Haos privind cafeaua şi ceaiul. ANAF și Ministerul Finanțelor spun că trebuie TVA de 19%, ca la băuturile îmbuteliate cu zahăr. Jucătorii din piaţa au păstrat până recent nivelul TVA la 9%

  • Majoritatea jucătorilor din HoReCa au păstrat până recent nivelul TVA la 9% la cafea şi ceai, dat fiind că băuturile se prepară în bar şi, de regulă, se prepară fără zahăr sau îndulcitori.
  • ANAF şi Ministerul de Finanţe spun că de fapt produsele sunt încadrate la TVA de 19% şi vor să se aplice cota retroactiv de la început de 2023
  • Jucători din piaţă: Nu ni s-a spus clar. Am modificat cotele, dar e important să avem dialog şi să nu plătim din urmă, pentru că micii jucători vor da faliment.
Urmărește
4011 afișări
Imaginea articolului Haos privind cafeaua şi ceaiul. ANAF și Ministerul Finanțelor spun că trebuie TVA de 19%, ca la băuturile îmbuteliate cu zahăr. Jucătorii din piaţa au păstrat până recent nivelul TVA la 9%

Haos privind cafeaua şi ceaiul. ANAF și Ministerul Finanțelor spun că trebuie TVA de 19%, ca la băuturile îmbuteliate cu zahăr. Jucătorii din piaţa au păstrat până recent nivelul TVA la 9%

Cei mai mulţi jucători din industria HoReCa şi din piaţa de automate de băuturi au aplicat, până la începutul acestei luni, o cotă de TVA de 9% la vânzarea de cafea, ceai, ciocolată caldă, limonadă - băuturi preparate în bar, nu îmbuteliate -, în timp ce la sucuri şi alte băuturi răcoritoare îmbuteliate ce conţin zahăr, îndulcitori sau arome, cota a fost majorată la început de 2023 la 19%, spun actorii din industrie.

„Am trimis încă de la începutul anului mai multe solicitări către autorităţi privind taxarea acestor băuturi preparate în bar, însă până recent nu am primit niciun răspuns. Abia la începutul lunii iunie Ministerul de Finanţe ne-a anunţat că de fapt aceste produse au TVA de 19%”, spun doi actori din HoReCa.

Mai mult, nu doar că ANAF şi Ministerul de Finanţe anunţă că produsele pe bază de cafea şi ceai sunt încadrate la TVA de 19%, ci vor să se aplice cota retroactiv de la început de 2023. De altfel, proprietarii de restaurante şi cafenele spun că în ultima lună, inspectorii ANAF au iniţiat controale la mai mulţi operatori din domeniu pentru a analiza modul în care a fost majorată cota de TVA şi la ce produse, pentru a vedea dacă actorii s-au conformat modificărilor aduse Codului Fiscal din vara lui 2022, cu efect de la începutul lui 2023.

Deşi legea vorbeşte de TVA majorat la băuturile cu zahăr, îndulcitori sau arome, acum aceeaşi cotă de 19% ar trebui aplicată şi la băuturile pe bază de cafea – fie că e vorba de espresso, cappuccino sau flat white - şi ceai, deşi acestea se prepară, de obicei, fără zahăr. El poate fi adăugat ulterior. Iar zahărul, ca produs de sine stătător, are TVA de 9%. Există, totuşi, şi unele băuturi care conţin sirop şi care au astfel zahăr în compoziţie, dar în bună parte piaţa de cafea e dominată de băuturi fără zahăr.

Ca urmare a înştiinţărilor primite, marii actori din industrie spun că au majorat rapid cota de TVA la 19% şi la aceste produse, fapt ce a dus la o scumpire rapidă a cafelei „cea de toate zilele”. Majorările de preţ sunt, în medie, de circa 10%, confirmă pentru ZF unii jucători din industrie.

Aceste noi scumpiri vin pe o piaţă unde un cappuccino, poate cea mai consumată cafea cu lapte în România, ajunsese astăzi să coste 14-18 lei, preţul variind în funcţie de mărime şi de tipul de lapte folosit, cel vegetal fiind mai scump. Spre comparaţie, acum un an, aceeaşi băutură costa 10-14 lei, ceea ce înseamnă o scumpire de 30-50%, în medie. La fel de mult a crescut şi preţul unui flat white, o altă băutură pe bază de cafea şi lapte, doar cu un alt raport de „putere” între cele două ingrediente. E vorba de mai multă cafea şi de mai puţin lapte. Acest preparat este chiar mai scump, ajungând să coste 17-20 de lei în cafenelele de specialitate.

CITEŞTE ÎNTREAGA ŞTIRE PE ZIARUL FINANCIAR

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici