Integrarea Inteligenţei Artificiale în acord cu GDPR devine obligatorie pentru creşterea companiei – 3 scenarii de lucru

Opinie Cristiana Deca, cofondator & CEO Decalex.

Urmărește
143 afișări
Imaginea articolului Integrarea Inteligenţei Artificiale în acord cu GDPR devine obligatorie pentru creşterea companiei – 3 scenarii de lucru

Integrarea Inteligenţei Artificiale în acord cu GDPR devine obligatorie pentru creşterea companiei – 3 scenarii de lucru

Este deja un truism să spui, în era digitală, că inteligenţa artificială (AI) a devenit un instrument esenţial pentru companii, facilitând procesele de business, aducând noi perspective, de mare valoare, asupra utilizării datelor de care dispun pentru dezvoltarea afacerii. Odată cu aceste beneficii apare şi responsabilitatea majoră nu doar de a asigura protecţia datelor personale prelucrate, ci şi de a integra soluţiile AI ţinând cont de regulile GDPR.

Pentru că integrarea AI în conformitate cu Regulamentul General privind Protecţia Datelor (GDPR) este necesară, pe de o parte, pentru a asigura protecţia informaţiilor sensibile, pe de altă parte, pentru a evita sancţiunile severe impuse de autorităţi. Printr-o bună planificare şi aplicarea unor practici riguroase de conformitate, companiile pot valorifica puterea AI responsabil şi etic, atât pentru propriile afaceri lor cât şi pentru cele ale clienţilor, contribuind astfel la menţinerea unui mediu de afaceri bazat pe transparenţă şi încredere. Dar, de unde vine necesitatea conformităţii cu Regulamentul GDPR în cazul adoptării soluţiilor bazate pe inteligenţa artificială?

Implementat în urmă cu doar şase ani (2018), acesta stabileşte standarde stricte pentru colectarea, stocarea şi procesarea datelor personale ale cetăţenilor Uniunii Europene. Companiile care nu respectă aceste reguli pot fi supuse unor sancţiuni financiare semnificative, care pot ajunge până la 20 milioane euro sau 4% din cifra de afaceri globală anuală. Aceste reglementări obligă companiile să implementeze măsuri adecvate pentru protecţia datelor personale, iar AI poate juca un rol crucial în acest proces.
Mai mult sau mai puţin, implementarea soluţiilor AI complică lucrurile, iar ca orice proces la început de drum, dacă putem spune astfel despre integrarea AI în conformitate cu GDPR (să nu uităm că ChatGPT a fost lansat la sfârşitul anului 2022),  vine cu cel puţin trei provocări:

1. Transparenţa Algoritmilor: Una dintre cerinţele GDPR este transparenţa în modul în care sunt prelucrate datele. Algoritmii AI, în special cei bazaţi pe învăţare automată (machine learning), sunt adesea percepuţi ca fiind „cutii negre”, ceea ce face dificilă explicarea modului în care ajung la anumite concluzii.

2. Acurateţea datelor : faptul ca un AI să fi folosit date corecte şi actuale pentru obiectivul pe care îl are, ceea ce înseamnă că fie trebuie ca la momentul concepţiei lucrat cu specialişti care să ajute la verificarea seturilor de date, sau daca vorbim despre achiziţia şi utilizarea unui AI de la un furnizor terţ, sunt obligatorii  verificările de rigoaare pentru a afla dacă seturile de date au fost corecte şi suficiente în partea de testare, astfel încât să ajute într-adevar la realizarea obiectivului pentru care este achiziţionat.

3. Securitatea informaţiilor: AI necesită acces la volume mari de date pentru a funcţiona eficient. Prin urmare, asigurarea securităţii acestor date împotriva accesului neautorizat şi a breşelor de securitate este esenţială pentru a respecta cerinţele GDPR.

Putem vorbi, în contextul celor de  mai sus, despre câteva scenarii care ajută la integrarea AI în procesele interne de business, în conformitate cu regulile GDPR.

1. Transparenţă şi claritate: Dezvoltarea de algoritmi explicabili (explainable AI) este crucială. Companiile ar trebui să fie capabile să explice modul în care AI procesează datele şi să justifice deciziile luate de algoritmi. Acest lucru nu doar că asigură conformitatea, dar şi creşte încrederea utilizatorilor.

2. Securitate: Implementarea unor măsuri de securitate cibernetică avansate este esenţială pentru protecţia datelor personale. Aceasta include criptarea datelor, controlul accesului şi monitorizarea continuă pentru a detecta şi preveni breşele de securitate pe fiecare etapa din ciclude viata al unui Ai de la dezvoltare, testare si utilizare.

3. Evaluări de impact: Acestea ajută companiile să identifice şi să mitigheze riscurile asociate utilizării AI. DPIA-urile sunt recomandate de GDPR pentru orice activitate de procesare a datelor care prezintă un risc ridicat pentru drepturile şi libertăţile persoanelor fizice.

În loc de concluzie, putem spune că integrarea AI în conformitate cu regulile GDPR protejează companiile de sancţiuni şi vine cu beneficii importante, în primul rând în ceea ce priveşte eficienţa operaţională, apoi, este vorba despre inovaţie şi dezvoltare. Companiile care integrează soluţiile de tip AI conform şi etic pot utiliza tehnologia pentru a inova şi a oferi servicii mai bune, ceea ce va contribui la creşterea sănătoasă şi transparentă a afacerilor.
 

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici