- Home
- Economic
- BUCUREŞTI, (08.01.2016, 17:08)
- Marius Oncu
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Asigurători: Introducerea unor limitări de orice fel asupra tarifării RCA este neconstituţională
Introducerea unor limitări de orice fel asupra tarifării RCA în cadrul proiectului de modificare a normei contravine Constituţiei, potrivit Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR)
Urmărește
4443 afișări
Asigurători: Introducerea obligaţiei de a corela tarifele RCA cu daunele este neconstituţională
Schimbările propuse pot determina, de asemenea, continuarea scăderii numărului de asigurători prezenţi pe piaţa RCA, arată UNSAR într-o scrisoare transmisă Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF).
Asigurătorii amintesc, în acest context, de îngrijorarea Consiliului Concurenţei privind eventualitatea unei situaţii de oligopol în domeniu.
Proiectul de normă criticat de asigurători se află în dezbatere publică.
ULTIMELE ȘTIRI
-
România se alătură pe deplin spațiului Schengen începând cu ianuarie 2025
-
Alegeri prezidenţiale 2024. Ce arată cele mai recente sondaje publicate. Cine ar putea intra în turul doi
-
Bucureştenii decid viitorul oraşului: Referendum crucial în aceeaşi zi cu alegerile prezidenţiale. Iată ce trebuie să ştii
-
Euro a scăzut la cel mai jos nivel din 2022 din cauză că pieţele se aşteaptă la o nouă scădere de dobândă. Din păcate şi din economia reală vin veşti proaste: sectorul privat din zona euro a scăzut dintr-o dată şi se duce înspre contracţie
UNSAR nu susţine schimbarea art 21, alin. (6) şi introducerea alin. (61) din propunerea de modificare a normei, a comunicat asociaţia, prezentând şi o listă de argumente în acest sens.
Alineatul 6 modificat din proiectul de normă pus în dezbatere publică de ASF prevede că "asigurătorii sunt obligaţi să transmită în format electronic Autorităţii de Supraveghere Financiară ipotezele folosite, metodele actuariale şi justificarea aplicării acestora pentru calculul menţionat la alin. (1), împreună cu baza de date utilizată pentru aceste calcule; în calculul tarifului de primă, asigurătorilor le este interzis să folosească indici de încărcare, coeficienţi de majorare şi/sau corecţie sau alte instrumente de ajustare a tarifelor care să nu fie fundamentate statistic şi actuarial, asigurându-se în acest fel o proporţionalitate între tarifele practicate în perioade succesive şi evoluţia daunalităţii pe segmentul respectiv de asiguraţi", în timp ce potrivit alineatului 61 "pentru fiecare segment prevăzut la alin. (6) asigurătorul RCA trebuie să utilizeze suficiente date istorice pentru a putea efectua un calcul relevant din punct de vedere statistic; în situaţia în care asigurătorul RCA nu deţine suficiente date istorice pentru fiecare segment, acesta trebuie să utilizeze date istorice disponibile din alte surse, raportate la piaţa din România sau la piaţa Uniunii Europeane".
UNSAR consideră că luarea unor măsuri normative care tind să limiteze modul în care fiecare operator de pe piaţă înţelege să stabilească preţul contravine principiului de bază statuat în Constituţie, potrivit căruia "Economia României este economie de piaţă, bazată pe libera iniţiativă şi concurenţă".
"În acest context, implementarea dispoziţiilor propuse va reduce în mod considerabil libertatea de tarifare în sensul limitării capacităţii asigurătorilor de a implementa strategii de subscriere (referitoare la creşterea sau scăderea ponderii unor segmente în portfoliul RCA) pentru a realiza obiectivele stabilite prin bugetul aprobat de actionari. Majorarea riscului cu privire la nerealizarea bugetului aprobat (în principal reducerea cuantumului pierderilor) pe o linie de asigurare care are elemente multiple de volatilitate şi este neprofitabilă lasă companiile de asigurări fără unul din cele mai importante instrumente de management de portfoliu şi poate duce la reevaluarea deciziei de a subscrie acest produs", afirmă UNSAR.
Tarifarea la nivel de primă tehnică, fără posibilitatea ajustării acesteia conform strategiei de subscriere a fiecărei societăţi de asigurare, poate fi sustenabilă numai pe baze actuariale în cazul acelor companii care au un portofoliu relevant la nivel de piaţă, potrivit UNSAR.
În caz contrar, dacă o companie nu are date suficiente pe anumite categorii de risc există posibilitatea ca această companie să stabilească tarife fie prea mici, fie prea mari pe aceste segmente în raport cu riscurile existente pe piaţă, dar nu în raport de portofoliul companiei respective, ceea ce ar putea duce în cele din urmă la pierderi semnificative pe această linie de asigurări.
De asemenea, acest mod de calcul, prin utilizarea de indici, coeficienţi sau alte instrumente de ajustare a tarifelor fundamentaţi statistic şi actuarial pe un anumit segment poate conduce la limitarea aplicării unor ajustări care nu influenţează în mod direct un anume segment de asiguraţi ci întreg portofoliul (de exemplu marja de profit conform strategiei societăţii, taxe, cheltuieli).
De altfel, sunt segmente de clienţi în care, pe lângă factorii standard de tarifare, preţul final ia în calcul şi elemente de subscriere care nu pot fi stabilite actuarial. Un astfel de exemplu sunt flotele de autovehicule la care prima se stabileşte individual utilizând, pe lângă factorii de cotare standard şi alte elemente caracteristice fiecărei flote (managementul flotei respective, calitatea şi pregătire şoferi, etc).
Tariful poate conţine şi o serie de factori bazaţi pe evoluţii viitoare, estimate mai ales pentru anumite segmente pentru care nu există experienţă statistică. De exemplu, pentru segmentul vehiculelor electrice, precum şi pentru cel al utilizatorilor de tehnologii digitale (telematics) nu există încă un istoric de date ceea ce determină ca tariful să fie dimensionat pe bază de estimări ce urmează a fi corectate ulterior.
UNSAR cere totodată clarificări privind formulările şi înfiinţarea, sub autoritatea ASF, a unui mecanism de raportare şi evidenţă pentru date utilizate în stabilirea preţurilor.
ASF a anunţat la 23 decembrie că vrea să modifice norma privind asigurările RCA pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, prin care asigurătorii ar urma să fie obligaţi să coreleze evoluţia nivelului tarifelor cu nivelul daunalităţii pentru fiecare segment de asiguraţi.
Articolul respectiv din norma aprobată în 2014 prevede că asigurătorii RCA au obligaţia să stabilească tarifele de primă pe categorii de riscuri omogene, pe perioade de un an, calculate pe baze actuariale general acceptate, pentru limitele de despăgubire stabilite prin normă, astfel încât să acopere toate obligaţiile ce decurg din încheierea contractelor de asigurare RCA, constituirea rezervelor tehnice prevăzute în legislaţia în vigoare şi plata contribuţiilor către fondurile stabilite în conformitate cu legislaţia în vigoare, precum şi acoperirea cheltuielilor de achiziţie şi de administrare.
Tot la 23 decembrie Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a anunţat că reprezentanţii transportatorilor, ai companiilor de asigurări şi ai ASF au încheiat un protocol care limitează creşterea RCA la 50% faţă de nivelul din iunie.
Transportatorii au organizat în decembrie un protest la Bucureşti, blocând cu mii de taxiuri, camioane, autobuze şi microbuze Piaţa Victoria şi Şoseaua Kiseleff, principala nemulţumire fiind legată de creşterea tarifelor RCA. Altă solicitare a vizat eliminarea supraccizei.
Reprezentanţii transportatorilor au discutat la Guvern cu vicepremierul Vasile Dâncu, ministru al Administraţiei, şi după întâlnire au declarat că vor continua discuţiile privind RCA şi că este posibil să reia protestele, în lipsa unor soluţii, arătându-se dezamăgiţi, totodată, că supraacciza va rămâne în vigoare anul viitor.
Transportatorii au susţinut că preţul poliţelor RCA ar fi putut creşte cu până la 400%, ajungând astfel la valori mai mari decât ale autoturismelor asigurate.
În replică, asigurătorii afirmă că transportatorii rutieri generează companiilor de asigurări pierderi mari pe segmentul RCA, 37 din 100 de vehicule asigurate fiind implicate într-o daună pe parcursul unui an, potrivit Uniqa, faţă de 6 din 100 în cazul persoanelor fizice, iar valoarea despăgubirilor este mult mai mare.
Citește pe alephnews.ro: Gala ZF 2024. Adrian Sârbu: „Oportunitatea ta este România. Trebuie să te implici în câmpul puterii” / Gerard Baker, editor global Wall Street Journal, prezent la Gală, a vorbit despre viitorul economic al Europei și al SUA în urma victoriei lui Trump
Citește pe www.zf.ro: Germania, prinsă în mijlocul unui război care riscă să arunce toată Europa în haos: Cancelarul german Olaf Scholz este presat să trimită rachete cu rază lungă de acţiune în Ucraina
Citește pe www.zf.ro: Black Friday-ul care sparge toate recordurile. Cum s-a ajuns aici
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
Adrian Sârbu: N-avem pe cine alege Președinte pe 24 noiembrie, dar du-te la vot și pune ștampila pe alb, pe niciunul! E singura formă să le arăți că exiști
Germania, prinsă în mijlocul unui război care riscă să arunce toată Europa în haos: Cancelarul german Olaf Scholz este presat să trimită rachete cu rază lungă de acţiune în Ucraina
Cine este antreprenoarea care a revoluţionat industria textilă cu afacerea sa? Ea a renunţat la jobul pe care il avea, pentru a se implica într-un proiect pe care îl creştea de mai multă vreme
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
FOTO. Vedeta din filmele pentru adulți s-a cuplat cu un milionar controversat din fotbal
PROSPORT.RO
Cod roșu de viscol și ninsori abundente în România, emis de meteorologii de la Severe Weather Alert
GANDUL.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe