CNA a aprobat oficial scoaterea televiziunilor Discovery din reţelele de cablu ale RCS&RDS

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a aprobat, în şedinţa de joi, oficial, scoaterea televiziunilor Discovery Networks din reţelele de cablu, analogic şi digital, ale RCS&RDS, la aproape două luni de când aceste posturi au fost scoase efectiv din grilele operatorului de cablu.

Urmărește
2537 afișări
Imaginea articolului CNA a aprobat oficial scoaterea televiziunilor Discovery din reţelele de cablu ale RCS&RDS

CNA a aprobat oficial scoaterea televiziunilor Discovery din reţelele de cablu ale RCS&RDS

Decizia de scoatere a canalelor Discovery din grilele de cablu ale RCS&RDS a fost aprobată cu şapte voturi "pentru" (Florin Gabrea, Lornad Turos, Narcisa Iorga, Monica Gubernat, Laura Georgescu, Viorel-Vasile Buda şi Răsvan Popescu) şi un vot "împotrivă" (Valentin-Alexandru Jucan).

Valentin Jucan şi-a justificat votul prin faptul că situaţia la care se face referire - ca un furnizor de cablu care a lansat propriile televiziuni de documentare, scoţând ulterior din grila sa alte posturi TV cu acelaşi profil - se datorează şi faptului că CNA a acordat licenţe audiovizuale respectivului operator de cablu. "CNA a făcut greşeala să aprobe ca un cablist să aibă propriul post de televiziune", a spus Valentin Jucan.

El a susţinut totodată necesitatea amânării luării unei decizii până când se vor pronunţa celelalte două instituţii sesizate de CNA şi de Discovery Networks - Consiliul Concurenţei şi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).

De cealaltă parte, Lucian Mihai, reprezentantul RCS&RDS la şedinţa CNA, a spus că abonaţii care doresc să renunţe la contractul cu furnizorul de cablu, după scoaterea canalelor Discovery, pot face oricând acest lucru, fără achitarea vreunei penalităţi.

"Întrucât în mare parte este vina noastră, putem să mai aşteptă (cu luarea unei decizii în acest caz, n.r.)", a sugerat Valentin Jucan.

"Rolul nostru nu este să aşteptăm, ci să apărăm intersul public", a spus, în schimb, Laura Georgescu, preşedintele CNA. Ea a supus imediat la vot scoaterea din grilele de cablu ale RCS&RDS a televiziunilor Discovery, care a fost aprobată cu majoritatea voturilor membrilor CNA.

Pe de altă parte, într-un punct de vedere remis, joi, agenţiei MEDIAFAX, oficialii Discovery au spus că negocierile dintre Discovery Networks şi RCS&RDS privind reluarea distribuţiei televiziunilor Discovery pe reţelele companiei de telecomunicaţii nu au ajuns încă la nicio concluzie.

"În acest moment, situaţia este neschimbată, dar, imediat ce vor apărea noutăţi legate de negocieri, vom anunţa acest lucru. Facem tot ceea ce ne stă în putinţă ca programele noastre să fie disponibile tuturor românilor, însă, din păcate, nu s-a ajuns încă la nicio concluzie cu RCS", au spus oficialii Discovery.

RCS&RDS a scos, în seara de 29 noiembrie 2012, de pe reţelele sale de cablu (care au aproximativ două milioane de abonaţi, n.r.) toate canalele operate de compania Discovery Networks, inclusiv Discovery Channel, fără a avea aprobarea Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA) pentru modificarea grilei de programe, aşa cum impune Legea audiovizualului.

Potrivit articolului 74, alineatul 3 din Legea audiovizualului, "distribuitorii de servicii pot modifica structura ofertei de servicii de programe retransmise numai cu acordul Consiliului". Aceeaşi lege prevede că în astfel de cazuri CNA poate aplica sancţiuni cuprinse între 10.000 de lei şi 200.0000 de lei.

RCS&RDS a scos, pe 29 noiembrie, din pachetul de bază de pe reţelele de cablu televiziunile Discovery Channel şi Animal Planet, în locul acestora fiind incluse History Channel, post care se afla până atunci în pachetul suplimentar al operatorului de telecomunicaţii, dar şi televiziunea BBC Entertainment.

Totodată, RCS&RDS a scos, pe 29 noiembrie, posturile TLC, Discovery Science şi ID Investigation Discovery (toate aflate în portofoliul companiei Discovery), care se regăseau într-un pachet suplimentar în reţelele de cablu ale companiei de telecomunicaţii, pentru care abonaţii plăteau în plus o sumă de 7 lei, faţă de abonamentul la pachetul de bază.

Pe de altă parte, RCS&RDS a transmis, tot pe 29 noiembrie, într-un e-mail adresat abonaţilor săi, că televiziunile "Digi Animal World şi BBC Entertainment vor înlocui Animal Planet şi Discovery Channel, care ies din grilă la 1 decembrie".

Însă scoaterea canalelor Discovery din reţelele de cablu ale RCS&RDS s-a produs în câteva ore, pe parcursul serii de 29 noiembrie, înainte cu o zi ca acordul de retransmisie între Discovery şi RCS să expire (acordul expira pe 30 noiembrie).

Pe de altă parte, RCS&RDS a scos, pe 23 noiembrie 2012, şi de pe platforma sa de satelit Digi (care are aproximativ un milion de abonaţi, n.r.), televiziunea Discovery Channel, fără a-şi anunţa telespectatorii, unii dintre aceştia solicitând pe pagina de Facebook a companiei reintroducerea postului în grilele operatorului. Atunci, RCS a scos Discovery din grila Digi după ce, pe 13 noiembrie, compania primise aprobarea CNA de a-şi modifica grila în acest sens.

De asemenea, RCS&RDS a solicitat, pe 28 noiembrie, CNA aprobarea să scoată canalele Discovery şi de pe reţelele sale de cablu, analogic şi digital.

Reprezentanţii CNA au declarat pe 29 noiembrie, pentru MEDIAFAX, că RCS&RDS invoca în adresa depusă la Consiliu, prin care solicita scoaterea canalelor Discovery de pe reţelele sale de cablu, expirarea contractului pe care operatorul de cablu îl avea cu compania Discovery.

Totodată, RCS&RDS a solicitat CNA aprobarea pentru introducerea în grilele sale a două canale BBC - BBC Entertainment şi BBC Knowledge, unul de la data de 1 decembrie 2012, iar altul de la data de 1 ianuarie 2013.

Cererea RCS&RDS nu a putut fi analizată de CNA, pentru că şedinţa care ar fi trebuit organizată pe 29 noiembrie, a avut loc cu o zi înainte, respectiv miercuri, 28 noiembrie.

Cererea RCS de aprobare a scoaterii canalele Discovery şi de pe reţelele sale de cablu, analogic şi digital, a fost analizată însă de CNA în şedinţa din 4 decembrie. Atunci, CNA i-a audiat şi pe oficialii Discovery Networks, hotărând să sesizeze Consiliul Concurenţei şi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) cu privire la faptul că RCS&RDS a scos din grilă toate canalele Discovery şi să amâne până pe 18 decembrie luarea unei decizii în acest caz. De atunci şi până joi, 24 ianuarie 2013, CNA nu a mai abordat acest caz.

Decizia RCS&RDS a venit după ce şi Digi, operatorul de cablu din Ungaria deţinut de compania de telecomunicaţii românească RCS&RDS, a scos, pe 20 noiembrie, din ofertele de cablu analog şi digital televiziunea Discovery Channel.

De cealaltă parte, într-un comunicat de presă din 3 decembrie, RCS&RDS a propus public Discovery Networks să retransmită televiziunile pe care compania le operează în România într-un pachet separat, pentru care abonaţii care doresc să le vizioneze să plătească un abonament diferit de cel plătit pentru restul posturilor.

Reacţia RCS&RDS a venit după ce Mark Hollinger, preşedinte şi CEO al Discovery Networks International, a declarat, într-o scrisoare deschisă către abonaţii RCS&RDS, remisă pe 30 noiembrie agenţiei MEDIAFAX, că RCS a scos canalele Discovery din ofertele sale înainte de expirarea contractului dintre cele două companii. Hollinger a precizat atunci că Discovery a încercat timp de un an să aducă la masa negocierilor RCS, astfel încât telespectatorii să nu fie afectaţi. Totodată, Hollinger a spus că oficialii Discovery sunt "indignaţi" de decizia RCS&RDS de a scoate din grilele sale toate canalele Discovery, privând aproximativ 3 milioane de telespectatori de aceste programe, motiv pentru care au fost demarate discuţii cu autorităţile din România şi cu Uniunea Europeană.

De cealaltă parte, RCS&RDS a spus în comunicatul din 3 decembrie: "Scrisoarea deschisă a domnului Mark Hollinger, preşedintele Discovey Networks International, ne surprinde prin contradicţia dintre grija deosebită pentru soarta telespectatorilor, exprimată în acest mesaj, şi poziţia din timpul negocierilor, când principala preocupare a reprezentanţilor Discovery era menţinerea unor tarife şi a unor venituri garantate cât mai mari".

Într-un alt comunicat din 26 noiembrie, RCS&RDS spunea că nu poate fi de acord să continue difuzarea canalelor Discovery, cu plata unor tarife de 3 ori mai mari decât cele pentru alte canale similare, pentru toţi abonaţii săi, în condiţiile în care cota medie de audienţă a canalelor Discovery este de aproximativ 1%.

În schimb, Discovery Networks a spus, într-un comunicat din 28 noiembrie, că oferta pe care au făcut-o RCS&RDS este competitivă, iar preţul cerut companiei de telecomunicaţii este unul rezonabil în raport cu calitatea programelor difuzate de televiziunile Discovery. Totodată, potrivit respectivului comunicat, Discovery Channel este cel mai urmărit canal de documentare din România, lider pe segmentul său.

Pe de altă parte, o petiţie intitulată "Vrem Discovery pe RCS&RDS", postată în 23 noiembrie pe site-ul www.petitieonline.ro, a fost semnată până în momentul difuzării acestei ştiri de peste 36.000 de persoane.

RCS&RDS a scos canalele Discovery din grilele sale din România şi Ungaria, în contextul în care operatorul de cablu şi-a lansat propriile televiziuni de documentare.

Astfel, RCS&RDS a lansat, pe 1 octombrie, propriile sale televiziuni de documentare DigiWorld şi DigiLife.

RCS&RDS a primit, pe 27 septembrie, aprobarea Consiliului Naţional al Audiovizualului din România pentru a lansa televiziunile de documentare DigiWorld şi DigiLife, după ce, în şedinţa din 25 septembrie, reprezentanţii CNA au ezitat să ia o decizie în acest sens. Atunci, unii membri ai Consiliului şi-au exprimat temerile că, odată cu lansarea propriilor televiziuni de documentare, compania RCS&RDS va scoate din grilă canale concurente, ca Discovery şi National Geographic.

La mai puţin de o lună după ce a lansat cele două televiziuni de documentare - DigiWorld şi DigiLife -, RCS&RDS a cerut CNA şi a primit, în data de 30 octombrie, o nouă licenţă audiovizuală prin satelit pentru lansarea unui nou post de documentare - Digi Animal World.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici