- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Analiză: peste 1,1 milioane de autoturisme s-au înmatriculat anul trecut în România. Ponderea maşinilor electrice
Înmatriculările de maşini noi au crescut cu 10% faţă de anul trecut, dar sunt cu aproximativ 20.000 mai puţine decât în anul dinaintea pandemiei.
Una din două maşini a fost electrică
Din punct de vedere economic, 2023 a fost caracterizat de inflaţie, reducerea puterii de cumpărare a populaţiei, volatilitatea preţurilor carburanţilor şi modificări financiar-fiscale, reiese dintr-o analiză Autovit.ro.
Piaţa auto din România a înregistrat o contractare a ofertei, afectând atât autoturismele noi, din cauza limitărilor de disponibilitate pentru achiziţionarea imediată, cât şi autoturismele rulate, unde ofertele dealerilor locali au fost influenţate de inflaţie sau ajustate în funcţie de stocurile disponibile în parcurile auto internaţionale.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Adrian Sârbu: Cu cât ești mai dezamăgit, cu atât trebuie să mergi duminică la vot și să pui ștampila exclusiv pe alb!
-
Ciolacu efectuează o vizită de lucru la Budapesta: Vreau să îmi finalizez mandatul cu obţinerea deciziei intrării depline în Schengen
-
Şef al armatei britanice: „Suntem pregătiţi să luptăm cu Putin în Europa de Est”
-
Florian Coldea şi Dumitru Dumbravă rămân sub control judiciar
Anul 2023 s-a încheiat cu peste 1,1 milioane de tranzacţii pe piaţa auto, înregistrând creşteri notabile pe segmentul autoturismelor noi - peste 142.000 de unităţi - şi autoturismelor second-hand tranzacţionate intern, care au depăşit pragul de 660.000 de unităţi. Autoturismele rulate importate au înregistrat în finalul anului 2023 aproximativ 304.000 de unităţi înmatriculate, înregistrând o scădere constantă în ultimii 5 ani.
În 2023, preţul mediu al maşinilor postate pe site-ul companiei a fost de 18.900 de euro, în creştere cu doar 5%, faţă de anul trecut. Valoarea totală a anunţurilor a crescut cu 7% în 2023, depăşind 4,3 miliarde de euro, indicând o dinamică pozitivă în sectorul auto.
Cele mai căutate maşini au fost cele cuprinse între 10.000 şi 25.000 de euro, acestea înregistrând peste 80.000 de anunţuri în platformă şi peste 60 de milioane de vizionări. Pe al doilea loc în topul maşinilor după categoriile de preţ au fost maşinile cu valori cuprinse între 5.000 şi 10.000 de euro, cu peste 57.000 de anunţuri şi 33 de milioane de vizionări. Cele mai multe maşini vândute au fost din segmentul 10.000 - 25.000 euro (36%), urmat de segmentul 5.000 - 10.000 euro (26% din total).
SUV-urile au înregistrat creşteri moderate de preţ, cu mici variaţii influenţate de cererea constantă şi oferta amplă. În 2023, SUV-urile au reprezentat peste o treime (34%) din totalul anunţurilor, comparativ cu 32% în 2022, indicând o popularitate în creştere pentru acest model de caroserie.
Pentru maşinile diesel, preţurile au crescut uşor, iar oferta de autoturisme diesel a scăzut cu 2% faţă de anul trecut, şi cu peste 10% faţă de 2019. Volkswagen, Audi şi BMW au rămas cele mai căutate mărci diesel.
Oferta maşinilor cu motoare pe benzină a rămas constantă, reprezentând un sfert (25,5%) din numărul total de anunţuri, atât în 2023, cât şi în 2022. Volkswagen, BMW şi Audi au continuat să fie pe primele poziţii şi la cele mai căutate maşini pe benzină.
În schimb, ponderea maşinilor electrice s-a dublat în 2023, iar cele hibrid au crescut cu 67% faţă de anul anterior. Printre cele mai prezente mărci şi modele de maşini eco se află Toyota, cu mărcile CH-R, Rav-4, Auris, Corola; Mercedes-Benz, clasa E şi GLC; Dacia Spring, BMW Seria 5 sau Ford Kuga. Dacia Spring intră direct în top 5 maşini eco din oferta dealerilor, deşi anul trecut nu se afla nici printre primele 10 modele de maşini verzi comercializate de dealerii.
Maşinile Cabrio, Mini şi Combi au înregistrat cele mai mari creşteri de preţuri în 2023, din cauza naturii lor de nişă şi a factorilor precum designul şi disponibilitatea limitată.
În general, ponderea maşinilor noi a crescut cu 17% în ultimul an. Deşi este un segment minoritar, categoria de maşini noi în continuă creştere de la un an la altul reflectă interesul crescut al consumatorilor pentru această categorie şi pentru tehnologie avansată. Mărcile Mercedes, Ford, Toyota şi BMW au cea mai mare pondere pe platformă, datorită diversităţii gamei de modele şi popularităţii lor.
În ce priveşte oferta dealerilor, numărul anunţurilor de maşini noi a crescut cu 50% faţă de anul trecut, ceea ce înseamnă că una din 10 oferte din portofoliul dealerilor auto este pentru o maşină nouă. Acest lucru reflectă şi o revenire foarte aproape de normalitatea lui 2019 în ceea ce priveşte activitatea dealerilor pe segmentul de maşini noi.
Conform datelor DRPCIV, este unul dintre segmentele auto care încheie anul pe plus, volumul de maşini noi înmatriculate depăşind 140.000 de unităţi (142.488), reprezentând o creştere de 10% faţă de 2022. Piaţa maşinilor noi este în creştere uşoară în ultimii 4 ani, dar încă nu a depăşit numărul de înmatriculări din 2019, când s-au pus în circulaţie 161.562 de autoturisme noi.
Cea mai slabă lună a fost decembrie, cu 9.250 de maşini noi înmatriculate. Cele mai bune luni au fost mai, iunie şi iulie, cu peste 13.000 de maşini înmatriculate în fiecare lună.
Comparativ cu perioada dinaintea pandemiei, piaţa auto a maşinilor noi a mai recuperat din deficit, dar diferenţele sunt evidente şi prin comparaţia celor mai bune luni din anii respectivi. De exemplu, în lunile iulie - august 2023 (13.630, respectiv 12.891 unităţi) s-a înregistrat aproximativ jumătate din numărul de înmatriculări de maşini noi din iulie-august 2019 (23.206, respectiv 23.177 unităţi).
Dacia rămâne cea mai vândută marcă din România şi în 2023, urmată de Renault, Toyota, Volkswagen, Skoda şi Ford.
Maşinile electrice au avut încă un an record, mai ales datorită programului Rabla Plus. Comparativ cu anul 2022, vânzările de maşini electrice noi au crescut cu aproape 30%, depăşind pentru prima dată pragul de 15.000 de unităţi, ceea ce reprezintă o cotă de piaţă de aproximativ 11% din maşinile noi, faţă de anul anterior, când reprezentau 8%. Cele mai căutate mărci şi modele de vehicule complet electrice au fost, în 2023, Dacia Spring, Tesla Y, Renault Megane şi Volkswagen E-up.
În 2023, vehiculele hibride şi electrice înmatriculate în România au depăşit 70.000 de unităţi.
Conform DRPCIV, în 2023, numărul total al vehiculelor cu zero emisii de CO2 înmatriculate în România (noi şi second-hand) a cunoscut o creştere de aproximativ 60% faţă de anul 2022, la finalul lunii decembrie 2023 fiind înmatriculate în România aproximativ 42.000 de vehicule electrice.
Piaţa maşinilor second-hand din import este segmentul cu cea mai mare scădere de pe piaţa auto. În 2023, s-au înmatriculat în România 304.171 de autoturisme aduse din străinătate, cu 6% mai puţin decât în 2022, când, în aceeaşi perioadă, erau înregistrate 325.062 de maşini. Dar cu 32% mai puţine decât în 2019, când, înaintea pandemiei, s-au înmatriculat în România 444.601 unităţi.
Piaţa maşinilor second-hand din import încheie anul 2023 cu cel mai mic număr de înmatriculări din ultimii 6 ani. Motivele principale ale acestei scăderi au fost lipsa unor stocuri suficiente în parcurile auto internaţionale şi preţurile ridicate.
În 2023, cele mai bune luni de achiziţie au fost martie (28.040 unităţi) şi octombrie (29.112 unităţi), iar cea mai slabă lună a fost decembrie (17.830 unităţi). În 2019, media lunară a maşinilor second-hand aduse din afară depăşea 37.000 de unităţi înmatriculate în România.
În ce priveşte reînmatriculările, acestea încheie anul 2023 cu o creştere de aproximativ 7%, depăşind pragul de 660.000 de unităţi, cel mai mare volum de tranzacţii cu maşini second-hand înregistrate pe plan intern în ultimii 5 ani. 2023 depăşeşte cu peste 38.000 de unităţi numărul de reînmatriculări din 2019, când s-a înregistrat un volum de 625.794 de maşini second-hand pe acest segment auto. În acest moment, pentru reînmatriculări, 2023 devine cel mai bun an din istorie, totalul fiind de 663.893 de maşini înregistrate.
Cea mai slabă lună pentru reînmatriculările din 2023 a fost decembrie, cu 42.952 de unităţi, iar cea mai bună a fost martie, cu 64.580 de unităţi. Segmentul de piaţă al reînmatriculărilor a încheiat al treilea an consecutiv când depăşeşte pragul de 600.000 de maşini.
Mărcile auto cu cele mai multe oferte pe platformă au fost Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Audi şi Ford. În ceea ce priveşte interesul cumpărătorilor, aceştia s-au concentrat tot pe mărcile Volkswagen şi BMW, reprezentând 27% din totalul vizitelor, urmate de Audi şi Mercedes-Benz cu câte 19%, din totalul vizionărilor de pe platformă. Cei mai mulţi utilizatori au căutat maşini al căror an de fabricaţie să nu fie mai vechi 2018 şi care să se încadreze între 10.000 şi 25.000 de euro.
Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!
Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
PROSPORT.RO
ŞTIRILE ZILEI
-
ieri, 22:45
FC Botoşani-FCSB 1-0, în meciul restanţă din etapa a 4-a a Superligii
-
ieri, 22:36