FOTO Aerodromul Tuzla şi-a schimbat numele la aniversarea celor 50 de ani de la prima misiune de zbor

Aerodromul Internaţional Tuzla a aniversat 50 de ani de la prima misiune de zbor, realizată de piloţii Organizaţiei Aviaţiei Sanitare din România (AVIASAN). Aerodromul a primit, cu această ocazie, numele primului comandant al AVIASAN, Alexandru Podgoreanu, transmite coresponndentul MEDIAFAX.

Urmărește
2437 afișări
Imaginea articolului FOTO Aerodromul Tuzla şi-a schimbat numele la aniversarea celor 50 de ani de la prima misiune de zbor

FOTO Aerodromul Tuzla şi-a schimbat numele la aniversarea celor 50 de ani de la prima misiune de zbor

În urmă cu 50 de ani, în 27 martie 1967, într-o zi de joi, piloţii AVIASAN marcau în calendar o dată memorabilă pentru aviaţia sanitară din România: data primei misiuni de zbor realizată pe Aerodromul Tuzla şi începutul unei activităţi uluitoare a piloţilor legendari care au zburat, doar în primul an - 1.600 de ore în misiuni de transport medical şi în intervenţii agricole.

Reprezentanţii Regional Air Services, compania care a preluat în 1999 aeroportul în ruină şi l-a dus pe locul doi după Otopeni în clasamentul mişcărilor de aeronave în 2016, au adus, sâmbătă, un tribut AVIASAN prin organizarea unei întâlniri cu iubitorii şi veteranii aviaţiei. Cei prezenţi au putut intra în atmosfera aeronauticii cu o expoziţie de fotografie şi film vechi şi o conferinţă care a oficializat atribuirea numelui primului comandant AVIASAN - Alexandru Podgoreanu - Aeroportului Internaţional Tuzla.

De asemenea, şcoala de zbor din cadrul Aeroportului a primit numele lui Tudor Greceanu.

Prezent la eveniment, Constantin Podgoreanu, fiul comandantului AVIASAN, a povestit despre tatăl său Alexandru Podgoreanu, că a plecat pe frontul de Răsărit, iar apoi a dat concurs la şcoala de zbor de război de la Alexandria şi a fost instructor de zbor până la sfârşitul războiului. Ulterior, s-a reîncadrat în armată, ca pilot militar, a obţinut brevetul de pilot de transport în 1949, a ieşit din armată în 1953, iar în 1954 a înfiinţat împreună cu nişte prieteni la Galaţi AVSAP.

Alexandru Podgoreanu s-a mutat la Constanţa, pentru ca în 1967 să contribuie decisiv la înfiinţarea Aeroportului din Tuzla, care a devenit cea mai modernă staţie de AVIASAN din Europa acelor ani.

Conferinţa a fost urmată de câteva zboruri demonstrative, susţinute de Iacării Acrobaţi şi de un cocktail, însufleţit de Mihai Mărgineanu şi de muzica lui Dombi Sandor.

AVIASAN a fost înfiinţat în 1958, la Constanţa. Din 1967, Tuzla a devenit pentru acesta locul în care a desfăşurat o activitate uluitoare şi în care şi-a câştigat statutul de vârf de lance al aviaţiei sanitare româneşti. Doar în primul an, piloţii de la Tuzla au zburat 1.600 de ore în misiuni de transport medical - bolnavi, material biologic, medici specialişti, şi au avut loc şi ore de zbor în intervenţii agricole.

Din februarie 1982 până în 1997, din AVIASAN a rămas activă doar Aviaţia Utilitară, care a pierdut, încet, terenul odată cu declinul activităţii agricole din perioada post-decembristă.

În iunie 1999, aerodromul aflat în ruină a fost cumpărat de Regional Air Services şi a devenit primul aeroport privat din România.

„Sunt inginer de aeronave şi, deşi în 1999 aveam o afacere prosperă în alt domeniu, nu mă simţeam împlinit profesional. Visam să zbor şi să ajut oamenii să zboare. Când am investit aici, toată lumea a pariat că vreau să construiesc hale pentru comerţ en-gros, că erau la modă atunci, iar aviaţia generală era în ruină nu doar la Tuzla, ci cam peste tot în ţară. În mod cert nu era o afacere. Şi nici pentru mine nu a fost o afacere, a fost o iniţiativă ivită din pasiune şi, la început, dintr-un pic de nebunie. Am venit la Tuzla şi, în prima zi, am filmat fiecare colţişor din această proprietate. Şi acum când revăd acest film mă mir: ţin foarte clar minte că, plimbându-mă prin clădirile delabrante şi hangarul ruginit, eu vedeam cu totul altceva, vedeam cu sufletul, nu cu ochii, că aici, într-o zi, ar putea fi ceva frumos. Tuzla a fost la început doar un vis şi a devenit o afacere pe parcurs, mult mai târziu, pentru că aveam o responsabilitate faţă de angajaţi şi pentru că îmi doream foarte mult să văd aeronavele zburând, nu să le admir la sol. Regional Air Services este o afacere născută dintr-o pasiune, nu invers - şi am căutat să-mi apropii şi să lucrez cu oameni care gândesc la fel ca mine”, a povestit, sâmbătă, directorul general al companiei, Adrian Vasilache.

La Regional Air Services - Aeroport Internaţional Tuzla sunt şi astăzi angajaţi din anii AVIASAN, oameni care au fost aici din prima zi, de la inaugurare şi care sunt o mărturie a istoriei şi evoluţiei acestui loc.

Vasilache a mai spus că la Tuzla este cea mai mare şcoală de piloţi din ţară, Regional Air Service fiind şi principalul operator la platformele marine.

„Noi am încercat şi am reuşit să diversificăm foarte mult obiectul de activitate, suntem cea mai mare şcoală de piloţi din ţară de avioane şi elicoptere. Ca aeroport suntem certificaţi aeroport internaţional, suntem al doilea aeroport în ţară la numărul de mişcări şi pe locul 10 la număr de pasageri. Suntem principalul operator la platformele marine, zburăm acolo de peste 10 ani”, a punctat directorul RAS.

Regional Air Services are în portofoliu, între altele, misiuni de transport de pasageri şi mărfuri la destinaţii interne şi externe, inclusiv la şi de la platformele marine, şcoală de zbor, şcoală de supravieţuire pe mare, este gazda primului serviciu integrat (aero-naval) profesionist de căutare-salvare din România şi prima şi singura companie aeriană care a organizat o cursă cu avionul (Bucureşti – litoral) în reţeaua Uber. În 2016, Tuzla ocupă locul doi naţional, după Otopeni, în privinţa numărului de mişcări de aeronave, cu 22.000 de aterizări şi decolări.

De asemenea, este şi organizatorul celui mai faimos show aerian privat, Aeromania, eveniment care, ajuns la 11-a ediţie, şi care va fi organizat şi anul acesta. Aeromania 2017 va avea loc sâmbătă, 19 august - cu obişnuita zi de rezervă meteorologică - duminică, 20 august.

„Aeromania este anul acesta şi un tribut adus legendarilor piloţi AVIASAN - vârful de lance al aviaţiei sanitare româneşti - care, cu 50 de ani în urmă, făceau prima misiune de zbor de pe Tuzla şi care, totodată, au realizat acţiuni de salvare ce îşi găsesc cu greu corespondent în prezent, în ciuda evoluţiei tehnologice”, a mai explicat Adrian Vasilache.

Programul Aeromania va fi similar celor din anii anteriori, accesul publicului larg fiind în continuare gratuit, iar biletele VIP urmând să fie disponibile din această primăvară.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici