SNA: Audienţa presei româneşti, în scădere în perioada octombrie 2009 - octombrie 2010

Ediţiile tipărite ale ziarelor şi revistelor româneşti au raportat, per ansamblu, scăderi ale audienţelor faţă de livrarea de date anterioară, piaţa de presă fiind, însă, fluctuantă, conform ultimelor date furnizate de Studiul Naţional de Audienţă pentru perioada octombrie 2009 - octombrie 2010.

Urmărește
63 afișări
Imaginea articolului SNA: Audienţa presei româneşti, în scădere în perioada octombrie 2009 - octombrie 2010

SNA: Audienţa presei româneşti, în scădere în perioada octombrie 2009 - octombrie 2010 (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Potrivit ultimelor date furnizate de Studiul Naţional de Audienţă (SNA), realizat de Biroul Român de Audit al Tirajelor (BRAT), în perioada octombrie 2009 - octombrie 2010, numărul de cititori pentru presa scrisă, la nivel urban, a fost, per ansamblu, în scădere.

Conform SNA, trustul cu cea mai mare cotă de piaţă pe segmentul presei scrise este Adevărul Holding (22%), urmat de Ringier România (14%), Editura Intact (12%), Burda (11%), Publimedia International (8%), Sanoma Hearst (8%), CanCan Media (4%), iar restul de 21% din piaţă revine altor publisheri, cum ar fi Edipresse, Societatea R etc.

Astfel, trendul crescător a fost înregistrat doar de câteva publicaţii de pe piaţă, cum ar fi The One (+3,5%), Click Poftă Bună (+2,6), BBC Good Food (+2,9%), Spy (+9%), BBC Top Gear (+5,2%), Autoshow (+1,9%) şi CanCan (+0,5%).

În ceea ce priveşte cotidianele centrale, lider al clasamentului este tabloidul Click, cu 1.210.000 de cititori pe ediţie, în scădere cu 3,8%, urmat de tabloidul Libertatea, clasat pe poziţia a doua, cu 1.073.000 de cititori pe ediţie, în scădere cu 9,3%. Cele două tabloide sunt urmate în clasament de Cancan, cu 855.000 de cititori pe ediţie, cu o creştere de 0,5%, urmat de cotidianul sportiv Gazeta Sporturilor, cu 706.000 cititori, cu o scădere de 1,4% faţă de valul de date anterior. În clasament urmează ziarul generalist Adevărul, cu 599.000 de cititori pe ediţie, în scădre cu 5,1%, şi Pro Sport, care a înregistrat 562.000 de cititori, în scădere cu 2,8%. În clasamentul cotidianelor centrale urmează Jurnalul Naţional, cu o medie de cititori pe ediţie de 561.000, cu o scădere de audienţă de 4,6%.

În top urmează cotidianul quality Evenimentul zilei, cu 338.000 de cititori pe ediţie şi o scădere de 13,6%, cotidianul de business Ziarul Financiar, cu 183.000 de cititori, în medie, pe ediţie şi o scădere uşoară de 1,1%, cotidianul Financiarul, cu 156.000 de cititori pe ediţie şi o scădere de 8,8%, ziarul România liberă, cu 154.000 de cititori pe ediţie, în scădere cu 16,8%, cotidianul Gândul, cu 129.000 de cititori pe ediţie, în scădere cu 13,4%, şi cotidianul Curierul Naţional, cu 118.000 de cititori pe ediţie şi o scădere de 11,3%.

În ceea ce priveşte publicaţiile săptămânale, poziţia de lider este deţinută de Click de Duminică - 726.000 de cititori pe ediţie, urmat de Libertatea de Duminică - 695.000 de cititori pe ediţie, Pro TV Magazin - 650.000 de cititori pe ediţie, Gazeta Sporturilor de Duminică - 635.000 de cititori pe ediţie şi Click pentru Femei - 554.000 de cititori pe ediţie.

Pe de altă parte, în rândul revistelor feminine up & middle market, lider al segmentului rămâne revista Ce se întâmplă, Doctore?, cu 447.000 de cititori pe ediţie, cu o scădere de 6,7%, urmată de revista Femeia, cu 379.000 de cititori pe ediţie, în scădere cu 7,6%, şi Unica, cu 186.000 de cititori pe ediţie şi o scădere de 11,4%.

Singura creştere de pe acest segment a fost înregistrată de revista The One, cu o audienţă de 89.000 de cititori şi o creştere de 3,5%. În contextul unei pieţe puternic afectate de scăderi în ultima perioadă, în care segmentul de lifestyle feminin pierde 15%, revista The ONE condusă de Andreea Esca atinge poziţia secundă în clasament, devansând astfel un titlu internaţional şi îşi măreşte cota de piaţă de la 19% la 23%.

În ceea ce priveşte revistele gossip & people, Ciao! conduce clasamentul, cu o medie de 366.000 de cititori pe ediţie (- 7,6%), urmată de Story, cu 114.000 de cititori pe ediţie, Viva, cu o medie de 113.000 de cititori pe ediţie, în scădere cu 11,7%, şi Spy, cu 73.000 de cititori pe ediţie, în creştere cu 9%.

În clasamentul revistelor pentru adolescenţi, Bravo este lider, cu 195.000 de cititori pe ediţie, în scădere cu 8% faţă de perioada anterioară de auditare, fiind urmată de Popcorn, cu 165.000 de cititori pe ediţie şi o scădere de 7,3%, Cool Girl (163.000 de cititori pe ediţie, -11,9%) şi Bravo Girl (156.000 de cititori, -13,3%).

În rândul revistelor masculine, Playboy a rămas lider de categorie, cu 156.000 de cititori pe ediţie (-17%), urmat de FHM, cu 99.000 de cititori pe ediţie, în scădere cu 11,6%, şi Men'S Health, cu 65.000 de cititori pe ediţie, în scădere cu 4,4%.

În topul publicaţiilor auto conduce ProMotor, cu 292.000 de cititori pe ediţie, în scădere cu 8,5%, fiind urmată în clasament de Auto Motor şi Sport (283.000 de cititori pe ediţie, în scădere cu 3,1%), BBC Top Gear (122.000 de cititori pe ediţie, +5,2%) şi Autoshow (110.000 de cititori pe ediţie, +1,9%).

În ceea ce priveşte publicaţiile economice, Săptămâna Financiară a raportat o scădere de 5,7%, ajungând la 231.000 de cititori pe ediţie, în timp ce Ziarul Financiar a înregistrat o scădere de doar 1,1%, având 183.000 de cititori pe ediţie. Pe poziţia a treia în clasament se situează săptămânalul Capital, care a ajuns la o medie de 177.000 de cititori pe ediţie (-7,3), urmat de Financiarul, cu 156.000 de cititori, cu o scădere de 8,8%, şi Business Magazin (64.000 de cititori pe ediţie, -13,5%).

Pe primul loc în clasamentul presei locale se situează Gazeta de Sud, cu o medie de 123.000 de cititori, în scădere cu 10,2% comparativ cu valul SNA anterior. Pe lângă Gazeta de Sud, care îşi păstrează poziţia de lider, cu mici fluctuaţii de audienţă, la nivelul presei locale au fost raportate atât scăderi, cât şi creşteri.

Pentru cea de-a 34-a livrare SNA, datele au fost culese de institutele de cercetare Metro Media Transilvania şi Daedalus, în perioada 12 octombrie 2009- 3 octombrie 2010. Eşantionul a fost de 21.070 de persoane, dintr-un univers de 8,893 milioane de persoane, acesta fiind reprezentativ pentru persoanele din România cu vârsta cuprinsă între 14 şi 64 ani, care locuiesc în mediul urban.

Datele SNA au fost furnizate pentru 135 de publicaţii, dintre care: 60 de lunare (au fost excluse: Elle Decoration, Marie Claire; au fost incluse: Glamour, Oblique TV Magazin), 11 bilunare (au fost excluse: Q Magazine, Zile şi Nopţi reţea bilunară), 21 de săptămânale (au fost excluse: Zile şi Nopţi Reţea săptămânală, Publivest; au fost incluse: Fanatik, Taifasuri), 34 de cotidiane (a fost exclus: Renaşterea bănăţeană) şi 9 suplimente (a fost exclus: Adevărul Expert Imobiliar).

Material de Alexandra Buzas, alexandra.buzas@mediafax.ro.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici