CNA interzice publicitatea la tratamente, dar permite reclama pentru clinici şi farmacii

Publicitatea la tratamente care necesită prescripţie medicală este interzisă pe posturile de televiziune şi radio, însă radiodifuzorii pot difuza reclamă la cabinete medicale, clinici şi farmacii, potrivit unor modificări ale Codului audiovizualului, adoptate marţi de membrii CNA.

Urmărește
1408 afișări
Imaginea articolului CNA interzice publicitatea la tratamente, dar permite reclama pentru clinici şi farmacii

CNA interzice publicitatea la tratamente, dar permite reclama pentru clinici şi farmacii (Imagine: Laszlo Raduly/Mediafax Foto)

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a discutat în şedinţa de marţi, pe articole, proiectul de modificare a actualului Cod de reglementare a conţinutului audiovizual, adoptând unele modificări ale acestuia.

Astfel, la secţiunea "Publicitate la produse medicale" din noul Cod al audiovizualului este prevăzut faptul că: "Sunt interzise publicitatea şi teleshoppingul pentru produsele şi tratamentele medicale care necesită prescripţie medicală".

Pe de altă parte, CNA a decis să elimine interdicţia privind publicitatea pentru furnizarea de servicii medicale publice, de stat şi private (cabinete, clinici, spitale, farmacii etc.), difuzată pe televiziune şi radio. Înainte de actuala modificare a Codului, era interzisă orice formă de publicitate pentru furnizarea de servicii medicale publice, de stat şi private.

"Am ridicat interdicţia privind publicitatea la servicii medicale. Publicitatea la suplimente alimentare, alimente cu destinaţie nutriţională specială, produse pentru slăbit va putea include numai menţiunile autorizate prin regulamentul european", a declarat Răsvan Popescu, preşedintele CNA, după votul Consiliului.

Totodată, promovarea medicamentelor în serviciile media audiovizuale va include în mod obligatoriu următoarele: a) denumirea produsului; b) denumirea comună, dacă produsul conţine un singur ingredient activ; c) indicaţia terapeutică (afecţiunile pentru care se foloseşte produsul medicamentos); d) avertizarea sonoră "Acesta este un medicament. Citiţi cu atenţie prospectul". Această avertizare trebuie difuzată "în condiţii care să asigure o percepţie clară a mesajului, printr-o pronunţare normală, neaccelerată".

De asemenea, este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping pentru produse şi tratamente medicale sau suplimente alimentare prezentate sau recomandate de personalităţi ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive ori de alte persoane, care, datorită celebrităţii lor, pot încuraja consumul acestor produse sau tratamente. Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping în care personal medical sau farmacişti recomandă ori avizează produse alimentare destinate minorilor, produse şi tratamente medicale sau suplimente alimentare.

Totodată, potrivit noului Cod al audiovizualului, este interzisă difuzarea de publicitate pentru produse şi tratamente medicale sau suplimente alimentare în emisiuni pentru copii sau în pauzele publicitare care precedă ori urmează unor astfel de emisiuni. Producătorii şi distribuitorii de produse şi tratamente medicale sau suplimente alimentare nu pot sponsoriza programele sau emisiunile destinate minorilor. Publicitatea şi teleshoppingul la produse şi tratamente pentru probleme de natură sexuală nu pot fi difuzate decât în intervalul orar 22.00 - 06.00.

Pe de altă parte, publicitatea şi teleshoppingul la produsele homeopate trebuie să includă în mod obligatoriu avertizarea: "Acesta este un produs homeopat. Citiţi cu atenţie prospectul/informaţiile de pe ambalaj". Durata avertizării va fi de minimum 3 secunde şi va fi difuzată la sfârşitul spotului publicitar; pe posturile de televiziune avertizarea va fi prezentată atât sonor, cât şi vizual.

În schimb, publicitatea şi teleshoppingul la suplimentele alimentare vor include în mod obligatoriu avertizarea: "Acesta este un supliment alimentar. Citiţi cu atenţie prospectul/informaţiile de pe ambalaj". Durata avertizării va fi de minimum 3 secunde şi aceasta va fi difuzată la sfârşitul spotului publicitar; pe posturile de televiziune avertizarea va fi prezentată atât sonor, cât şi vizual.

Publicitatea şi teleshoppingul la alimentele utilizate în dietele cu valoare energetică redusă pentru scăderea greutăţii nu trebuie să facă nicio referire la ritmul sau la pierderea în greutate sau la reducerea senzaţiei de foame ori la creşterea senzaţiei de saţietate determinate de utilizarea lor, cu excepţia menţiunilor referitoare la saţietate permise de Regulamentul (CE) nr. 1924/2006 din 20 decembrie 2006 privind menţiunile nutriţionale şi de sănătate înscrise pe produsele alimentare. Totodată, publicitatea şi teleshoppingul la alimentele cu destinaţie nutriţională specială nu trebuie să atribuie acestor produse proprietăţi legate de prevenirea, tratamentul sau vindecarea bolilor.

În plus, publicitatea şi teleshoppingul la produsele şi tratamentele pentru slăbit ori pentru menţinerea greutăţii corporale trebuie să includă avertizarea, sonoră şi scrisă: "Consultaţi medicul înainte de a urma dieta".

CNA va continua în şedinţele viitoare discuţiile pentru a modifica actualul Cod al audiovizualului, proiectul urmând să fie finalizat în următoarea perioadă.

Noul Cod audiovizual va intra în vigoare după publicarea lui în Monitorul Oficial.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici