Pro TV, Acasă TV, Pro Cinema şi Sport.ro au atras jumătate din totalul publicităţii TV în 2007

Posturile Pro TV, Acasă TV, Pro Cinema şi Sport.ro, care fac parte din compania Pro TV SA, au atras, pe parcursul lui 2007, 50% din bugetele alocate de advertiseri publicităţii TV, potrivit estimărilor incluse în studiul Media Fact Book, publicat, joi, de Initiative.

Urmărește
477 afișări
Imaginea articolului Pro TV, Acasă TV, Pro Cinema şi Sport.ro au atras jumătate din totalul publicităţii TV în 2007

Pro TV, Acasă TV, Pro Cinema şi Sport.ro au atras jumătate din totalul publicităţii TV în 2007 (Imagine: Mediafax Foto)

Televiziunile au atras anul trecut 65% din veniturile totale nete din publicitate, adică 310 milioane de euro, Initiative estimând că, în 2008, bugetele atrase vor fi de 383-385 de milioane de euro, în creştere cu circa 25% faţă de 2007.

Cel patru posturi din compania Pro TV SA sunt urmate, din punct de vedere al bugetelor publicitare atrase, de posturile TV ale grupului Intact (Antena 1, Antena 2, Antena 3, Euforia), cu 23%, şi de posturile SBS (Prima TV şi Kiss TV), cu 9%.

Posturile Societăţii Române de Televiziune - TVR1, TVR 2 şi TVR Cultural - au atras circa 8% din cheltuielile totale pentru publicitate TV, în timp ce canalele Realitatea Media (Realitatea TV şi Romantica) au atras 5% din aceste bugete.

Cota bugetelor publicitare atrase cumulat de primele cinci posturi aflate în topul audienţelor - Pro TV, Antena 1, Acasă TV, Prima TV şi TVR 1 - a înregistrat un trend descendent în ultimii ani, de la 90% din totalul investiţiilor pe TV în 2005 la 78% în 2007, tendinţă care este determinată de dezvoltarea canalelor de nişă, atât din punct de vedere al cotei de venituri din publicitate, cât şi din punct de vedere al audienţei.

Din totalul spoturilor de 30 de secunde vândute de posturile TV, cota posturilor de nişă a crescut, de la 25% în 2006 la 30% în 2007. La nivelul tuturor televiziunilor, numărul de spoturi vândute a crescut cu 5% anul trecut, la 1,7 milioane. Procentual, Pro TV s-a aflat pe primul loc, cu 21% din totalul de spoturi vândute, urmat de Antena 1 (16%), Acasă TV (14%), Prima TV (7%) şi TVR 1 (7%).

Principala motivaţie a creşterii inventarului publicitar TV a fost, potrivit Initiative, majorarea numărului de posturi TV monitorizate, în principal al celor de nişă. Astfel, cota de piaţă a posturilor monitorizate era, în 2006, de 82,3%, ea ajungând la 86,3% în 2007.

În ceea ce priveşte clasamentul celor mai urmărite posturi TV, anul trecut au intervenit schimbări foarte mici.Pro TV rămâne pe poziţia de lider de piaţă, cu un rating de 2,5% şi 15,5% cotă de piaţă all urban, urmat de Antena 1 (rating 1,9%, cotă de piaţă de 11,8%) şi TVR 1 (1,3% rating şi 8,2% cotă de piaţă).

Astfel, Pro TV - care are o acoperire naţională de 87,5% - îşi păstrează poziţia de lider pentru al patrulea an consecutiv. Potrivit TNS-AGB (compania de măsurare a audienţei în 2007), postul a obţinut cea mai mare audienţă cu meciurile din Champions League (1,77 milioane de telespectatori în mediul urban).

Pe de altă parte, Ştirile Pro TV de la ora 19, prezentate de Andreea Esca, au surclasat programele de ştiri ale celorlalte canale, fiind urmărite de 1,67 milioane de telespectatori. O altă emisiune care a atras audienţe importante pentru Pro TV a fost "Dansez pentru tine", care şi-a continuat succesul înregistrat în 2006 şi a atras 812.000 de telespectatori.

Conform Media Fact Book, Pro TV a avut cea mai bună reţetă pentru intervalul orar 17.45 - 19.00, prin intermediul programului de divertisment "Happy Hour", cu Cătălin Măruţă. Lansat în octombrie 2007, show-ul a atras o audienţă importantă, de 483.000 de telespectatori. În plus, emisiunile Pro TV realizate cu ocazia unor evenimente speciale au fost şi ele lideri de audienţă: "Made in Romania", dedicată Zilei Naţionale, a atras 646.000 de telespectatori, în timp ce "Happy End 2007" a fost urmărită de 762.000 de telespectatori.

Pro TV a obţinut ratinguri foarte bune în rândul tuturor categoriilor de public, inclusiv a publicului urban cu vârste între 18 şi 49 de ani, motiv pentru care a reprezentat prima opţiune în strategiile de promovare ale advertiserilor.

În topul posturilor TV de anul trecut, Antena 1, care are o acoperire de 88,3% la nivel naţional, a ocupat poziţia a doua şi avut cele mai mari audienţe cu Liga Campionilor (1,77 milioane de telespectatori), Super Cupa României (1,34 milioane de telespectatori) şi Cupa României (965.000 telespectatori). Dintre emisiunile care au adus audienţe mari postului grupului Intact fac parte "Piaţa Divertis", "Genialii" şi "Din dragoste".

Postul public TVR 1 - cu o acoperire naţională de 98% - se clasează pe locul al treilea în topul audienţelor urbane.

TVR 1 a fost lider de audienţă cu transmisiunile sportive din 2007, 1,84 milioane de telespectatori urmărind calificările pentru Campionatul European de Fotbal, 1,13 milioane de telespectatori - meciurile din Cupa UEFA şi 1,06 milioane de telespectatori - Campionatul mondial feminin de handbal. Din grila de programe a TVR au ieşit, anul trecut, "Surprize surprize" şi "Iartă-mă", audienţe importante atrăgând, însă, transmisiuni precum "Gala UNICEF" şi preselecţia naţională pentru Eurovision.

Pe de altă parte, TVR 2, post naţional specializat în programe dedicate tinerilor, şi-a obţinut audienţa mai ales prin intermediul transmisiunilor sportive, care au avut mai puţini telespectatori, dar s-au adresat unui public premium.

Acasă TV, care este recepţionat pe 82,3% din terioriul României, s-a situat pe poziţia a patra din punct de vedere al audienţei urbane. Televiziunea a atras cele mai mari cote de audienţă cu telenovela "Inimă de ţigan", lansată în octombrie şi care a atras 548.000 de telespectatori din mediul urban. Vârful de audienţă a fost înregistrat pe 20 decembrie 2007, când postul a avut 780.000 de telespectatori. Alte programe care au adus audienţe mari postului Acasă TV au fost "Poveştiri adevărate" şi "Poveştiri de noapte".

Şi Prima TV a intrat, anul trecut, în topul posturilor TV cu cele mai mari audienţe urbane. Canalul, care are o acoperire naţională de 84,8%, a atras cei mai mulţi telespectatori, anul trecut, cu transmisiunile a două meciuri din Cupa UEFA (1,09 milioane de telespectatori) şi Champions League (824.000 telespectatori). Alte emisiuni din grila Prima TV care au avut audienţe importante anul trecut sunt "Trădaţi în dragoste", "Cronica Cârcotaşilor", "Schimb de mame" şi "Mondenii".

Televiziunea Kanal D, lansată în februarie 2007 şi care are o acoperire naţională de 62,7%, a avut, anul trecut, cele mai importante audienţe cu emisiuni precum "Noră pentru Mama" (171.000 telespectatori), "Fluier final" sau "Vacanţa mare reloaded". Principala realizare a postului a fost achiziţionarea drepturilor de difuzare pentru meciurile din Liga I, care au generat audienţe mari, cum a fost cazul meciului Steaua-Dinamo, urmărit de 1,29 milioane de persoane.

Pe de altă parte, Realitatea TV, post de ştiri cu 80,8% acoperire naţională, a atras audienţe anul trecut în special prin intermediul unor programe precum "Tu decizi" (251.000 telespectatori), "Putere la puterea a patra" (225.000 telespectatori), "Tu faci realitatea" (172.000 telespectatori) şi "Tănase şi Dinescu" (168.000 telespectatori).

Numărul sporit de spoturi vândute şi frecvenţa mare a difuzării lor pe posturile de televiziune a condus la creşterea cu 7% a numărului de reclame la care o persoană este expusă zilnic. Astfel, potrivit TNS-AGB, la finele lui 2007, numărul de expuneri săptămânale în rândul adulţilor era de 7,11 milioane, cu 3% mai mare decât în 2006.

Lungimea medie a unui spot transmis pe TV, în 2007, a fost de 24 de secunde, spoturile mai scurte (5-20 de secunde) reprezentând 47% din totalul reclamelor difuzate pe TV, în creştere de la 45% în 2006.

Potrivit Media Fact Book, în România, televiziunea este cea mai importantă sursă de divertisment pentru populaţie, graţie diversităţii canalelor şi a dezvoltării reţelelor de cablu. Potrivit unui studiu realizat în 2007 de IMAS şi INS CSOP, reţelele de cablu au o acoperire de 71% la nivel naţional şi de 82,6% în zonele urbane, una dintre cele mai mari rate de acoperire la nivel european. Şi platformele DTH s-au dezvolat în 2007, ajungând să aibă o acoperire de 11,2% la nivel naţional, de 20,6% în zonele rurale şi de 5,1% în zonele urbane, este concluzia unui studiu realizat tot de IMAS şi TNS CSOP.

Deşi are cea mai mare audienţă, televiziunea a înregistrat o scădere de 5% a perioadei petrecute de public în faţa micului ecran, la 3,9 ore pe zi.

La finele lui 2007, date de audienţă şi monitorizări erau disponibile, potrivit studiului, pentru 38 de staţii TV: TVR1, TVR2, Pro TV, Antena 1, Antena 3, Euforia, Acasă TV, Prima TV, Kiss TV, UTV, Jetix, Discovery, MTV România, B1TV, Realitatea TV, Minimax, National Geographic, TVR Cultural, Sport.ro, Telesport, National TV, Pro Cinema, AXN, OTV, N24, Senso, Favorit TV, Hallmark, Sport Klub, Romantica, Eurosport (de la 1 februarie), MGM (din 5 septembrie), Kanal D (din 18 februarie), Antena 2 (din 9 aprilie), Etno TV (de la 15 ianuarie), Taraf (din 15 octombrie), Sport One (de la 1 iunie) şi Cartoon Network (1 noiembrie).

"Media Fact Book" este un ghid care semnalează în fiecare an evoluţia şi tendinţele pieţei media. Initiative România, afiliată reţelei internaţionale Initiative Worldwide, activează de peste 10 ani şi se clasează printre primele agenţii de profil.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici