CNA sesizează Consiliul Concurenţei şi ANPC în cazul RCS vs Discovery şi amână luarea unei decizii

CNA a decis, în şedinţa de marţi, să sesizeze Consiliul Concurenţei şi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), cu privire la faptul că RCS&RDS a scos din grilă toate canalele Discovery, şi să amâne până pe 18 decembrie luarea unei decizii în acest caz.

Urmărește
2974 afișări
Imaginea articolului CNA sesizează Consiliul Concurenţei şi ANPC în cazul RCS vs Discovery şi amână luarea unei decizii

CNA sesizează Consiliul Concurenţei şi ANPC în cazul RCS vs Discovery şi amână luarea unei decizii

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a răspuns astfel solicitării Discovery Networks de a analiza "cu atenţie" cererea adresată Consiliului de către RCS&RDS de a aproba modificarea grilei sale de programe, în sensul scoaterii posturilor Discovery.

Astfel, şase dintre cei opt membri ai CNA prezenţi în şedinţa de marţi - Ioan Onisei, Lorand Turos, Cristina Trepcea, Christian Mititelu, Mircea Deacă şi Valentin Jucan - au votat pentru amânarea, până pe 18 decembrie, a luării unei decizii cu privire la solicitarea RCS&RDS.

Analiza cazului RCS&RDS versus Discovery a venit în contextul în care RCS a solicitat CNA, pe 28 noiembrie, aprobarea să scoată canalele Discovery şi de pe reţelele sale de cablu, analogic şi digital, după ce, pe 23 noiembrie, compania de telecomunicaţii a scos Discovery Channel şi de pe reţeaua sa de satelit Digi. Totodată, RCS&RDS a solicitat CNA aprobarea pentru introducerea în grilele sale a două canale BBC - BBC Entertainment şi BBC Knowledge, unul de la data de 1 decembrie 2012, iar altul de la data de 1 ianuarie 2013.

Totuşi, RCS&RDS a scos, pe 29 noiembrie, de pe reţelele sale de cablu (care au aproximativ două milioane de abonaţi, n.r.) toate canalele operate de compania Discovery Networks, inclusiv Discovery Channel, fără a avea aprobarea Consiliului Naţional al Audiovizualului pentru modificarea grilei de programe, aşa cum impune Legea audiovizualului. Potrivit articolului 74, alineatul 3 din Legea audiovizualului, "distribuitorii de servicii pot modifica structura ofertei de servicii de programe retransmise numai cu acordul Consiliului". Aceeaşi lege prevede că în astfel de cazuri CNA poate aplica sancţiuni cuprinse între 10.000 de lei şi 200.0000 de lei.

"Din păcate, în acest moment, prezenţa Discovery pe piaţa românească este ameninţată de refuzul RCS&RDS de a negocia cu bună-credinţă cu noi. Operatorul a refuzat să încheie un nou acord de retransmisie cu Discovery Networks şi a dat dovadă de lipsă de bună-credinţă în negocieri. Credem că RCS&RDS dispune de o poziţie dominantă în piaţă şi se foloseşte de această poziţie pentru a ne impune clauze contractuale injuste", a declarat Vlad Tudosie, Country Manager Discovery România, marţi, în şedinţa CNA.

Vlad Tudosie a spus că RCS&RDS acţionează "în detrimentul consumatorului român" şi a invocat un studiu realizat de Uniunea Europeană prin care se relevă faptul că, "indiferent de natura contractului scris, consumatorii, în special cei din România, consideră că este dificil să se schimbe furnizorii (de televiziuni, n.r.)". Potrivit studiului, 82% dintre gospodăriile româneşti sunt "inerte", adică nu şi-ar schimba pachetul, chiar dacă există o nemulţumire asupra calităţii serviciilor.

În acest context, Tudosie a spus că Discovery consideră că "trebuie asigurat un tratament echitabil, rezonabil şi non-discriminatoriu pentru toţi furnizorii de conţinut".

El a mai spus că reprezentanţii RCS&RDS au primit încă din vară "o ofertă de preţ detaliată" pentru fiecare canal Discovery. "Ceea ce am vrut timp de 10 luni, cât am tot încercat să trimitem oferte, a fost să înţelegem ce se va întâmpla şi care este intenţia cu privire la împachetarea programelor noastre. Am vrut să înţelegem care canale se vor pune în bază şi care se vor trece în pachete opţionale, dar nu am primit niciodată o astfel de contrapropunere", a mai spus Vlad Tudosie.

Potrivit lui Tudosie, Discovery Network investeşte anual peste 1 miliard de dolari în programele sale, iar conţinutul filmat în România de Discovery este disponibil peste tot în lume.

"Canalul emblematic din portofoliul Discovery Networks, Dicovery Channel, este cel mai vizionat canal de documentare din România", a mai spus Vlad Tudosie.

Totodată, prezentă în şedinţa CNA de marţi, Kerry Kent, Vice-President Public Policy and Regulatory Issues la Discovery Networks, a spus că, din punctul de vedere al instituţiei pe care o reprezintă, "nu este vorba despre o relaţie pur comercială (cu RCS, n.r.), ci ceva mult mai îngrijorător şi care are în vedere trei mari autorităţi - Consiliul Naţional al Audiovizualului, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului şi Consiliul Concurenţei".

De asemenea, Kerry Kent şi-a exprimat îngrijorarea că RCS&RDS "dă dovadă de un comportament abuziv, care forţează furnizorii de conţinut să accepte unele oferte comerciale care nu sunt în avantajul lor şi al publicului, şi chiar să îi scoată de pe piaţă".

Având în vedere gravitatea situaţiei semnalate, Kerry Kent a considerat că o decizie a CNA de a aproba ca RCS&RDS să scoată canalele din grilă ar trebui amânată.

"RCS&RDS este dominant în relaţia cu furnizorii de conţinut dar, ce este mai important, este dominant şi în relaţia cu consumatorii. Considerăm că RCS se foloseşte de această poziţie dominantă în negocierile cu Discovery", a spus Kerry Kent.

Ea a subliniat că oferta înaintată de RCS&RDS de a crea un pachet special cu canalele Discovery este inacceptabilă, pentru că astfel telespectatorul va trebui să plătească atât pentru pachetul de bază, cât şi pentru pachetul suplimentar Discovery.

"Telespectatorii noştri sunt scandalizaţi şi au semnat în acest sens o petiţie care a strâns deja câteva zeci de mii de semnături", a mai spus Kerry Kent. Aceasta le-a solicitat membrilor CNA să amâne decizia cu privire la solicitatea RCS&RDS de aprobare a modificării grilei sale de programe, prin eliminarea canalelor Discovery, până la o pronunţare a Consiliului Concurenţei.

De cealaltă parte, Lucian Mihai, reprezentantul RCS&RDS, au declarat, în şedinţa de marţi a CNA, că Discovery s-a bucurat de o poziţie dominantă pe piaţa din România, prin încercarea de a-şi impune propriile programe.

Referitor la afirmaţia Discovery potrivit căreia un abonat ar trebui să plătească de două ori dacă aceste canale ar fi în pachetul "extra", reprezentantul RCS&RDS au spus că afirmaţia este "total falsă", deoarece decizia nu implica aşa ceva. Reprezentantul RCS&RDS au spus că "dacă negocierile ar fi depăşit data contractului (data la care expira acordul dintre RCS şi Discovery, n.r.)" şi RCS ar fi difuzat în continuare canalele Discovery, compania de telecomunicaţii ar fi încălcat legislaţia audiovizualului.

"Poziţia lor de negociere (a Discovery, n.r.) este inflexibilă în trei aspecte", a spus şi avocata Cristina Sârbu, tot reprezentantă a RCS&RDS. Aceasta a numit ca "pretenţii" ale Discovery "numărul garantat de abonaţi, dorinţa ca toate canalele Discovery să fie preluate şi anumite canale să facă parte din pachetul de bază".

"Interesul nostru comun este ca toţi abonaţii care vor să vadă canalele Discovery să aibă această posibilitate. Am cerut Discovery să ne ofere un preţ pe canal, nu pe tot pachetul. Dar aceste chestiuni sunt chestiuni de negociere între părţi şi noi suntem dispuşi la negocieri care nu sunt sterile", mai spus Cristina Sârbu.

Însă, Valentin Jucan, membru al CNA, a subliniat că RCS&RDS consideră că primordial este interesul abonaţilor şi în pline negocieri cu Discovery, difuzorul a anunţat abonaţii prin sms că, începând cu 1 decembrie, canalele Discovery Channnel şi Animal Planet vor fi înlocuite cu Digi Animal World şi BBC Entertainment.

"Dacă urmăriţi o categorie anume şi doriţi ca aceste canale să fie incluse în pachete speciale, includeţi şi canalele dumneavostră în acele pachete", i-a spus Jucan reprezentantei RCS&RDS.

Invocând articolul 74, aliniatul 3 din Legea audiovizualului, care prevede obligativitatea radiodifuzorului de a anunţa abonaţii cu 30 de zile înaintea schimbării de grilă, Narcisa Iorga, membru al CNA, a subliniat că nu s-a respectat acest termen şi a propus amendarea RCS&RDS cu suma de 10.000 de lei. Iorga a mai spus că această decizie de amendare trebuie să se distingă de acţiunea de aşteptare a unei decizii din partea Consiliului Concurenţei, cu care, de altfel, a fost de acord.

În favoarea aşteptării unei decizii a Consiliului Concurenţei au fost şi Cristina Trepcea şi Ioan Onisei, membri ai CNA, cu menţiunea că se impune şi o pronunţare a poziţiei ANPC. În favoarea amânării deciziei s-a pronunţat şi membrul CNA Lorand Turos, care a spus că CNA nu are obligaţia de a se pronunţa "în regim de urgenţă" cu privire la cazul Discovery - RCS&RDS.

"Discutăm discuţii, deşi ne bazăm pe lege", a spus Valentin Jucan. "Dar legea, deşi ar trebui să fie folosită în interesul publicului, este folosită împotriva publicului şi a CNA. Ştiau că se va ajunge aici, ştiau că nu putem vota. Putem să ajungem în situaţia ca un cablist să aibă mai mult de jumătate dintre programe difuzate unele proprii? În permanenţă ne lovim de cablişti care fac ce poftesc şi astfel este important ca viitorul Consiliu să ia măsuri în acest sens", a subliniat Jucan.

În acest context, membrii CNA au votat în unanimitate sesizarea în acest caz a Consiliului Concurenţei şi a ANPC. Totodată, şase dintre cei opt membri CNA au votat pentru amânarea până pe 18 decembrie a luării unei decizii CNA în acest caz.

RCS&RDS a scos, joi seară (pe 29 noiembrie), din pachetul de bază de pe reţelele de cablu televiziunile Discovery Channel şi Animal Planet, în locul acestora fiind incluse History Channel, post care se afla până atunci în pachetul suplimentar al operatorului de telecomunicaţii, dar şi televiziunea BBC Entertainment.

RCS&RDS a scos, tot joi seară, posturile TLC, Discovery Science şi ID Investigation Discovery (toate aflate în portofoliul companiei Discovery), care se regăseau într-un pachet suplimentar în reţelele de cablu ale companiei de telecomunicaţii, pentru care abonaţii plătesc o sumă suplimentară de 7 lei, faţă de abonamentul la pachetul de bază.

Pe de altă parte, RCS&RDS a transmis, tot joi seară, într-un e-mail adresat abonaţilor săi, că televiziunile "Digi Animal World şi BBC Entertainment vor înlocui Animal Planet şi Discovery Channel, care ies din grilă la 1 decembrie".

Însă scoaterea canalelor Discovery din reţelele de cablu ale RCS&RDS s-a produs în câteva ore, pe parcursul serii de joi, 29 noiembrie, înainte cu o zi ca acordul de retransmisie între Discovery şi RCS să expire (acordul expira pe 30 noiembrie). În momentul difuzării acestei ştiri, televiziunea Digi Animal World nu apare în pachetul de bază al reţelelor de cablu RCS&RDS.

Pe de altă parte, RCS&RDS a scos, pe 23 noiembrie, şi de pe platforma sa de satelit Digi (care are aproximativ un milion de abonaţi, n.r.), televiziunea Discovery Channel, fără a-şi anunţa telespectatorii, unii dintre aceştia solicitând pe pagina de Facebook a companiei reintroducerea postului în grilele operatorului. Atunci, RCS a scos Discovery din grila Digi după ce, pe 13 noiembrie, compania a primit aprobarea CNA de a-şi modifica grila în acest sens.

Decizia RCS&RDS a venit după ce şi Digi, operatorul de cablu din Ungaria deţinut de compania de telecomunicaţii românească RCS&RDS, a scos, pe 20 noiembrie, din ofertele de cablu analog şi digital televiziunea Discovery Channel.

De cealaltă parte, într-un comunicat de presă din 3 decembrie, RCS&RDS a propus public Discovery Networks să retransmită televiziunile pe care compania le operează în România într-un pachet separat, pentru care abonaţii care doresc să le vizioneze să plătească un abonament diferit de cel plătit pentru restul posturilor.

Reacţia RCS&RDS a venit după ce Mark Hollinger, preşedinte şi CEO al Discovery Networks International, a declarat, într-o scrisoare deschisă către abonaţii RCS&RDS, remisă pe 30 noiembrie agenţiei MEDIAFAX, că RCS a scos canalele Discovery din ofertele sale înainte de expirarea contractului dintre cele două companii. Hollinger a precizat atunci că Discovery a încercat timp de un an să aducă la masa negocierilor RCS, astfel încât telespectatorii să nu fie afectaţi. Totodată, Hollinger a spus că oficialii Discovery sunt "indignaţi" de decizia RCS&RDS de a scoate din grilele sale toate canalele Discovery, privând aproximativ 3 milioane de telespectatori de aceste programe, motiv pentru care au fost demarate discuţii cu autorităţile din România şi cu Uniunea Europeană.

Totodată, reacţia lui Hollinger a venit în contextul în care aproape 27.000 de persoane (până în momentul difuzării acestei ştiri, n.r.) au semnat o petiţie online prin care cer păstrarea canalelor Discovery în grilele RCS&RDS.

RCS&RDS a scos canalele Discovery din grilele sale din România şi Ungaria, în contextul în care operatorul de cablu şi-a lansat propriile televiziuni de documentare.

Astfel, RCS&RDS a lansat, pe 1 octombrie, propriile sale televiziuni de documentare DigiWorld şi DigiLife.

RCS&RDS a primit, pe 27 septembrie, aprobarea Consiliului Naţional al Audiovizualului din România pentru a lansa televiziunile de documentare DigiWorld şi DigiLife, după ce, în şedinţa din 25 septembrie, reprezentanţii CNA au ezitat să ia o decizie în acest sens. Atunci, unii membri ai Consiliului şi-au exprimat temerile că, odată cu lansarea propriilor televiziuni de documentare, compania RCS&RDS va scoate din grilă canale concurente, ca Discovery şi National Geographic.

La mai puţin de o lună după ce a lansat cele două televiziuni de documentare - DigiWorld şi DigiLife -, RCS&RDS a cerut CNA şi a primit, în data de 30 octombrie, o nouă licenţă audiovizuală prin satelit pentru lansarea unui nou post de documentare - Digi Animal World.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici