REPORTAJ: André Rieu aduce poveşti muzicale din întreaga lume la Bucureşti, în "centrul universului" - FOTO

André Rieu, care susţine în această perioadă mai multe concerte la Bucureşti, le prezintă fanilor români - ce formează "cel mai bun public din lume", potrivit artistului - poveşti muzicale din mai multe ţări, în ceea ce tot violonistul numeşte "centrul universului".

Urmărește
9245 afișări
Imaginea articolului REPORTAJ: André Rieu aduce poveşti muzicale din întreaga lume la Bucureşti, în "centrul universului" - FOTO

FOCUS: André Rieu aduce poveşti muzicale din întreaga lume la Bucureşti, în "centrul universului" (Imagine: Octav Ganea/Mediafax Foto)

Show-urile violonistului André Rieu reprezintă mai mult decât nişte simple concerte, sunt o adevărată desfăşurare de forţe. Teatrul, muzica, dansul - toate acestea se reunesc, într-o formă sau alta, în reprezentaţiile pe care André Rieu, împreună cu orchestra sa, Johann Strauss Orchestra, le susţine în întreaga lume.

Acum a venit rândul României să găzduiască spectacole ale celebrului violonist, iar locul ales a fost Piaţa Constituţiei din Bucureşti. Cu o scenă amplasată cu faţa spre Casa Poporului, André Rieu le prezintă pentru prima dată românilor show-urile sale. Până în prezent, André Rieu a susţinut două concerte la Bucureşti, din cele şapte programate.

Sâmbătă seară, la cel de-al doilea concert al său, violonistul André Rieu şi-a respectat publicul şi nu a întârziat nici măcar o secundă. La ora 20.30 - aşa cum era anunţat -, André Rieu a început să se împrietenească cu publicul. Violonistul şi membrii orchestrei sale au intrat pe scenă din mijlocul spectatorilor, Rieu salutându-i în timp ce îşi "dirija" colegii spre locul de unde urma să le arate românilor cum se desfăşoară un concert de-al său. Două ecrane mari, amplasate în dreapta şi în stânga scenei, le-au permis fanilor artistului să-i urmărească mai bine pe membrii orchestrei.

Spectacolul lui André Rieu este alcătuit ca o poveste, în care naratorul este chiar el, iar personajele sunt, pe de-o parte, membrii orchestrei, compozitori celebri şi muzicieni de marcă, iar, pe de altă parte, publicul. Concertele lui André Rieu pot fi construite ca poveşti, structurate pe mai multe capitole, din care spectatorii îşi aleg pasajele preferate. Este nevoie, totuşi, de răbdare pentru a afla deznodământul poveştii, deoarece lucrurile nu sunt chiar atât de simple pe cât ar putea părea la prima vedere.

Capitolul 1: O orchestră mare, prezentată celui mai bun public din lume, situat "în centrul universului"

"Bună seara!", le-a spus violonistul românilor, odată ce a urcat pe scenă. "Doamnelor şi domnilor, acestea sunt singurele cuvinte româneşti pe care le vorbesc. De aceea, am rugat o frumoasă româncă să mă ajute cu traducerea", a completat artistul, prezentând-o publicului pe Denisa, cea care a asigurat traducerea pe parcursul întregului concert.

"Este fantastic că aţi venit în această seară să petrecem împreună o seară plină de muzică. Ne-am adunat din toată lumea să cântăm pentru dumneavoastră, în această seară. În orchestra mea sunt peste zece naţionalităţi. Soliştii pe care îi veţi auzi în această seară vin de prin întreaga lume. Din Tasmania - ştiţi unde e? -, Australia, Ungaria, Germania, Franţa, Brazilia, România. Eu sunt din Olanda. Şi unde am venit cu toţii în seara aceasta? Exact în centrul universului. Cel mai bun public din lume", le-a transmis volonistul românilor.

Capitolul 2: Valsul care i-a schimbat viaţa şi sfaturile pentru echipa de fotbal românească Steaua

În continuare, André Rieu le-a spus spectatorilor care au venit să-l asculte povestea celebrului "Waltz No. 2", de Dmitri Şostakovici, care, potrivit artistului, le-a schimbat viaţa, atât lui, cât şi orchestrei sale.

"În urmă cu exact 20 de ani, doamnelor şi domnilor, viaţa noastră s-a schimbat complet. Şi, când spun viaţa noastră, spun viaţa mea şi a orchestrei mei. Şi totul datorită unui vals. Abia terminasem de înregistrat primul nostru album. Toate erau valsuri frumoase compuse de Johann Strauss. Dar, pe acel album de acum 20 de ani, mai era un vals. Un vals pe care nimeni nu îl auzise înainte. Şi exact acel vals a explodat în Olanda ca o bombă. Într-o săptămână, toată ţara cânta acest vals. De la nord la sud şi de la vest la est, în toate barurile şi pe toate străzile. Şi acum acest vals este al doilea nostru imn naţional, în Olanda. Stadioane întregi cântă acest vals. Şi acea echipă care cântă cel mai puternic valsul câştigă întotdeauna meciul", le-a povestit André Rieu spectatorilor.

Celebrul violonist a avut şi un sfat pentru echipa de fotbal românească Steaua Bucureşti, ceea ce a atras aplauzele publicului. "În primul rând, luaţi-vă un antrenor olandez şi, în al doilea rând, învăţaţi să cântaţi acest vals şi Steaua Bucureşti va fi astfel campioană", a fost îndemnul artistului.

André Rieu a cântat valsul şi i-a îndemnat pe români să-l înveţe, pentru ca data viitoare să-l cânte împreună. Imagini din interpretările sale anterioare au fost difuzate pe cele două ecrane amplasate în dreapta şi stânga scenei.

Totodată, momentele comice s-au desfăşurat pe tot parcursul serii. În primele minute de la începerea spectacolului, mai multe persoane au întârziat, ceea ce l-a făcut pe artist să-i privească "urât" şi să le reproşeze acest lucru, într-un mod amuzant.

Capitolul 3: "Cei mai buni profesori din lume", un tasmanian, un maghiar şi un francez, au cântat în italiană

La un moment dat, The Platin Tenors, consideraţi de André Rieu cei mai buni profesori din lume, au fost chemaţi pe scenă pentru a-i învăţa pe spectatori cum să cânte alături de artişti. Cei trei tenori - Gary Bennett, din Tasmania, Bela Mavrak, din Ungaria, şi Eric Reddet, din Franţa - au interpretat pentru început celebra piesă "Volare". Totodată, cei trei au cântat "special pentru publicul de la Bucureşti" "cea mai frumoasă arie compusă vreodată pentru tenori", "Nessun Dorma", din actul final al operei "Turandot", a compozitorului italian Giacomo Puccini.

Potrivit lui André Rieu, aceasta este ultima arie pe care Giacomo Puccini a compus-o înainte să moară, iar felul în care cei trei tenori o interpretează "este incredibil". Aceasta a fost şi părerea publicului, care a aplaudat intens la sfârşitul ariei.

Capitolul 4. Coridă în Piaţa Constituţiei

Momentele muzicale şi cele teatrale s-au completat armonios pe tot parcursul show-ului, iar scena "taurului" a fost una de care publicul s-a bucurat.

"Doamnelor şi domnilor, aţi participat vreodată la o coridă? Este impresionant. Matadorul stă în mijlocul arenei, trompetele încep să cânte, uşile se deschid şi buf! bestia e acolo. Vă este teamă de tauri? Nu trebuie să vă fie teamă. Dacă nu purtaţi nimic roşu, sunteţi în siguranţă", le-a spus violonistul spectatorilor.

Apoi, André Rieu a căutat în public persoane îmbrăcate în haine roşii şi le-a îndemnat să le scoată, pentru a fi în siguranţă.

În continuare, Rieu, împreună cu orchestra, a cântat celebrul paso doble "Espana Cani", iar un taur şi-a făcut apariţia în spaţiul de concert. Ceea ce s-a întâmplat cu persoanele care purtau roşu rămâne să descopere cei care vor merge la viitoarele concerte ale violonistului.

"Următorul moment va fi cu elefanţi", le-a spus, glumind, André Rieu spectatorilor.

Capitolul 5. Fata cu voce de înger

Poveştile au continuat la concertul lui André Rieu. Artistul le-a împărtăşit spectatorilor povestea unei tinere din Italia, care a trăit în urmă cu 800 de ani şi care a reuşit să îl convingă pe tatăl ei să o lase să se căsătorească, cu ajutorul vocii sale "de înger".

"Acum 800 de ani, în Evul Mediu în Italia, trăia o tânără fată. Era foarte frumoasă şi teribil de răsfăţată. Într-o zi, a mers la tatăl ei şi i-a spus: «Tată, sunt îndrăgostită de un băiat şi vreau să mă căsătoresc cu el mâine». Şi tatăl i-a spus: «Ai 15 ani, mergi şi joacă-te cu iPadul tău!». Cum fata era foarte răsfăţată, a lovit cu piciorul în podea şi a spus: «Dacă nu mă pot căsători mâine, voi merge pe Ponte Vecchio şi mă voi arunca». Ponte Vecchio este un pod foarte înalt din Italia, iar, dacă sari de pe el, te uzi foarte tare. Tatăl nu a fost deloc impresionat de asta şi i-a spus să plece. Apoi, fata şi-a amintit că întotdeauna când îi cântă tatălui ei o piesă anume îl înduplecă şi face ce vrea ea. Pentru că putea să cânte ca un înger. Aşa că a cântat această piesă şi a reuşit să se căsătorească imediat", le-a povestit André Rieu spectatorilor sosiţi în Piaţa Constituţiei.

Poate pentru a îndupleca publicul să vină şi la viitoarele lui concerte, André Rieu a chemat-o în scenă pe soprana Carmen Monarcha, care, după spusele violonistului, are o voce de înger, la fel ca fata din poveste. Aceasta a cântat "O mio babbino caro", de Giacomo Puccini.

Trecerea de la momentele emoţionate şi cu un caracter serios la cele amuzante are loc natural în concertele lui André Rieu. După ce a aflat că la Bucureşti este cel mai mare public iubitor de muzică din lume, André Rieu a hotărât să îi înveţe pe români să fluiere, după ce, la începutul spectacolului, i-a învăţat să cânte. În acest sens, cu ajutorul unei doamne din orchestra lui André Rieu, spectatorii au învăţat să fluiere muzical, astfel încât să iasă un spectacol de excepţie.

Cu toate acestea, André Rieu le-a mărturisit spectatorilor că se pricep mai bine la cântat decât la fluierat.

Capitolul 6: Artistul care îşi aşteaptă publicul pentru a reîncepe concertul

După aproximativ o oră de muzică, concertul a fost întrerupt pentru o pauză de 10 de minute. Pentru că nu a anunţat cât va dura această pauză, André Rieu a descoperit că spectatorii nu mai erau la locurile lor. "Am revenit, dar voi nu aţi revenit încă. Putem începe a doua parte a concertului abia după ce toată lumea îşi reia locurile. Toată lumea", le-a transmis violonistul românilor. Aşadar, pauza s-a prelungit, până când toţi spectatorii au revenit la locurile lor. În tot acest timp, artiştii "s-au jucat" cu instrumentele, au fluierat, iar pe ecranele din dreapta şi stânga scenei au fost proiectate imagini cu spectatorii care se întorceau la locurile lor.

"E normal la Bucureşti să fie aşa?", s-a întrebat artistul. Au urmat mai multe glume pe seama spectatorilor întârziaţi, până ca show-ul să se reia. "Avem timp suficient", a spus Rieu.

Capitolul 7: O întoarcere în timp pentru a aduce un omagiu muzicii de calitate

Un moment apreciat de publicul român la concertul de la Bucureşti pe care André Rieu l-a susţinut împreună cu orchestra sa a fost acela când pe scenă a apărut grupul Berlin Comedian Harmonists, care nu doar că a cântat, dar a avut şi o interpretare teatrală de excepţie, care a smuls zâmbete de la spectatori.

Berlin Comedian Harmonists este un grup german format în 1997 pentru a recrea repertoriului trupei Comedian Harmonists, formată în anii 1920 din cinci interpreţi şi un pianist, recunoscută pe plan mondial datorită modului nou de a cânta pe care l-au inventat. Această formaţie a fost prima care a reuşit să vândă milioane de discuri în întreaga lume.

"Formaţia era extrem de populară în toată lume, în perioada interbelică. Dar apoi totul a mers foarte rău. Trei dintre membrii formaţiei erau evrei. De la o zi la alta li s-a interzis să cânte. Li s-a permis să mai organizeze un ultim concert de adio. Iar ultimul cântec pe care l-au interpretat în acest concert istoric a fost unul foarte emoţionant, un cântec pentru căutarea fericirii de care cu toţii avem nevoie în viaţă. În momentul în care am auzit această minunată orchestră interpretând acest cântec emoţionant, am simţit cât de teribil trebuie să fi fost pentru formaţia Comedian Harmonists să nu mai aibă voie să cânte niciodată", le-a spus André Rieu spectatorilor.

Drept urmare, Berlin Comedian Harmonists a cântat acel cântec pentru publicul de la Bucureşti.

Capitolul 8: Gheorghe Zamfir ridică publicul în picioare

Unul dintre cele mai apreciate momente ale spectacolului a fost apariţia pe scenă a lui Gheorghe Zamfir. Intens aplaudat, chiar înainte să înceapă să cânte, Gheorghe Zamfir a emoţionat audienţa cu "Einsamer Hirte".

"Încă din tinereţe, eram un mare admirator al lui. Este faimos în toată lumea. Felul în care cântă la instrumentul său este incredibil", a spus Rieu, în momentul în care l-a prezentat pe Gheorghe Zamfir, ceea ce a făcut ca publicul să aplaude.

"Este o mare onoare pentru mine şi orchestra mea să-l avem alături de noi pe scenă", a continuat artistul.

Deşi nu a stat foarte mult pe scenă, naistul Gheorghe Zamfir a reuşit să emoţioneze publicul şi să ridice spectatorii în picioare, pentru "o sesiune" de aplauze de câteva minute.

Capitolul 9. Lumea valsează în faţa Casei Poporului

Apropierea lui André Rieu de fanii săi din România a continuat pe parcursul întregului spectacol. Aşa cum a precizat în timpul concertului, muzica apropie oamenii şi îi determină să lege prietenii. Un moment important în timul concertului a fost cel în care André Rieu a vorbit despre Johann Strauss şi importanţa operei sale.

"Nu întâmplător mi-am numit orchestra după marele compozitor Johann Strauss. Şi sunt sigur că toată lumea va fi de acord cu mine când spun că lumea ar fi fost mult mai săracă dacă el nu ar fi existat, de vreme ce, de peste 150 de ani, aduce atâta bucurie întregii lumi şi face atâţia oameni fericiţi cu muzica sa", a spus Rieu, rugându-i pe spectatori să-l aplaude pe "regele valsului".

Astfel, André Rieu le-a făcut cunoscută românilor opera celebrului compozitor, cântând valsul "The Blue Danube".

"În fiecare seară, când interpretăm acest vals, se întâmplă ceva cu publicul. De îndată ce publicul aude primele note ale acestui vals, se ridică de pe scaune şi încep să danseze. În fiecare seară, în toată lumea. Aşa că sunt foarte curios cum veţi reacţiona la Bucureşti", le-a transmis violonistul românilor.

La scurt timp după ce orchestra a început să cânte, spectatorii s-au ridicat de pe scaune şi au început să valseze.

Capitolul 10: O poveste fără sfârşit

E greu pentru André Rieu să pună capăt unui concert. Publicul cere mai mult şi mai mult de la el. Acelaşi lucru s-a întâmplat şi sâmbătă seară, la cel de-al doilea concert susţinut la Bucureşti, când, deşi a anunţat ultima melodie, aceasta s-a transformat în alte câteva minute bune de cântat. Cu toate că violonistul i-a îndemnat pe români să meargă să doarmă, pentru că deja era o oră târzie, aceştia nu erau încă pregătiţi să îl lase să plece. Aşadar, spectatorii s-au ridicat în picioare şi l-au convins pe artist să mai interpreteze câteva melodii. Au urmat şi o ploaie de confetti şi un foc de artificii, dar publicul aplauda cu atâta entuziasm încât André Rieu a continuat să cânte.

Show-ul s-a încheiat într-o notă românească, pe scenă urcând pentru a doua oară Gheorghe Zamfir. Acesta a cântat alături de orchetra lui André Rieu "Ciuleandra", iar pe scenă a urcat şi un grup de dansatori îmbrăcaţi în costume naţionale, care au întregit tabloul românesc într-un concert universal. S-au format hore, lumea a dansat, a cântat, a aplaudat la cel de-al doilea concert al lui André Rieu la Bucureşti, iar la final spectatorii au avut parte de un foc de artificii pe măsura întregului show.

Violonistul André Rieu va mai susţine alte cinci concerte în Piaţa Constituţiei din Bucureşti, pe 7, 11, 12, 13 şi 14 iunie.

Născut la Maastricht, în Olanda, André Rieu este unul dintre cel mai bine vânduţi muzicieni din lume. A revitalizat muzica de vals la nivel internaţional cu spectacolele sale pline extravaganţă şi de emoţie. Deţinătorul celei mai mari orchestre private din lume, André Rieu a vândut până în prezent peste 40 de milioane de albume şi DVD-uri în întreaga lume.

În fiecare an, André Rieu, Johann Strauss Orchestra, corul şi numeroşi solişti internaţionali susţin 100 de concerte în întreaga lume, cu peste un million de spectatori. Turneele violonistului olandez au intrat în Billboard's Top 10 în fiecare an, începând din 2004.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici