Ce firme s-au vândut în 2016 şi cine le-a cumpărat

Vânzarea reţelei de magazine Profi, a complexului turistic Amfiteatru-Panoramic-Belvedere din staţiunea Olimp şi preluarea de către gigantul francez Lactalis a fabricilor Covalact şi Albalact sunt câteva dintre cele mai importante tranzacţii încheiate în 2016.

Urmărește
1215 afișări
Imaginea articolului Ce firme s-au vândut în 2016 şi cine le-a cumpărat

Ce firme s-au vândut în 2016 şi cine le-a cumpărat (Imagine: Shutterstock/ Arhiva Foto Mediafax)

Numai Consiliul Concurenţei a autorizat, în acest an, 59 de tranzacţii, arată datele furnizate pentru MEDIAFAX de Autoritatea de Concurenţă. Printre acestea se numără preluarea acţiunilor companiei La Fântâna de către fondul de investiţii Oresa Ventures (Cipru), achiziţionarea companiilor Bel Rom Trei şi Sibiu Shopping City de către NE Property Cooperatief, firmă membră a grupului sud-african de investiţii NEPI (New Europe Property Investments), care deţine pe piaţa locală mai multe malluri şi clădiri de birouri, cumpărarea magazinelor Billa de către Carrefour Nederland BV, preluarea acţiunilor de la Banca Carpatica de către Nextebank etc.

O parte din tranzacţiile care au primit acceptul Autorităţii de Concurenţă în 2016 au fost anunţate în ultima parte a lui 2015.

Însă cea mai recentă tranzacţie este cea prin care lanţul Phoenicia, ce aparţine preşedintelui Federaţiei Patronatelor din Turism, Mohammad Murad, a cumpărat complexul Amfiteatru-Panoramic-Belvedere din staţiunea Olimp de la Josef Goschy, proprietarul lanţului Unita Turism. Valoarea tranzacţiei a fost de aproximativ 10 milioane de euro.

Cea mai importantă tranzacţie din acest an a fost cea din luna noiembrie, când acţiunile Profi Rom Food, deţinătorul celui mai extins lanţ de supermarketuri din România, au fost vândute de Enterprise Investors către Mid Europa Partners, valoarea tranzacţiei ridicându-se la 533 de milioane de euro. Această sumă plasează tranzacţia pe locul cinci în topul ultimilor 15 ani din punctul de vedere al transferurilor private (excluzând privatizările) şi pe locul 8 în clasamentul general (incluzînd privatizările).

La începutul lui 2016, McDonald’s România, cel mai mare jucător de pe piaţa locală de restaurante, cu afaceri de circa 100 de milioane de euro şi cu aproape 70 de unităţi de tip fast-food, şi-a schimbat acţionarul. Compania malteză Premier Capital urma să plătească 65,33 milioane de dolari pentru preluarea operaţiunilor locale ale grupului american McDonald’s, tranzacţie care a inclus toate cele 67 de restaurante McDonald’s din România, cele 19 cafenele McCafé şi franciza locală a McDonald’s.

Iar în decembrie, gigantul francez Lactalis a anunţat că a semnat preluarea producătorului de lactate Covalact, unul dintre cei mai mari jucători de pe segment. Francezii, care au cumpărat la începutul acestui an şi liderul pieţei locale de lactate, grupul Alblact, şi-au consolidat prima poziţie în piaţă. Aceasta este a treia preluare a grupului în România, după LaDorna şi Albalact.

Tot în decembrie, Consiliul Concurenţei a anunţat autorizarea operaţiunii prin care CRH Ciment (România) SA devine unic acţionar al CRH Comnord SA. Anterior operaţiunii de concentrare economică, CRH Comnord SA era deţinută de CRH Ciment (România) SA şi de compania Comnord SA. CRH Ciment (România) SA face parte din grupul CRH, activ la nivel internaţional în sectorul fabricării şi comercializării cimentului, betonului şi al altor materiale de construcţii. Compania CRH Comnord SA are ca obiect principal de activitate fabricarea betonului.

De asemenea, Consiliul Concurenţei a autorizat tranzacţia prin care compania PC Garage este preluată Dante Internaţional (proprietarul eMAG), cu condiţia respectării unor angajamente asumate voluntar de de aceasta, printre care cesionarea a patru magazine online. Iar în martie Autoritatea de Concurenţă anunţa că Nextebank poate achiziţiona acţiunile Băncii Carpatica. Valoarea tranzacţiei: 104,5 milioane de lei.

O altă operaţiune anunţată în luna septembrie a anului care se va încheia peste câteva zile este cea prin care TotalSoft, unul dintre cei mai mari producători locali de software, va fi cumpărat de Logo Software Investment, cel mai mare furnizor independent de software din Turcia, într-o tranzacţie de peste 30 de milioane de euro. TotalSoft este unul dintre cei mai importanţi furnizori de soluţii ERP (sistemul de planificare a resurselor întreprinderii) din România, cu peste 1.500 de clienţi din 36 de ţări, printre care SUA, Germania, Austria, UK, Italia sau Franţa. Compania deţine o suită proprie de soluţii software, Charisma Business Suite, din care fac parte sisteme recunoscute la nivel internaţional cum ar fi Charisma ERP, Charisma HCM sau Charisma Medical Software.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici