INTERVIU Actriţa Alina Petrică: Teatrul e cu mine de când mă conştientizez ca om. Lumea scenei e o ispită - FOTO

Fata aia mică are ochii mari şi albaştri, părul lung şi blond şi chip angelic-jucăuş, pus pe şotii. O chemă Alina Petrică şi e actriţă. Ea face parte din cei 29 de actori prezenţi la Costineşti, la Gala Tânărului Actor HOP şi este cea care a deschis luni seară secţiunea individual a concursului.

Urmărește
502 afișări
Imaginea articolului INTERVIU Actriţa Alina Petrică: Teatrul e cu mine de când mă conştientizez ca om. Lumea scenei e o ispită - FOTO

INTERVIU Actriţa Alina Petrică: Teatrul e cu mine de când mă conştientizez ca om. Lumea scenei e o ispită

Alina Petrică are 26 de ani şi a absolvit UNATC în 2012, la clasa profesorului Doru Ana. Când o priveşti prima oară pe scenă te emoţionează pentru că îi vezi sclipirea şi sensibilitatea. Zici că e unul din copiii cu ochi uriaşi din pânzele lui Margaret Keane (mai exact: http://www.margaretkeane.com/).

Alinei îi place să joace în musical-uri, dar şi în teatru dramatic, se descrie drept o persoană „revoltată”, mereu în căutarea de a se defini, de a-şi afla locul. Teatrul o ajută să se regăsească. A interpretat-o pe Anita în „West Side Story”, regizat de Răzvan Mazilu, are trup de dansatoare, chip expresiv care aminteşte de mimica tragică a unui actor de teatru absurd. Din cauza asta i-a dat viaţă şi personajului Aglaja, la Teatrul Foarte Mic, inspirat din cele două romane ale scriitoarei Aglaja Veteranyi.

Tânăra actriţă a deschis, luni, secţiunea individuală a Galei HOP alegând să alăture un monolog dramatic al Julietei din „Romeo şi Julieta” de William Shakespeare cu „Sonetul 66” al poetului englez. („Mă uit scârbit la tot, şi-aş vrea să mor, / Decât să-l văd slăvit pe ticălos, / (...) Mă uit scârbit la tot, şi bun rămas!/ Dar dacă mor, iubirea-mi cui o las?”).

De altfel, tema celei de-a XIX-a ediţie a Galei Tânărului Actor HOP a fost „Ne-bun pentru această lume”, un omagiu adus lui William Shakespeare, cu ocazia celor 400 de ani de la moartea poetului.

Mai jos, interviul acordat de Alina Petrică pentru MEDIAFAX, în ziua în care se decernează premiile Galei HOP:

Reporter: Ce înseamnă Gala Tânărului Actor HOP 2016 pentru tine, având în vedere că ai participat la concurs şi anul trecut?

Alina Petrică: O întâlnire cu domnul profesor Miklós Bács, o întâlnire cu nişte oameni care au făcut parte din juriu şi anul ăsta n-au făcut doar parte din juriu, ci au fost şi lângă noi la discuţii, ne-am împărtăşit tot felul de lucruri faine, sfaturi, am avut un dialog benefic cu ei şi senzaţia asta... forma asta de cantonament, alţii zic de atelier, şcoală, alţii de festival. Anul ăsta a fost puţin din toate şi mie-mi place, mai ales când e vorba de teatru. Ei vor să transforme gala HOP într-un fel de atelier, de start al unor artişti, actori la început de drum. Indiferent de ce se va întâmpla diseară, că pleci de aici cu doar nişte confirmări, doar cu nişte amintiri sau cu lucruri pe care le-am făcut aici, sau că pleci de aici cu un premiu, în primul rând pleci cu conştiinţa faptului că vrei să faci meseria asta, că doreşti să devii mai bun şi să te arunce în lumea asta care e şi cu bune şi cu mai puţin bune, dar e foarte ispititoare. Aici, anul ăsta s-a reuşit să se creeze o atmosferă care poate n-a fost atât de relaxantă din punct de vedere al ideii de vacanţă, mă duc la mare, fac un pic de plajă, mai bag şi un monolog, un pic de Shakespeare pe scenă. Nu, anul ăsta lucrurile s-au concentrat foarte tare pe ideea de studiu, de căutare, de descoperire. Descoperirea n-o să vină azi, nici mâine. O să vină în perioada care va urma, în mine rămânând experienţa HOP şi căutările şi lucrurile pe care mi le-am propus aici, uşor-uşor or să prindă rădăcini şi o să scoată la iveală alte lucruri din care o să-mi pot lua şi efervescenţa, energia, nebunia de a merge mai departe să descopăr meseria asta.

Reporter: Cum ţi-ai descoperit vocaţia actoriei? A fost vorba de un parcurs treptat?

Alina Petrică: Da, la mine chiar a fost un parcurs treptat. Prima oară când am făcut cunoştunţă cu un om de teatru şi am încput să mă joc pe nişte poezii şi scene de teatru a fost în clasa a IV-a când am început nişte cursuri de actorie în Piatra Neamţ, cursuri extra-şcolare. De atunci, singurul an în care am făcut pauză a fost în clasa a XII-a. În fiecare am mă reîntâlneam ori cu nişte cursuri de teatru, ulterior am început să fac parte dintr-o trupă de teatru amatori din Piatra, era cot la cot cu şcoala. De multe ori emoţional şi din punct de vedere al dorinţei mele, teatrul, încercările noastre de a face nişte spectacole erau mai importante decât şcoala. Teatrul e cu mine de când mă conştientizez ca om. A fost o muncă treptată, nişte căutări treptate şi descoperiri care nu vin uşor, e mult de muncă până ajungi la descoperiri din care să te hrăneşti ca să mai înţelegi sensul complex al lucrurilor. Asta s-a oglindit şi în parcursul meu de când am intrat la facultatea de teatru, la UNATC. Zi de zi, an de an, la master, în fiecare an se punea cărămidă cu cărămidă şi am înţeles că ăsta e parcursul meu ca om şi ca artist: să muncesc, să descopăr, să adun astfel încât să devin şi mai bun şi mai profesionist şi mai implicat şi să descopăr nevoia de a face teatru.

Reporter: Am remarcat interpretarea ta în prima zi a probei individuale, mi-a plăcut personajul tău, Julieta. Cum ţi-ai construit-o pe Julieta, în „Sonată după Shakespeare”? Te-ai aplecat foarte multe spre text, l-ai interiorizat şi l-ai redat aşa cum eşti tu. Nu ţi-a fost greu?

Alina Petrică: În pimul rând am plecat de la tema propusă anul ăsta, de „Ne-bun pentru acestă lume” şi monologul dramatic pe care l-am ales din „Romeo şi Julieta”, monologul Julietei mi se pare că e un reper foarte important pentru ea ca personaj, de personaj care e nebun, în sensul de nebun pentru lumea în care ea s-a născut, pentru povestea ei de dragoste, pentru povestea familiilor. N-am fcut niciodată Shakespeare în şcoală, am mai citit eu, m-am mai documentat, am încercat să fac un monolog pentru admiterea de la master, asta era altceva. A fost un studiu real, nu mi s-a mai întâmplat asta. Mi-am propus-o pe Julieta, am vrut să mă duc pe partea asta mai revoltată şi mai dramatică a Julietei pentru că genul ăsta de teatru îmi place deocamdată. Mă duc mult mai uşor spre partea mai dramatică decât spre partea de comedie. Tot de la monologul dramatic al Julietei am ajuns la „Sonetul 66” care e un cântec de revoltă asupra lucrurilor care se întâmplă în lume. Mi se pare că e un text foarte actual, chiar dacă a fost scris cu sute de ani în urmă, se pliază perfect pe ce se întâmplă în momentul ăsta în 2016, în luna septembrie, şi în România, şi în Europa şi în lume. Sunt războaie, conflicte, e sete de putere. Am simţi aceeaşi vibraţie şi în monologul Julietei şi în sonet. Vibraţia de revoltă, că nu-ţi încapi în propria piele şi nu-ţi găseşti locul pe lume. Toate lucrurile astea au venit din mine, de multe ori mă găsesc în situaţia în care nu ştiu care e locul meu pe lume, în contextele în care mă aflu, în teatrul în care se întâmplă să lucrez, în societatea în care trăiesc. E o luptă. Am scos lupta asta din mine şi am creionat acest moment.

Reporter: Ai perceput competiţia dintre voi, dintre tine şi ceilalţi colegi? Cum se împacă ideea de competiţie cu cea de prietenie?

Alina Petrică: Sunt prietenă cu mulţi. Cu o parte dintre cei din Cluj nu mă cunoşteam deloc. A fost o senzaţie foarte plăcută. Ne-am înţeles bine cu toţii. A fost o strategie foarte bună, nu ştiu dacă a fost gândită concret, faptul că după preselecţii au urmat trei zile de workshop cu Ada Milea, cu Andrea Gavriliu. Faptul că ne-am strâns acolo majoritatea dintre noi în acele trei zile ne-a ajutat să ne cunoaştem. Asta a ajutat să se spargă total bariera. Senzaţia de competiţie şi de nivel competitiv a fost nu în total abandonată, nu are cum, în faţa noastră se aflau nişte oameni într-o comisie. De foarte multe ori, am uitat că suntem în cadrul unui concurs. Proba de etude pentru mulţi dintre noi a fost o chestie atât de nouă încât din emoţie, din vibraţie, ne-am concentrat pe lucru uitând că suntem în faţa unui juriu.

Reporter: Concursul s-a încheiat. În această seară va fi gala. Ai emoţii?

Alina Petrică: Am avut emoţii în prima zi pentru că am deschis concursul, am fost prima concurentă din prima zi. Am avut emoţii mai mult din cauza acestui lucru, nu din cauza momentului sau din cauza felului în care mă simţeam că va trebui să vin să mă arăt. În momentul în care am ieşit de pe scenă şi am rămas cu colegii mei în culise să mă uit la ceilalţi din concurs, am reuşit să mă relaxez. Diseară va fi un moment de grup, ni se oferă nişte titluri, nişte premii şi abia după o să reuşim într-adevăr să ne întâlnim în totalitate relaxaţi şi fără niciun fel de stres. Abia aştept să vină seara să ne putem strânge ştiind că mâine n-o să ne trezim dimineaţa la şapte pentru kineto, că nu mai avem nicio probă, niciun workshop. Sunt relaxată. S-ar putea să fie şi oboseala binevenită, te face să nu te mai gândeşti atât de mult. Corpul meu reacţionează aşa, respir relaxată, e un semn că e OK.

Joi este ultima zi a Galei Tânărului Actor HOP. Concursul s-a încheiat, dar sesiunea de vot este încă deschisă online pe site-ul www.galahop.ro până la ora 20.00. Cei interesaţi îi pot urmări pe concurenţii aflaţi în concurs, le pot vedea momentele artistice pe contul oficial de YouTube al UNITER (UNITER Romania).

Juriul va decide următoarele premii ale Galei Hop, ediţia XIX: premiul "Ştefan Iordache" – Marele Premiu al Galei Tânărului Actor HOP; la secţiunea individual se vor acorda premiile pentru cel mai bun actor şi pentru cea mai bună actriţă; la secţiunea grup vor exista premiile "Cornel Todea", acordat celei mai bune trupe de actori şi premiul "Sică Alexandrescu" – premiul special al juriului (începând cu a V-a ediţie).

Totodată, în cadrul Galei Tânărului Actor – HOP se mai acordă şi următoarele premii: premiul pentru prestanţă şi rostire scenică – acordat de actriţa Dorina Lazăr, premiul Vox Maris – acordat câştigătorului Marelui Premiu, premiul "1/10 pentru FILM la TIFF" – începând cu ediţia 17, regizorul şi producătorul de film Tudor Giurgiu acordă unuia dintre concurenţii Galei HOP şansa de a face parte din programul "10 pentru Film la TIFF", premiul publicului – premiu decis în perioada 5 – 8 septembrie de către publicul larg care va urmări în direct transmisia competiţiei şi care, cu un simplu click, îşi va putea vota favoriţii.

Pentru al doilea an consecutiv, publicul se poate implica activ şi îi poate sprijini pe tinerii actori finalişti la Gala HOP, având în vedere că evenimentul va fi transmis prin live video streaming pe site-ul www.galahop.ro.

Gala Tânărului Actor – HOP, un program permanent al UNITER şi singular în peisajul festivalier autohton, este un concurs care are ca scop promovarea şi lansarea tinerilor absolvenţi din învăţământul superior artistic.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici