Alexandru Dabija, despre noul său spectacol “Fugarii”: Cel mai greu a fost să ne bucurăm

Spectacolul "Fugarii", în regia lui Alexandru Dabija, după A.P.Cehov, va avea premiera sâmbătă, 5 mai, la Teatrul Odeon din Bucureşti. Regizorul a răspuns pentru MEDIAFAX unor întrebări legate de noul său spectacol.

Urmărește
742 afișări
Imaginea articolului Alexandru Dabija, despre noul său spectacol “Fugarii”: Cel mai greu a fost să ne bucurăm

Alexandru Dabija, despre noul său spectacol “Fugarii”: Cel mai greu a fost să ne bucurăm (FOTO: Mihaela Marin)

Alexandru Dabija şi-a declarat în mai multe rânduri fascinaţia pentru opera lui Cehov. În timp, relaţia sa cu scrisul autorului rus s-a modificat: “Am trecut de la respect la un soi de complicitate. Mi se pare, uneori, că Cehov mi se adresează personal. Fascinaţia şi admiraţia rămân constante deşi aud că ad-miraţia este o formă de slugărnicie, specifică nouă, artiştilor din culturile minore”, a explicat Alexandru Dabija pentru MEDIAFAX.

Decorul este semnat de Helmut Stürmer, iar costumele sunt create de Cezarina Iulia Popescu.

Parcursul materialului cehovian pentru “Fugarii” din nuvele până la scenă “e un drum complicat şi dacă aş putea răspunde coerent aş scrie şi eu o cărţulie. Textul este o amestecătură de teme şi per-sonaje din vreo şapte povestiri dar varianta finală am obţinut-o după două luni de repetiţii cu actorii. Finalul spectacolului l-am făcut cu două zile înainte de premieră” a arătat regizorul.

Când i se aminteşte faptul că spunea cândva că regia este o formă de leadership şi este întrebat cum s-a schimbat pentru el în aceste decenii sensul acestui cuvânt, Alexandru Dabija zâmbeşte: “frumos întrebaţi… S-a schimbat esenţial poziţia mea faţă de orice formă de leadership. Simulez un soi de autoritate dar cred că un teatru bun nu se poate baza decât pe o armonie perfectă între colaboratori, este o meserie de echipă, nu încetez să mă conving de acest lucru”.

În întâlnirea spiritului ludic la regizorului cu mecanismele cehoviene ale comicului cu contrapunct tragic, Alexandru Dabija povesteşte cum “cel mai greu este să renunţi la preocupările prosteşti şi meschine şi să te ocupi de <interminabilele discuţii despre femei şi filosofie>, cum zice Cehov. Cel mai greu a fost să ne bucurăm”.

Lucrând cu texte ale clasicilor, regizorul a simţit de multe ori tăişul dublu al nevoii de spontaneitate: “Nu văd de ce spontaneitatea trebuie să-şi facă loc undeva. Spontaneitatea, dacă apare, îşi face loc spontan, dacă nu, nu… Nu cred că e o calitate în sine şi că trebuie provocată cu orice preţ. La noi la repetiţii a fost prezentă uneori în exces sub forma comentariilor populare şi a unui soi de aer de farsă care a şi rămas în spectacol”.

Dramaturgul rus de la finalul secolului XIX în lectura lui Alexandru Dabija le sună suspect de cunoscut spectatorilor români pentru care secolul XXI tot începe de 18 ani: “cam toată lumea bună, cum a prins secolul, la fin sau la debut, spune acelaşi lucru pe care-l spun şi tinerii poeţi liceeni din Bacău sau Sibiu: omul e un fel de balegă a universului şi faptul că e conştient de asta nu îl ajută cu nimic. Cuvintele folosite de Cehov sunt mai vechi” .

În distribuţia montării “Fugarii” de la Teatrul Odeon sunt Cezar Antal, Pavel Bartoş, Ioan Batinaş, Alina Berzunţeanu, Marius Damian, Dorina Lazăr, Ruxandra Maniu, Alexandru Papadopol şi Mihai Smarandache.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici