2014, anul tuturor recordurilor la licitaţiile cu opere de artă

2014 a fost un an excepţional pentru licitaţiile de artă pe plan mondial, cu o cifră de afaceri istorică, în creştere cu 26% faţă de 2013, şi cu un număr record de opere care au fost vândute cu peste 1 milion de dolari.

Urmărește
111 afișări
Imaginea articolului 2014, anul tuturor recordurilor la licitaţiile cu opere de artă

2014, anul tuturor recordurilor la licitaţiile cu opere de artă (Imagine: Bogdan Stamatin/Mediafax Foto)

China şi-a păstrat primul loc în topul mondial, depăşind cu puţin Statele Unite, pe o piaţă marcată de înmulţirea muzeelor, se afirmă în raportul anual întocmit de Artprice, liderul mondial în domeniul datelor despre acest sector de activitate, informează ladepeche.fr.

Cu o cifră de afaceri de 15,2 miliarde de dolari - faţă de 12,5 miliarde de dolari în 2013 -, licitaţiile publice de artă au atins pe plan mondial un nivel record în 2014.

"Este un rezultat uluitor, ce marchează o creştere de 300% pe parcursul unui deceniu", a declarat Thierry Ehrmann, preşedinte-fondator al Artprice.com, al cărui raport a fost realizat în parteneriat cu conglomeratul instituţional chinez Artron.

Această creştere a fost însoţită de o rată a obiectelor nevândute de 37% în Occident şi de 54% în China, fapt care "demonstrează absenţa operaţiunilor speculative", afirmă Thierry Ehrmann.

Anul 2014 a fost marcat şi de recordul de 1.679 de opere individuale vândute cu cel puţin 1 milion de dolari - de patru ori mai mult decât în urmă cu 10 ani. Dintre acestea, 125 de opere au fost achiziţionate cu cel puţin 10 milioane de dolari. Prin comparaţie, în 2005, numărul operelor de artă vândute cu cel puţin 10 milioane de dolari a fost de 18.

Talonată de Statele Unite, China a rămas pe primul loc în topul mondial de artă, cu o cifră de afaceri de 5,6 miliarde de dolari (incluzând Hong Kong şi Taiwan), în scădere cu 5% faţă de anul 2013. În ciuda acestei încetiniri, China şi-a depăşit marele rival american, mai ales "pentru că dispune de cea mai mare piaţă pentru opere străvechi", spune Thierry Ehrmann.

2014 a fost un an excepţional pentru Statele Unite, care a înregistrat o creştere de 41%, cu o cifră de afaceri de 4,8 miliarde de dolari. O performanţă frumoasă a reuşit şi Marea Britanie - o creştere de 35% -, care şi-a consolidat poziţia a treia, cu o cifră de afaceri de 2,8 miliarde de dolari.

"Cererea este constantă şi agresivă, iar acest fapt se manifestă pe toate continentele, mai ales graţie industriei muzeale", a subliniat Thierry Ehrmann.

"Au fost înfiinţate mai multe muzee între 2000 şi 2005 decât în tot secolul al XIX-lea şi al XX-lea , iar în Asia este inaugurat un muzeu în fiecare zi", a precizat preşedintele-fondator al Artprice.com şi preşedintele grupului Artron, Wang Jie.

Or, afirmă autorii raportului, "un muzeu are nevoie de un minimum de 3.000 - 4.000 de opere de calitate pentru a fi credibil" şi "nu are vocaţia de a se despărţi de achiziţiile sale", ca un simplu colecţionar.

Deşi licitaţiile depăşind 1 milion de dolari nu reprezintă decât 0,4% din piaţă, ele sunt "esenţiale pentru a asigura dominaţia Statelor Unite şi a Marii Britanii", a subliniat raportul.

83 dintre 125 de adjudecări de peste 10 milioane de dolari au fost realizate în Statele Unite. Aceste vânzări reprezintă doar 1% din loturile dispersate, dar 75% din volumul de afaceri american.

Una dintre licitaţiile cele mai spectaculoase a vizat un tablou al americanului Barnett Newman din 1961 ("Black Fire 1"), estimat la 39 milioane de dolari şi vândut cu 84 milioane de dolari, în mai, de casa Christie's. Însă Andy Warhol a impresionat încă o dată, cu un total de 569 milioane de dolari pentru operele sale vândute la licitaţie în 2014.

Creaţiile din gama "de lux" au stimulat şi piaţa britanică, unde operele vândute cu peste 1 milion de dolari au reprezentat 67% din totalul vânzărilor.

Potrivit Artprice, piaţa mondială, după ce a atins pragul de 100 milioane de dolari pentru prima dată pentru o operă de artă în anii 2000, se află în pragul unei noi schimbări în privinţa unei borne istorice. La începutul lunii februarie, un colecţionar elveţian a cedat în direct o pânză de Gauguin cu 300 milioane de dolari, potrivit New York Post. Pragul de 1 miliard de dolari ar putea fi depăşit în curând, estimează Artprice.

În timp ce în urmă cu 20 de ani, America şi Europa reprezentau peste 95% din vânzările mondiale, spune Thierry Ehrmann, piaţa de artă este de acum prezentă, fără excepţie, pe toate continentele. "Arta devine o investiţie distinctă, fiabilă, stabilă în timp şi mult mai puţin înclinată spre evoluţii violente precum piaţa acţiunilor", a adăugat el.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici