Imaginea femeii în spaţiul media: De la gospodină la obiect sexual

Spaţiul audiovizual este impregnat cu stereotipuri tradiţionaliste şi sexiste, femeia având un rol controversat, de la gospodină la obiect sexual, potrivit raportului de analiză media al proiectului naţional ALTFEM - o campanie pentru schimbarea imaginii femeii în societate, prezentat miercuri.

Urmărește
2454 afișări
Imaginea articolului Imaginea femeii în spaţiul media: De la gospodină la obiect sexual

Imaginea femeii în spaţiul media: De la gospodină la obiect sexual (Imagine: Shutterstock)

TBWA/ Bucureşti, alături de partenerii săi, Fundaţia Centrul Parteneriat pentru Egalitate (CPE) şi ActiveWatch - Agenţia de Monitorizare a Presei (AMP), au prezentat analiza media, care s-a desfăşurat în perioada 15 februarie - 15 mai 2011, studiul având ca paliere de analiză reclame TV, emisiuni TV şi presă scrisă.

Studiul, care a fost prezentat de Ionuţ Codreanu, coordonatorul proiectului din partea AMP, evidenţiază că doar o treime din femeile invocate de jurnalişti sunt prezentate în calitate de profesionişti sau experţi, în restul cazurilor acestea sunt prezentate ca actori sociali care îşi dobândesc statutul datorită asocierii cu un bărbat puternic sau datorită calităţilor fizice şi sexuale.

Totodată, potrivit aceluiaşi studiu, lumea bărbaţilor şi cea a femeilor rămân divizate din perspectiva profesiilor considerate adecvate pentru unii sau pentru alţii. Muncile considerate potrivite pentru femei presupun îngrijire şi organizare a căminului şi abilităţi de a educa şi de a creşte copii. Muncile considerate potrivite pentru bărbaţi sunt relaţionate cu puterea de a lua decizii, abilităţi tehnice şi forţă fizică.

De asemenea, bărbaţii sunt consideraţi a fi mai buni în poziţii de manager, plecându-se de la premisa că iau decizii rapide, îşi asumă riscuri şi sunt mai puţin influenţabili şi mai raţionali, în timp ce femeile în poziţii de conducere sunt aspru judecate atunci când sunt asociate cu eşecul sau incompetenţa.

Inclusiv în viaţa personală, abilităţile par a fi considerate foarte diferite şi supuse stereotipurilor: femeile fac cea mai mare parte a treburilor casnice, iar bărbaţii nu consideră că este de datoria lor să ajute. Ei se implică în mod special în activităţi care presupun abilităţi tehnice sau forţă fizică superioară.

În ceea ce priveşte succesul, validarea acestuia diferă în funcţie de sex. Pentru ca un bărbat să fie considerat de succes, el trebuie să fie în principal un bun profesionist. În cazul unei femei, validarea succesului este un proces mai complicat, femeia fiind nevoită să fie în egală măsură o bună profesionistă, mamă, soţie şi gospodină.

Studiul mai arată că bărbaţii sunt mai numeroşi în apariţiile TV decât femeile, disproporţia fiind dată de emisiunile talk-show, în care accentul cade pe viaţa profesională şi în care femeile apar foarte rar (12% apariţii femei, 88% apariţii bărbaţi).

Totuşi, femeile şi bărbaţii apar în egală măsură în emisiunile de divertisment, în care accentul cade pe viaţa personală a invitaţilor sau ale unor terţe părţi. În perioada analizată au fost identificate aproape 300 de cazuri, în care invitaţii sau gazdele emisiunilor TV au emis judecăţi despre femei sau bărbaţi la baza cărora se află un stereotip, cele mai dese fiind legate de statutul de gospodină al femeii şi subordonarea ei faţă de bărbat.

Pe de altă parte, potrivit studiului, meseriile de prestigiu sunt practicate de bărbaţi. În mare parte, femeile invitate la emisiuni televizate provin din domenii de activitate precum showbiz, divertisment sau modelling.

În publicitate, acţiunile personajelor din reclame sunt foarte diferite în funcţie de sex. Cele mai multe acţiuni ale femeilor sunt de natură casnică, activităţi zilnice în care ajută bărbatul sau familia, în general, să se simtă mai bine. O altă acţiune cu care sunt asociate femeile, în reclame, se referă la îngrijirea corporală. bărbaţii apar mai curând ca persoane care aşteaptă să fie îngrijite, dar şi în ipostaza de joc sau în timpul unor activităţi în aer liber.

În presa scrisă, disproporţia apariţiilor este mult mai mare decât în emisiunile TV, bărbaţii apărând ca personaje principale în articole, de trei ori mai mult decât femeile. Femeile apar mult mai puţin în ziarele generaliste decât în cele tabloide.

În acest context, ALTFEM îşi propune îmbunătăţirea percepţiei asupra femeilor şi creşterea gradului de conştientizare al experţilor şi operatorilor mass-media, partenerilor sociali, autorităţilor publice şi al femeilor asupra problematicii egalităţii de şanse şi de gen pe piaţa muncii, prin acţiuni menite să schimbe percepţia acestora asupra rolului profesional şi social al femeii.

Cristian Munteanu, Managing Director la TBWA/ Bucureşti, este de părere că aceste clişee din mass-media sunt totuşi confirmate de realitate. "Putem să pretindem că imaginea femeii este nemeritată, dar adevărul este că sterotipurile din media sunt confirmate de realitate", a declarat el. Totodată, Munteanu a specificat că ALTFEM nu îşi propune să îi înveţe pe oameni cum să gândească diferit, ci, mai curând, cum să îi dezveţe de gândirea lor actuală. "Vocaţia de gospodină şi de mamă nu sunt constructe media. Sunt o realitate", a explicat el.

Pe de altă parte, Irina Sorescu, preşedinte executiv al CPE, a vorbit despre pericolele pe care le reprezintă stereotipurile tradiţionaliste şi sexiste adoptate de mass-media. În opinia sa, aceste stereotipuri influenţează persoanele şi le creează modele, care, în momentul în care nu pot fi copiate, conduc la frustrări. "Ceea ce vedem în mass-media este ceea ce ne dorim să facem ca să fim aplaudaţi şi portretizaţi", a mai spus ea.

ActiveWatch - Agenţia de Monitorizare a Presei este o organizaţie de apărare a drepturilor omului, specializată în drepturile mass-media, antidiscriminare, bună-guvernare, comunicare şi cercetare în domeniul mass-media.

TBWA/ Bucureşti este biroul local al reţelei multinaţionale TBWA, una dintre cele mai cunoscute şi puternice companii de comunicare la nivel global, prezentă în peste 40 de ţări. TBWA asigură servicii integrate de comunicare, de la strategie, creaţie şi producţie, la PR şi evenimente speciale pentru clienţi precum McDonald's, Mars, Michelin, Henkel, Beko sau adidas.

Fundaţia Centrul Parteneriat pentru Egalitate este o organizaţie neguvernamentală care, de aproape 10 ani, propune soluţii pentru îmbunătăţirea calităţii, prin integrarea egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi în domeniile economic, politic şi social prin promovarea egalităţii de gen.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici