DTZ: România ajunge anul acesta la 3 milioane de metri pătraţi de mall-uri, o treime în Bucureşti

Stocul spaţiilor moderne de retail din România va depăşi în acest an 3 milioane de metri pătraţi, faţă de 2,86 milioane de metri pătraţi în 2013, proiectele din Bucureşti cumulând o treime din total, iar gradul de neocupare variază de la sub 4% la 25%, potrivit DTZ.

Urmărește
272 afișări
Imaginea articolului DTZ: România ajunge anul acesta la 3 milioane de metri pătraţi de mall-uri, o treime în Bucureşti

DTZ: România ajunge anul acesta la 3 milioane de metri pătraţi de mall-uri, o treime în Bucureşti (Imagine: Andrei Pungovschi/Mediafax Foto)

"În 2015 stocul spaţiilor moderne de retail din România va depăşi 3 milioane de metri pătraţi, în timp ce în Bucureşti stocul modern de spaţii de retail va fi de peste 1 milion de metri pătraţi. Rata de neocupare a proiectelor de retail prime va continua să descrească, într-un ritm mai lent în comparaţie cu 2014, ţinând cont de faptul că anul acesta trei proiecte majore de retail vor fi livrate. În ceea ce priveşte nivelul chiriilor prime, nu sunt aşteptate schimbări majore în prima parte a anului", a declarat Bogdan Marcu, şeful departamentului de retail al DTZ Echinox.

În opinia sa, retailerii internaţionali cu o prezenţă puternică în ţări precum Polonia, Cehia, Ungaria şi Turcia analizează condiţiile şi caracteristicile pieţei din România, iar până la sfârşitul primului semestru al anului ne aşteptăm să intre oficial pe piaţa locală. În comparaţie cu 2014, DTZ estimează că anul acesta numărul noilor intrări va fi în creştere.

Anul acesta nivelul livrărilor de spaţii noi va fi cu 196% mai ridicat. Spaţiile moderne de retail care urmează să fie finalizate anul acesta depăşesc 220.000 de metri pătraţi. Aproximativ 75% din această suprafaţă va fi livrată de către NEPI, care în afară de finalizarea centrelor comerciale Mega Mall şi Timişoara Shopping City, are planificată extinderea anumitor proiecte din portofoliu - City Park Mall, Severin Shopping City şi Deva Shopping Center.

Cele mai importante proiecte noi de retail în 2015 sunt centrele comerciale Mega Mall în Bucureşti, Coresi Shopping City în Braşov (Immochan) şi Timişoara Shopping City. Astfel că, la sfârşitul anului 2015, densitatea spaţiilor moderne de retail la mia de locuitori va fi de 153 metri pătraţi. În prezent, densitatea spaţiilor moderne de retail la mia de locuitori este de 142 metri pătraţi. În Capitală, densitatea spaţiilor moderne de retail la mia de locuitori este de 490 metri pătraţi.

"Anul acesta vom asista la o serie de livrări şi extinderi de spaţii comerciale, ceea ce demonstrează că piaţa de retail din România este una activă atât pe partea de cerere, cât şi pe partea de livrări. În Bucureşti, piaţa de centre comerciale se va repoziţiona odată cu deschiderea Mega Mall, în Braşov se va livra primul centru comercial modern, iar în Timişoara, al doilea oraş din ţară ca număr de locuitori, anul acesta se va finaliza primul proiect modern de retail după 10 ani de stagnare", a adăugat Marcu.

Stocul total de spaţii moderne de retail din România este de 2,86 milioane metri pătraţi, 32% din această suprafaţă fiind înregistrată în Bucureşti. Centrele comerciale reprezintă 59%, în timp ce parcurile de retail şi galeriile comerciale deţin 25%, respectiv 16% din stocul total.

După Bucureşti, în Constanţa au fost construite cele mai multe proiecte- 157.000 metri pătraţi, în Cluj-Napoca -149.500 metri pătraţi, Iaşi - 146.000 metri pătraţi, Piteşti -116.000 metri pătraţi, Ploieşti - 107.000 metri pătraţi, Timişoara-106.500 metri pătraţi şi Braşov - 43.500 metri pătraţi.

Cea mai mare densitate de mall-uri din ţară se înregistrează în Piteşti, cu 748 metri pătraţi la 1.000 de locuitori, Constanţa, cu 553 mp/1.000 locuitori, Ploieşti - 511 mp/1.000 locuitori, Iaşi - 502 mp/1.000 locuitori. La polul opus, în Braşov este cea mai mică densitate de mall-uri la 1.000 de locuitori, respectiv de 172 metri pătraţi, care însă se va dubla în acest an după deschiderea Coresi şi în Timişoara - 334 metri pătraţi.

În 2014, livrările de spaţii noi au însumat 75.000 de metri pătraţi, fiind cel mai scăzut nivel din ultimii zece ani. Aproximativ 65% din suprafaţă a fost livrată în Bucureşti. În total au fost finalizate trei proiecte moderne de retail, o galerie comercială - Auchan Tricodava şi un parc de retail - Vulcan Value Center în Bucureşti şi un centru comercial în Târgu Jiu - Shopping City Târgu Jiu.

Rata de neocupare s-a aflat pe un trend descendent, atât în Bucureşti, cât şi în oraşele regionale, fiind influenţată de nivelul minim de noi dezvoltări şi de nevoia retailerilor de a se extinde. Diferenţa dintre proiectele de retail prime şi cele secundare a continuat să fie semnificativă. Proiectele dominante înregistrează o rată de neocupare sub 4%, atât în Bucureşti, cât şi în oraşele regionale, în timp ce proiectele secundare înregistrează o rată de neocupare între 20 şi 25%.

Chiriile prime nu au înregistrat schimbări pe parcursul anului 2014, pentru proiectele de retail performante din Bucureşti situându-se între 60-70 euro/ mp/ lună, în timp ce în proiectele secundare chiria prime variază între 25-40 euro/ mp/ lună. În afara Capitalei chiria în centrele dominante variază între 20-25 euro/ mp/ lună. În oraşe ca Timişoara, Cluj Napoca, Iaşi sau Constanţa chiriile prime sunt cu 20-30% mai ridicate.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici