Asociaţia Berarii României: Berea va deveni un produs mai puţin accesibil românilor, ca urmare a creşterii accizei

Creşterea cu 10% a accizei la bere, care face parte din propunerile de modificare a Codului Fiscal, va duce la scumpiri şi, implicit, la scăderea consumului şi la reducerea veniturilor colectate la bugetul de stat, potrivit asociaţiei Berarii României.

Urmărește
705 afișări
Imaginea articolului Asociaţia Berarii României: Berea va deveni un produs mai puţin accesibil românilor, ca urmare a creşterii accizei

Asociaţia Berarii României: Berea va deveni un produs mai puţin accesibil românilor, ca urmare a creşterii accizei (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

"Creşterea accizei la bere, fie doar şi cu 10%, este o măsură care nu îşi va atinge scopul. Impactul său va fi unul negativ la nivelul veniturilor colectate la bugetul de stat, acestea scăzând ca urmare a contracţiei pieţei cauzată chiar de această creştere de acciză. Mai mult, privind lucrurile în ansamblu, afectele negative vor fi fără îndoială resimţite şi de principalul nostru furnizor de materii prime, sectorul agricol", a declarat într-un comunicat Constantin Bratu, directorul general al asociaţia Berarii României.

El a spus că taxele colectate pentru bugetul de stat reprezintă aproximativ 45% din preţul unei beri. Orice taxare suplimentară înseamnă o creştere a acestui nivel şi, ca şi în cazul altor produse accizabile, va face berea mai puţin accesibilă.

Potrivit unui proiect de modificare a Codului Fiscal, acciza la bere va creşte de la 1 aprilie de la 0,748 euro/hl/1 grad Plato la 0,8228 euro şi de la 0,43 euro la 0,473 euro în cazul producătorilor independenţi cu o capacitate de producţie anuală ce nu depăşeşte 200.000 de hectolitri.

"Măsura de creştere a accizei afectează în mod direct consumatorul, întrucât pe fondul contextului economic dificil, piaţa berii nu poate susţine această modificare a accizei cu 10%. Producători sau autorităţi fiscale, trebuie să ne gândim întotdeauna la ce îşi pot permite oamenii, pentru că taxarea este o decizie care îi afectează direct", a mai spus Bratu.

Potrivit reprezentanţilor berarilor, într-un mediu economic încă afectat de criză, măsura anunţată de Ministerul de Finanţe nu face altceva decât să lase mai puţină bere pe mesele românilor, în condiţiile în care puterea de cumpărare este în continuă scădere. Noul nivel de acciză ar situa România deasupra nivelului de taxare din ţări precum Germania sau Bulgaria.

Berarii României consideră necesară reducerea evaziunii fiscale, care poate aduce venituri suplimentare şi substanţiale la bugetul de stat, şi susţin că experienţele anterioare au dovedit că politicile de austeritate şi de creştere de taxe, cu efecte directe asupra nivelului consumului, nu pot genera creştere economică.

"Este regretabil faptul că a fi bun platnic te pune în situaţia de a te afla permanent pe lista celor vizaţi de creşteri fiscale. Credem cu tărie că măsurile fiscale trebuie să se concentreze pe o stimulare a sectoarelor care au un rol de a genera valoare adăugată în economie – aşa cum este cazul sectorului berii – pentru a duce la creşterea constantă a veniturilor la buget. Tocmai de aceea este nevoie de o abordare corectă din partea Guvernului, astfel încât berea să nu fie discriminată faţă de alte categorii de băuturi", adaugă Constantin Bratu.

Încasările din acciză la bere au fost de 620 milioane de lei anul trecut, faţă de 580 de milioane în 2011. Producţia de bere din România raportată la nivel european reprezintă 4,44 % din totalul producţiei de bere de 383 milioane de hectolitri.

Potrivit studiilor, berea este de peste 3,7 ori mai puţin accesibilă românilor decât media europeană. Luând în calcul media veniturilor orare şi a preţului de vânzare la bere, un român trebuie să muncească circa 30 minute pentru a putea să-şi cumpere o bere, în timp ce media europeană este de opt minute. O creştere a taxelor şi, implicit, a preţului la bere, concomitent cu scăderea mediei veniturilor orare, va clasa România pe ultimul loc.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici