ICEEfest: Piaţa românească de showbiz a crescut mult, dar artiştii nu fac suficienţi bani din YouTube

Piaţa românească de showbiz a crescut foarte mult şi conţinutul publicat pe YouTube, în special cel al industriei muzicale, s-a dezvoltat, însă artiştii continuă să nu facă suficienţi bani din această platformă online, potrivit informaţiilor prezentate la evenimentul ICEEfest 2015, de la Bucureşti.

Urmărește
246 afișări
Imaginea articolului ICEEfest: Piaţa românească de showbiz a crescut mult, dar artiştii nu fac suficienţi bani din YouTube

ICEEfest: Piaţa românească de showbiz a crescut mult, dar artiştii nu fac suficienţi bani din YouTube

Panelul "The War On Views, Shares, Likes. What about the money?", organizat vineri în cadrul ICEEfest 2015 şi moderat de cântăreţul Florin Grozea, a încercat să răspundă unor întrebări legate de monetizarea industriei muzicale din România.

La discuţii au participat Dan Popi, CEO al CAT Music, cântăreţul şi compozitorul Marius Moga, vloggerii Mihai Zmenta, Ionuţ Bodonea (10Lucruri) şi Julia Karr, Branding Expert la Google US.

Potrivit lui Dan Popi, industria muzicală din România a început să valorifice financiar prezenţa pe YouTube, însă nu obţine încă suficienţi bani din această platformă online. El şi-a exprimat însă speranţa că YouTube va deveni cu adevărat o sursă de venit pentru industria muzicală în viitor.

El a mai spus că ar fi bine să se dezvoltate şi mai multe servicii prin care publicul să aibă acces la muzică în baza unui abonament, nu numai gratuit, astfel producătorii de conţinut muzical ar avea şi altă sursă de venit în afară de publicitate.

"Mie mi-ar conveni să existe cât mai multe servicii pe bază de abonament. Să luăm YouTube-ul de exemplu. Banii proveniţi din publicitate pot fi un fel de măr otrăvit, pentru că nu poţi să faci niciun fel de predicţie. În momentul în care s-a dat duma în România că se fac bani din YouTube, deşi cheltuielile publicitarilor au crescut, deşi să zicem view-urile canalelor importante au crescut, încasările pe unitate de vizualizare, pe mie, pe milion, ştiu eu, au scăzut. De ce? Răspunsul a fost unul foarte simplu din partea celor de Google. Voi aţi crescut, cheltuielile au crescut, dar universul YouTube a crescut şi mai mult, deci banii se împart la mai mulţi oameni. Deci nu poţi să îţi faci o strategie", a explicat Dan Popi.

De asemenea, el a atras atenţia asupra unui aspect cu care se confruntă industria de publicitate în relaţia cu advertiserii.

"Brandurile sunt atrase de numele cântăreţului, dacă numele nu e notoriu, nu atrage bani. Acest lucru face lucrurile dificile, pentru că încercăm să lansăm noi artişti (...) Brandurile nu dau bani în funcţie de conţinutul muzical, de cât de bun este acesta (...) Asta este o parte a problemei", a mai spus Dan Popi, cel care conduce Cat Music.

Popi a făcut aceste precizări din postura celui care conduce Cat Music, cea mai de succes casa muzicală românească de pe YouTube. De altfel, primul canal românesc de pe YouTube care a depăşit bariera de un milion de abonaţi este Cat Music. Al doilea - şi singurul care a mai făcut-o până acum - este InnaRomania, al cântăreţei Inna.

La rândul său, cântăreţul şi compozitorul Marius Moga a spus că este foarte important ca artiştii să se concentreze pe conţinut, canalul prin care este difuzat acesta fiind în continuă schimbare. El a mai spus că România este una dintre ţările din regiune care produce cele mai multe vizualizări ale unor videoclipuri pe internet. "Asta facem mereu, dăm click-ri. Alţi artişti din alte ţări se luptă să obţină aceste click-uri", a spus el.

Însă Marius Moga a atras atenţia că, pentru a avea succes, un videoclip trebuie să fie "catchy". "Trebuie să îţi capteze atenţia. Acest lucru este foarte important", a spus Marius Moga.

De asemenea, Moga a remarcat faptul că piaţa românească de showbiz a crescut foarte mult, la fel şi conţinutul. "Contentul dă valoarea oricărei asocieri. Advertisingul este cel care îi dă posibilitatea, spre exemplu lui Zmenta, să facă ce îi place în continuare (...) Cred că advertisingul este benzina omului care creează", a spus Marius Moga.

De asemenea, el a vorbit despre relaţia pe care o au starurile cu brandurile, spunând că "forma este cea care poate să inoveze în orice domeniu". "Ea şochează cel mai mult. Conţinutul pe o formă pe care o ştim trebuie să fie foarte deştept, să aibă o chichiţă", a spus Moga, dând ca exemplu videoclipul "Harlem Shake". "Atunci când reuşeşti un pic să schimbi forma, câştigi un pic de respect din partea omului care s-a uitat la tine (...) I-ai dat reset bun. O muzică bună trebuie să fie un banc bun", a mai spus artistul.

Revenind la canalele de comunicare prin care sunt transmise în prezent videoclipurile, Marius Moga a spus că, deşi foarte sofisticate, acestea rămân nişte canale de comunicare. "Canalele de comunicare prin care ajungi la oameni sunt doar nişte canale de comunicare, foarte sofisticate. Acum ştii că a dat Leana click. Da, te ajută feed back -ul ăsta, dar şi te încurcă (...) Sunt mulţi artişti la început care stau şi aşteaptă click-uri şi vin înapoi în studio şi toată energia lor este distrusă pentru că nişte hateri de pe YouTube le-au scris (...) Uneori criticile de pe internet pot să fie constructive, dar alteori pot să te distrugă dacă eşti la început. Trebuie să mergi înainte, trebuie să fii un pic crucişător, în sensul în care să îţi vezi scopul", a mai spus Marius Moga.

Despre importanţa conţinutului şi relaţia cu advertiserii şi brandurile a vorbit şi Mihai Zmenta, unul dintre cei mai cunoscuţi vloggeri români, cu milioane de vizualizări ale clipurilor sale pe YouTube.

"Noi ne facem treaba. Atât producătorii de muzică, cât şi label-urile îşi fac treaba au vizualizări. Problema e la agenţii şi la branduri, pentru că nu au curajul să intre (în colaborări, n.r.) sau cumpără afişări şi nu cumpără canale. De asta apar reclame la un public care nu are niciun sens. Se produc foarte multe vizualizări din manele în România. Se încarcă o manea şi, într-o săptămână, are milioane de vizualizări. Poate pentru branduri nu au un target foarte bun, dar se pot cumpăra canale (...) Noi ne facem treaba şi viitorul pas este fix treaba agenţiilor", a spus Zmenta, precizând că în România publicitarii continuă să investească foarte mult în TV, comparativ cu zona de online.

La rândul său, Julia Karr, Branding Expert, Google US, a spus că Google investeşte foarte mult în muzică şi în crearea de staruri YouTube. De asemenea, potrivit acesteia, compania pe care o reprezintă a lansat un serviciu muzical de streaming în SUA. Ea nu a precizat însă ce planuri are Google din acest punct de vedere la nivel mondial.

YouTube, site-ul de partajare de fişiere video deţinut de Google, are peste 7 milioane de vizitatori unici din România în fiecare lună, potrivit companiei Gemius.

Versiunea românească a YouTube s-a lansat în aprilie 2013. Cel mai popular creator de conţinut non-music din România este Mikey Hash, al cărui canal are peste 750.000 de abonaţi.

ICEEfest - Interactive Central and Eastern Europe Festival - a început joi şi se va încheia vineri. Evenimentul este organizat de ThinkDigital, în parteneriat cu Orange.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici