- Home
- Cultură-Media
- BUCUREŞTI, (15.02.2017, 08:23)
- Eugen Istodor
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
INTERVIU Paul-Bădescu: Între carte şi cinema e ca-ntre handbal şi fotbal. Fotbalul e în liga banului
Cezar Paul Bădescu este scenaristul filmului „Ana, mon amour“, film în competiţia oficială a Festivalului de Film aflat în desfăşurare până în 19 februarie la Berlin. Filmul este regizat de Călin Netzer (Ursul de aur pentru „Poziţia copilului”).
Urmărește
603 afișări
INTERVIU Paul-Bădescu: Între carte şi cinema e ca-ntre handbal şi fotbal. Fotbalul e în liga banului(Imagine: Alexandra Pandrea/ Arhiva Mediafax Foto)
Reporter: Cum ţi-a venit să scrii "Luminiţa"? Care-s izvoarele de inspiraţie? De ce Ana?
Cezar Paul-Bădescu: Eu n-aş fi scris-o, dar nişte străini m-au plătit s-o fac (da, recunosc că am primit bani de la străini). Timp de un an, Ministerul Culturii din Bavaria m-a ţinut, pe casă şi masă, într-un orăşel de la ei ca eu să scriu o carte în limba română. Te întrebi care a fost interesul lor să finanţeze astfel cultura română. Iată: din mantă în mantă, bila s-a întors până la urmă tot la ei, la Berlinală. Cât despre izvoarele de inspiraţie, cum n-a mers să copiez de la colegul de bancă, trebuit să am o sursă proprie. De altfel, orice scriitor îşi foloseşte propriile experienţe, chiar dacă scrie despre subiecte care nu au nicio legătură cu el. Unii declară că ”Madame Bovary c’est moi” şi lumea se arată surprinsă. Dar n-ar trebui. De ce Ana? Pentru că străinii au dificultăţi să pronunţe Luminiţa. Călin Netzer a văzut cum se chinuiau cu numele Luminiţei Gheorghiu.
ULTIMELE ȘTIRI
-
După anularea alegerilor și suspendarea dreptului TĂU la vot, mai crezi în statul român democratic? VOTEAZĂ AICI / SONDAJ Aleph News – Mediafax – Ziarul Financiar
-
Guvern fără USR. Lasconi: Am vrut să fim la guvernare, dar ei nu nu ne vor
-
Predoiu, despre momentul în care vor fi ridicate barierele pentru intrarea în Schengen terestru
-
Expertiza medicală a capacităţii muncii va fi coordonată unitar la nivel naţional
Reporter: Ce se pierde ce se câştigă în transpunerea cinematografică?
Cezar Paul-Bădescu: Nu se pierde nimic, totul se transformă. Sunt limbaje diferite şi drumuri diferite - pornind, e adevărat, de la aceeaşi poveste de bază (o relaţie de cuplu, în care toate procesele sunt grăbite şi amplificate de un soi de catalizator, boala nervoasă). Eu am fost interesat în roman mai degrabă de cum se mişcă acest cuplu în lumea înconjurătoare, Netzer - de universul interior, eu am mizat pe critică socială, Netzer - pe psihanaliză, eu am abordat lucrurile cu ironie, Netzer - cu dramatism. Prin urmare, romanul şi filmul se completează reciproc.
Reporter: Cum a fost cu Netzer? Cum lucrează? Dar tu? Cum v-aţi descoperit împreună creatori, în faţa unei poveşti de dragoste?
Cezar Paul-Bădescu: N-aş putea spune că e o poveste de dragoste, ci mai degrabă una de dependenţă şi de codependenţă. (Dar oare dragostea nu e o formă de dependenţă?) Şi, mai mult decât creatori, am fost nişte exploratori. Călin Netzer e un mare fan al psihanalizei. Asta înseamnă că-i place să facă scufundări la adâncimi mari. Or, după cum ştim, e bine să ai un partener când faci astfel de scufundări, să nu fii singur. Nu de alta, dar întâlneşti tot felul de peşti abisali pe-acolo şi ştim că ei arată destul de înfricoşător. Şi treaba şi mai şi e că acele creaturi înfricoşătoare sunt imagini ale propriului tău eu. Şi noi, când am lucrat la scenariu, şi apoi actorii - cu toţii ne-am întâlnit imaginile noastre de adâncime. Şi le-am făcut faţă. Aşa se va întâmpla şi cu spectatorul. Sunt sigur că şi el le va face faţă şi va ieşi întărit.
Reporter: Ce-nseamnă Berliniada pentru tine? Ce înseamnă sistemul din industria cinematografului faţă de cea a cărţii? De ce sunt tratamente diferite?
Cezar Paul-Bădescu: Încă nu ştiu ce înseamnă Berlinala, urmează să plec pe 16 februarie acolo. Diferenţa dintre industria cinematografului şi cea a cărţii ţine de gradul diferit de popularitate şi, prin urmare, de banii implicaţi. E ca diferenţa dintre fotbal şi handbal. Şi fotbalistul, şi handbalistul muncesc la fel de mult, pot fi la fel de talentaţi, dar fotbalistul joacă într-o cu totul altă ligă a popularităţii şi a banului.
Fişa tehnică Ana Mon Amour
Regizor: Călin Peter Netzer
Scenariu: Călin Peter Netzer, Cezar-Paul Bădescu şi Iulia Lumânare
Director de imagine: Andrei Butică
Montajul şi sound design-ul: Dana Bunescu
Decoruri: Mihaela Popescu
Costume: Augustina Stanciu
Sunet: Andre Rigaut
Machiaj: Christina Paul
Producători: Călin Peter Netzer şi Oana Iancu
Cezar Paul-Badescu (n. 1968) a absolvit Facultatea de Litere din cadrul Universitatii Bucuresti si masterul de teoria literaturii si literatura comparata la aceeasi institutie. Intre 1996 si 2007 a fost redactor al revistei Dilema (veche), unde ulterior a ramas colaborator extern. Din 2007 este seful departamentului Cultura al ziarului Adevarul. A fost redactor-sef al suplimentului Adevarul literar si artistic pina in 2011, anul desfiintarii acestuia. Dupa debutul in volumul colectiv Tablou de familie (Leka-Brancus, 1995; Premiul pentru debut al revistei Tomis) a publicat Cazul Eminescu (coord., Paralela 45, 1999), Tineretile lui Daniel Abagiu (proza, Polirom, 2004, 2012; carte tradusa in italiana, spaniola si bulgara) si Umbre pe ecranul tranzitiei (articole media, Humanitas, 2013). Texte ale sale au fost incluse in antologiile Povesti erotice romanesti (Trei, 2007), Care-i faza cu cititul? (ART, 2010) si Primul meu job (ART, 2011).
Citește pe alephnews.ro: Liderul de facto din Siria a afirmat că țara este epuizată și nu reprezintă o amenințare pentru vecini sau pentru Occident. Ahmed al-Sharaa vrea ridicarea sancțiunilor internaționale
Citește pe www.zf.ro: Fabrica de milionari: Revolut a creat averi pe bandă după ce angajaţii şi primii investitori ai fintech-ului au vândut acţiuni în valoare de aproape 1 miliard de dolari de la începutul lunii august
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
Klaus Iohannis spune că „nimeni nu este de vină pentru anularea alegerilor”. Declarațiile Președintelui
Decizie fără precedent: Săptămâna de lucru scade la numai 4 zile, pentru a da posibilitatea oamenilor să se întâlnească, să fie relaxaţi şi să crească natalitatea
Cel mai mare oraş din România are mai puţin de 5.500 de locuitori, dar o suprafaţă mai mare decât Bucureşti, Cluj-Napoca şi Timişoara la un loc
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
„Nu mă aşteptam să fie vândute atât de multe”. Revista în care campioana mondială a apărut doar cu o pereche de mănuşi pe ea a scris istorie
PROSPORT.RO
Mădălin Ionescu este bolnav! Vedeta s-a internat de luni, în mare secret. Ce diagnostic a primit
CANCAN.RO
Ninge de Sărbători în București. Meteorologii Accuweather au modificat prognoza în urmă cu puțin timp
GANDUL.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe
ŞTIRILE ZILEI
-
ieri, 23:04
-
ieri, 23:02
Ucraina primeşte 2 miliarde de dolari din active ruseşti îngheţate