Aplicaţie de asistare la condus, realizată de cercetătorii clujeni. Cum funcţionează sistemul care recunoaşte pietonii în trafic - FOTO

Aplicaţii pentru telefoane mobile şi tablete prin care vor fi detectaţi pietonii în trafic şi ceaţa, având ca scop prevenirea accidentelor rutiere, sunt dezvoltate de cercetătorii de la Universitatea Tehnică din Cluj, în cadrul unui proiect european, primele rezultate fiind aşteptate în 2015.

Urmărește
1696 afișări
Imaginea articolului Aplicaţie de asistare la condus, realizată de cercetătorii clujeni. Cum funcţionează sistemul care  recunoaşte pietonii în trafic - FOTO

Aplicaţie de asistare la condus, realizată de cercetătorii clujeni. Cum funcţionează sistemul care recunoaşte pietonii în trafic

Mihai Negru, cercetător la Universitatea Tehnică Cluj-Napoca (UTCN), a declarat că proiectul COMOSEF are o valoare de 1,5 milioane de lei şi se desfăşoară pe mai multe componente, de la recunoaşterea pietonilor în trafic până la detectarea ceţii, transmite corespondentul MEDIAFAX.

"Proiectul COMOSEF este unul cu finanţare europeană de 1,5 milioane de lei şi urmăreşte dezvoltarea unor aplicaţii de asistare a conducerii pe dispozitive mobile - telefoane sau tablete, şi de recunoaştere a pietonilor din imagini infraroşii. Pe dispozitivele mobile avem alte două componente, una care se referă la detecţia pietonilor în scene de trafic, mai ales urban, a doua fiind de detecţie a ceţii din imagini, pentru a-l informa pe şofer care este distanţa de vizibilitate până la maşina din faţă şi a adapta viteza la condiţiile de trafic, şi reconstrucţia imaginii. Toate aceste aplicaţii au scopul final de prevenire a accidentelor rutiere”, a spus Negru.

Potrivit acestuia, algoritmul de detecţie a ceţii a fost portat deja pe tablete şi se află în faza de testare.

"Dacă aplicaţia va fi la liber pentru public, se va putea descărca pe tableta aflată în maşină într-un suport fix şi va furniza informaţii despre distanţa de vizibilitate şi despre viteza de deplasare. Acum ne interesează, mai mult, partea ştiinţifică", a explicat cercetătorul de la UTCN.

O altă aplicaţie are ca scop detecţia pietonilor cu ajutorul unor camere cu infraroşu care este direct proporţională cu căldura emisă de aceştia.

"Camera se montează în exteriorul maşinii şi poate detecta un pieton aflat la circa 50 de metri de maşină. E utilă aplicaţia când afară e ceaţă iar farurile nu surprind conturul pietonului, apoi când e noapte, plouă sau ninge. Camera se poate lega la display-ul maşinii şi detectează pietonul pe care şoferul nu l-ar vedea altfel şi ar putea să îl accidenteze. Se poate calcula care este distanţa pietonului faţă de maşină, acesta fiind încadrat într-un dreptughi galben, iar sistemul va putea emite un avertisment sonor pentru şofer şi îl va încadra pe pieton în dreptunghi roşu, dacă este pericol”, a afirmat un alt cercetător al UTCN, Raluca Brehar.

Aplicaţia şi-a propus sincronizarea şi suprapunerea imaginilor cu infraroşu cu imaginile luate de un sistem de stereo-viziune, cu două camere, care poate îmbunătăţi performanţa unui sistem de condus.

"Se aduce o performanţă mult mai crescută decât o au acum aplicaţiile luate separat. Când e cald afară, detectarea pietonilor cu infraroşu nu mai are performanţe bune, dar aceştia pot fi identificaţi cu sistemul de stereo-viziune", a menţionat Brehar.

Echipa UTCN dezvoltă şi o aplicaţie de detecţie a pietonilor în trafic cu ajutorul camerei unei tablete sau a unui smartphone, dispozitive montate pe parbrizul maşinii.

"Trebuie găsită o soluţie de detecţie în timp real. Am reuşit să implementăm o abordare care merge rapid şi pe tabletă cu 15 cadre pe secundă. Încercăm îmbunătăţirea timpilor de execuţie şi acurateţea, pentru a detecta cât mai mulţi pietoni în situaţii cât mai dificile. Pot apărea şi cazuri de pietoni acoperiţi pe jumătate, care sunt un potenţial pericol, şi care stau după maşini parcate, gata să traverseze strada. Un alt caz este identificarea pietonilor în condiţii dificile de iluminare, care ţin de poziţia soarelui", a afirmat Arthur Costea, de asemenea cercetător la Universitatea Tehnică din Cluj.

Aplicaţia va avea şi rolul detecţiei pietonilor aflaţi în faţa unei maşini, iar dacă acesta reprezintă un potenţial pericol se poate emite o avertizare sonoră pentru şofer.

Toate aplicaţiile cercetătorilor de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca privind conducerea asistată vor fi finalizate în 2015 şi ar putea fi folosite de şoferii care dispun de o tabletă sau un smartphone.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici