- Home
- Cultură-Media
- BUCUREŞTI, (24.11.2015, 14:44)
- Dorina Călin
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
INTERVIU cu Oana Boca Stănescu: La Festivalul Internaţional de Literatură de la Bucureşti testăm un proiect inedit, un soi de box cu poezie, într-un ring real - FOTO
Oana Boca Stănescu, unul dintre fondatorii Festivalului Internaţional de Literatură de la Bucureşti (FILB), spune într-un interviu acordat MEDIAFAX că la ediţia de anul acesta a evenimentului va fi testat un proiect nou, în care patru scriitori se vor înfrunta în lecturi publice într-un ring de box.
Urmărește
1136 afișări
INTERVIU cu Oana Boca Stănescu: La Festivalului Internaţional de Literatură de la Bucureşti, testăm un proiect inedit, un soi de box cu poezie, într-un ring real (Imagine: Facebook)
Festivalul Internaţional de Literatură Bucureşti (FILB) este un proiect iniţiat în 2008, care încearcă să rescrie harta culturală a Europei, prin întâlniri, ce includ lecturi publice, dezbateri şi dialog. Diversitatea este conceptul ce stă la baza teoretică a întâlnirilor, intenţia organizatorilor fiind aceea de a "deconstrui" ideea preconcepută că un trecut aşezat sub circumstanţe istorice asemănătoare va da naştere unor produse culturale identice. Scriitorii invitaţi la festival rescriu graniţele unui trecut comun şi o fac într-o Europă care este în plină rescriere.
ULTIMELE ȘTIRI
-
FastGlioma ajută neurochirurgii în detectarea tumorilor reziduale. Cum funcționează sistemul cu Inteligență Artificială
-
Mişcarea prin care românii ar putea avea un preţ mult mai mic la gaz din 2026. ”Ne-am putea decupla de la acest mecanism”
-
Ion Cristoiu: Despre cum prostea presa poporul român
-
O nouă pandemie nu mai aşteaptă după colţ ci e deja aici. Care este afecţiunea tăcută de care suferă tot mai mulţi români
Într-un interviu acordat MEDIAFAX, Oana Boca Stănescu, unul dintre fondatorii FILB, vorbeşte despre cea de-a opta ediţie a festivalului, care va avea loc în perioada 2 - 4 decembrie, la Clubul Ţăranului din Bucureşti, şi despre scriitorii invitaţi anul acesta la eveniment.
Un proiect inedit care îşi va face loc, anul acesta, la Festivalul Internaţional de Literatură de la Bucureşti şi pe care Oana Boca Stănescu îl menţionează în interviu este Literary Death Match, care presupune un soi de box cu poezie, într-un ring real, care va fi creat pe scena de la Clubul Ţăranului. Cele patru nume care se vor înfrunta la ediţia Literary Death Match de la Bucureşti sunt Tara Skurtu, poetă americană cu rădăcini româneşti, Svetlana Cârstean, Răzvan Ţupa şi Mugur Grosu, iar echipa juraţilor va fi formată din Bogdan-Alexandru Stănescu, Luiza Vasiliu şi Andrei Gheorghe.
Oana Boca Stănescu mai vorbeşte în interviul acordat MEDIAFAX despre dificultăţile întâmpinate în organizarea unui astfel de eveniment, despre importanţa sa în rândul cititorilor de literatură, dar şi despre participanţii la FILB.
Prezentăm interviul acordat de Oana Boca Stănescu agenţiei MEDIAFAX:
Reporter: Ediţia de anul trecut a Festivalului Internaţional de Literatură de la Bucureşti a fost cea cu cei mai mulţi scriitori invitaţi - 19. Va fi depăşit acest record la ediţia de anul acesta?
Oana Boca Stănescu: De fapt, când povestim despre ediţia de anul trecut, noi ne lăudăm nu atât cu faptul că am avut 19 oaspeţi în program, cât mai ales cu faptul că ei contabilizează 10 ţări şi trei continente. Anul acesta, ne apropiem de cadrul din 2014, măcar pentru că avem 17 oaspeţi înscrişi pe afiş. Inovăm, însă, în ceea ce priveşte formatul: FILB 8 aduce la Bucureşti Literary Death Match, un format născut în Statele Unite ale Americii, un show în cadrul căruia patru scriitori se înfruntă în lecturi publice într-un ring de box.
Reporter: Care sunt criteriile pe baza cărora aţi ales să invitaţi aceşti scriitori? Ţineţi cont şi de propunerile publicului?
Oana Boca Stănescu: Conform statisticilor, în lume, la fiecare 35 de secunde, apare un titlu nou. Asta înseamnă că realmente avem de unde să ne selectăm invitaţii. Invităm la FILB autori "abordabili" din Europa - cei mai mulţi dintre aceştia -, scriitori ale căror destine seamănă într-o oarecare măsură cu cele ale autorilor români contemporani. Desigur, încercăm să îi includem în listă pe scriitorii care fie au traduceri recent apărute în limba română, fie ediţii în limba română ce stau să apară. Când alegem oaspeţii FILB, încercăm să ţinem cont şi de dorinţele cititorilor care vin anual la Clubul Ţăranului. Prozatorul britanic Will Self, de exemplu, a venit la Bucureşti de dragul fanilor FILB. Mai greu e cu cititorii care îi aşteaptă la FILB pe etern-doriţii Orhan Pamuk, Salman Rushdie ş.a.m.d.
Reporter: Care sunt scriitorii invitaţi la ediţia de anul acesta a Festivalului Internaţional de Literatură de la Bucureşti?
Oana Boca Stănescu: În prima seară a FILB 8 îşi dau întâlnire doi prozatori străini născuţi în România: György Dragomán, din Ungaria, unul dintre cei mai premiaţi autori est-europeni ai momentului, tradus recent cu încă un roman hipnotizant la Polirom, şi prozatoarea elveţiană Dana Grigorcea, unul dintre numele în plină ascensiune ale scenei literare internaţionale - cel mai recent roman al său a concurat anul acesta la premiul pentru Cartea Anului în Elveţia şi se află în curs de traducere în limba română la una dintre cele mai râvnire edituri autohtone. Lor li se va alătura Adriana Bittel şi Ion Iovan. În cea de-a doua seară a festivalului susţin lecturi publice Iván Repila, unul dintre cei mai promiţători scriitori spanioli din noua generaţie, pe care cititorii români îl pot citi în limba română la Editura Univers, şi Burhan Sönmez, considerat una dintre cele mai puternice voci ale literaturii turce de astăzi, şi el aflat în curs de traducere în colecţia "Biblioteca Polirom". Lor li se alătură prozatorii români Octavian Soviany şi Cosmin Perţa. Cea de-a treia seară a FILB 8 e şi motivul pentru cele mai multe dintre insomniile noastre recente - asta pentru că îndrăznim să testăm la Bucureşti un proiect inedit, un soi de box cu poezie, într-un ring real, pe care îl vom crea pe scena de la Clubul Ţăranului. Cele patru nume care se vor înfrunta la ediţia Literary Death Match de la Bucureşti sunt Tara Skurtu, poeta americană cu rădăcini româneşti, Svetlana Cârstean, Răzvan Ţupa şi Mugur Grosu, iar echipa juraţilor este formată din Bogdan-Alexandru Stănescu, Luiza Vasiliu şi Andrei Gheorghe. Da, acel Andrei Gheorghe.
Reporter: FILB a ajuns anul acesta la cea de-a opta ediţie. Care este tema sub care se desfăşoară ediţia de anul acesta?
Oana Boca Stănescu: "Re-Writing the Map of Europe" - la fiecare ediţie FILB, încercăm să deconstruim ideea preconcepută că un trecut aşezat sub circumstanţe istorice asemănătoare va da naştere unor produse culturale identice.
Reporter: La primele ediţii, spuneaţi că acest festival are loc într-un oraş şi într-o ţară unde multă lume vă felicită şi vă admiră, însă, când vine vorba de ajutor, are alte priorităţi. S-a schimbat situaţia de-a lungul anilor? Primiţi mai mult ajutor de la instituţiile statului? De la sponsori?
Oana Boca Stănescu: Primim ajutor anual, fireşte, altfel continuitatea festivalului nu ar fi posibilă - şi le mulţumim tuturor celor care ne susţin! Din păcate, e trist că fiecare vară ne găseşte fără un susţinător sigur, toate confirmările vin abia în toamnă. Iar ca să inviţi scriitori străini - la Bucureşti, nu la Paris! - din noiembrie pentru decembrie e uşor nerealist. Aşa că, anual, repetăm scenariul cu aruncatul cu capul înainte, bănuind că autorităţile ne vor susţine. Sau că, în fine, vom găsi o soluţie.
Reporter: Care este bugetul ediţiei din acest an a festivalului? Este acesta suficient pentru buna desfăşurare a evenimentului?
Oana Boca Stănescu: Bugetul nu depăşeşte 8.000 - 10.000 de euro, o sumă palpabilă, nimic extravagant. Din păcate, însă, aşa cum spuneam şi mai înainte, nicio instituţie, publică sau privată, nu şi-a asumat pentru o perioadă mai lungă această "investiţie". Şi atunci ne rămân la dispoziţie speranţa, plus şirul nesfârşit de bartere pe care le activăm anual - Cărtureşti ne hrăneşte gratis oaspeţii la prânz, Dacia ne printează gratis cataloagele şi afişele ş.a.m.d. -, plus colaborările cu institute străine de cultură din Bucureşti: British Council, Institutul Cervantes, Institutul Balassi - Institutul Maghiar din Bucureşti, Institutul Polonez, Ambasada Israelului, Ambasada Elveţiei.
Reporter: În luna august, aţi prezentat Festivalul Internaţional de Literatură de la Bucureşti la Festivalul de la Edinburgh. Cum aţi descrie această experienţă şi cât de mult contează participarea la un astfel de eveniment pentru evoluţia FILB?
Oana Boca Stănescu: Povestea de la Edinburgh contează la capitolul branding, dosar de presă, "Like"-uri pe Facebook şi atât. Sigur, am mai descoperit nişte posibile surse de finanţare pentru autorii britanici pe care i-am putea invita la FILB, ne-am mărit lista contactelor, nici acum nu mi-am găsit cuvintele să descriu momentul când i-am vorbit, faţă în faţă, lui Julian Barnes despre FILB. Dar, la capătul tuturor experienţelor, ne întoarcem la mica noastră prezentare în power point la care fie nu primim răspunsuri, fie le primim toamna.
Reporter: Este FILB un mijloc de a-i convinge pe bucureşteni să citească mai mult, ca urmare a întâlnirii cu scriitorii?
Oana Boca Stănescu: Nici nu ne-am propus asta. FILB rămâne "un frumos festival internaţional de buzunar", cum flatant ne alinta Mircea Cărtărescu în 2010, o ocazie anuală pentru câteva sute de oameni de a trăi o experienţă literară aşezată, la două săptămâni după forfota Gaudeamusului şi cu două săptămâni înainte de Crăciun.
Reporter: Cum aţi descrie participanţii la FILB?
Oana Boca Stănescu: Astăzi, după ce am avut ocazia să urmărim seri de literatură FILIT transmise în direct la televiziunea naţională sau mici cronici la câte un festival românesc de literatură în presa străină, ideea de festival internaţional de literatură ţine de o normalitate pe care nu încercăm să o mai analizăm. În 2008, însă, atunci când am lansat noi FILB-ul, în afară de Festivalul USR (Uniunea Scriitorilor din România, n.r.) de la Neptun, nu existau proiecte de gen în România. Lansarea FILB a fost un risc, desigur, dar şi un mare noroc. Iar faptul că puneam bazele acestui proiect din ipostaza unor tineri entuziaşti, independenţi, a contribuit şi mai mult la accentuarea relaţiei noastre emoţionale cu publicul festivalului. Cu riscul de a suna siropos, oricând o să declar că publicul FILB e motorul care duce proiectul mai departe: ne uităm în ochii prietenilor care ne sunt alături de opt ani şi parcă ne e ruşine să spunem "asta a fost ultima ediţie".
Oana Boca Stănescu, manager cultural şi consultant în comunicare, este fondatoarea şi managerul Headsome Communication, agenţie de comunicare dedicată proiectelor de promovare a lecturii, şi unul dintre cei trei fondatori - alături de scriitorii Bogdan-Alexandru Stănescu şi Vasile Ernu - ai Festivalului Internaţional de Literatură de la Bucureşti, cel mai important eveniment de profil independent din România.
Fost director de imagine al Editurii Polirom (2003 - 2012), cu o experienţă de 13 ani în comunicare editorială şi promovare de carte, dintre care opt ani în management, doctorand în Ştiinţele Comunicării, cu o cercetare dedicată Literaturii 2.0., Oana Boca Stănescu este, din 2015, cadrul didactic asociat al Universităţii din Bucureşti - Facultatea de Limbi şi Literaturi Străine, departamentul de limba engleză. A primit, în 2009, Silver Award for Excellence la PR Awards România, pentru campania "Întreabă-mă despre FIRMIN", şi este membră a Asociaţiei Române a Profesioniştilor în Relaţii Publice.
Citește pe alephnews.ro: Sectorul tech e „zguduit” de prezența lui Elon Musk. Ce impact are noua Administrație Trump asupra marilor companii
Citește pe www.zf.ro: Încă o insolvenţă zguduie piaţa: Unul dintre cele mai cunoscute branduri româneşti a cedat şi a intrat în insolvenţă
Citește pe www.zf.ro: Black Friday-ul care sparge toate recordurile. Cum s-a ajuns aici
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
Israelul a distrus o facilitate nucleară iraniană. Aceasta era considerată inactivă după închiderea oficială din 2003
Încă o insolvenţă zguduie piaţa: Unul dintre cele mai cunoscute branduri româneşti a cedat şi a intrat în insolvenţă
Povestea româncei care a creat una dintre cele mai importante afaceri româneşti, cu care a devenit şi miliardară in euro
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
S-a despărțit cuplul anului din tenisul mondial. Gestul rusoaicei Anna Kalinskaya, după ce Jannik Sinner a dat o declarație ciudată despre relația lor
PROSPORT.RO
Regina Întunericului rupe tăcerea, la o zi după înmormântarea secretă a lui Prigoană: 'Nu și-a dorit să fie văzut mort!'
CANCAN.RO
Cât a plătit acest bucureștean, în localul lui Mugur Mihăiescu, pentru un singur ou ochi și o porție de mămăligă, cu brânză și smântână
GANDUL.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe
ŞTIRILE ZILEI
-
astăzi, 10:01
Tomac, după nominalizarea lui Marco Rubio secretar de stat SUA: adoptă linia „pace prin putere”
-
astăzi, 09:53
LIVE TEXT Războiul din Ucraina, ziua 997. Sprijinul bugetar extern al Ucrainei depăşeşte 100 de miliarde de dolari de la începutul războiului / Companii din Kazahstan furnizează echipamente de război electronic Rusiei, în ciuda sancţiunilor