Olandezii de la Damen au cerut insolvenţa şantierului Damen Mangalia, care a funcţionat doar pe pierderi în ultimii ani: 1.000 de angajaţi vor intra în şomaj tehnic de la începutul lui iunie

  • Olandezii de la Damen au cerut intrarea în insolvenţă a şantierului Damen Mangalia la nici şase ani de când au intrat în acţio­nariatul companiei cu un pachet de 49%, ani în care şantierul a fost doar pe pierderi şi în care numărul de angajaţi s-a redus la sub 1.500.
  • ♦ Şantierul din Mangalia, preluat la jumătatea lui 2018 de olandezii de la Damen, a fost pe pierderi şi în 2019, 2020, 2021 şi 2022. Oficialii nu au făcut publice cifrele de anul trecut. Deşi la momentul preluării olandezii declarau că vor ajunge la 3.000 de salariaţi, în realitate numărul lor s-a redus la sub 1.500.
896 afișări
Imaginea articolului Olandezii de la Damen au cerut insolvenţa şantierului Damen Mangalia, care a funcţionat doar pe pierderi în ultimii ani: 1.000 de angajaţi vor intra în şomaj tehnic de la începutul lui iunie

Olandezii de la Damen au cerut intrarea în insolvenţă a şantierului Damen Mangalia la nici şase ani de când au intrat în acţio­nariatul companiei cu un pachet de 49%, ani în care şantierul a fost doar pe pierderi  şi în care numărul de angajaţi s-a redus la sub 1.500.

„Am primit notificare referitor la decizia de întrerupere a activităţii, din 3 iunie intră în şomaj 70% din numărul de angajaţi. Acum suntem 1.481 de angajaţi. De cinci ani semnalăm problemele de la şantierul din Mangalia. Investitorii străini vin şi pleacă. Olandezii prin firma-mamă vor să recupereze 160 mil. euro considerate împrumuturi către şantierul naval din Mangalia din 2018 până acum“, a spus pentru ZF Laurenţiu Gobeajă, liderul sindicatului Liber Navalistul. Oficialii conducerii Damen Mangalia nu au răspuns solicitării ZF. Dosarul a fost depus în instanţă, iar primul termen de judecată este  14 iunie.

El spune că în prezent în cadrul şantierului se fac reparaţii de nave şi caroserii pentru vehicule militare, se negociază şi alte contracte.

Cifrele pe 2023 nu au fost făcute publice, însă Damen Mangalia a raportat în 2022 pierderi nete de 83,8 milioane de lei, faţă de pierderi de 77,9 milioane de lei anul anterior, potrivit datelor transmise anterior de oficialii companiei.

Mai mult, numărul de angajaţi s-a redus la sub 1.500, deşi la momentul preluării şantierului, în 2018, olandezii declarau că vor să ajungă la 3.000 de salariaţi. Veniturile totale s-au redus la 312 mil. lei în 2022 faţă de 488 mil. lei anul anterior.

Anul trecut, olandezii solicitau rezi­lierea contractului legal de funcţionare a asocierii cu statul român privind şantierul din Mangalia. Olandezii susţineau că prin adoptarea legii 187/2023 privind gu­vernanţa corporativă a întreprinderilor publice a fost anulat cadrul juridic în baza căruia funcţiona asocierea dintre statul român şi Damen în ceea ce priveşte şantierul naval.

Tranzacţia pentru preluarea şantierului naval Mangalia s-a finalizat în 20 iulie 2018, iar olandezii de la Damen Shipyards Group au preluat pachetul majoritar de la coreenii de la Daewoo şi au cesionat 2% statului român, astfel încât Ministerul Economiei, prin Şantierul Naval 2 Mai Mangalia SA, a ajuns să controleze un pachet de 51%.

Ştefan Radu Oprea, ministrul econo­miei, a declarat pentru presă, la un eveniment din Prahova, legat de şantierul din Mangalia că „procedura insolvenţei nu este un lucru rău, pentru că poate crea oportunităţi“.

Damen Mangalia a schimbat mai mulţi manageri după tranzacţie

Olandezul Chris Groninger, care se afla la cârma şantierului naval din iulie 2018, a plecat de la conducerea Damen Mangalia pe motive personale în 2021, chiar la scurt timp după ce era votată reorganizarea Damen Mangalia şi disponibilizarea a

228 de angajaţi, decizie ce a dus la tensiuni şi proteste din partea salariaţilor. În locul lui a fost adus un alt executiv din Olanda pe  mandat de interimar. Peter Zoeteman, absolvent de Academia Nautică din Rotterdam, a fost interimar până la finalizarea mandatului, respectiv noiembrie 2022.

Ulterior, conducerea interimară companiei a fost preluată de Deon Vorster, un executiv din Africa de Sud, iar de anul trecut la conducere este Sofien Lamiri.

În 2022, Adunarea Generală a Acţionarilor de la Damen Shipyards Mangalia era convocată pentru a aproba „reorganizarea forţei de muncă prin restruc­tu­rarea posturilor“, „vânzarea mai multor imobile (inclusiv două cămine de personal – n. red.“, dar şi aprobarea unor noi obiecte de activitate precum „fabricarea vehiculelor militare de luptă“ sau „producţia de caroserii pentru autovehicule“, după cum arătau atunci datele publice din Monitorul Oficial.

Pe lângă construcţia de nave noi, Damen Mangalia are expertiză în reparaţii şi conversii navale şi o divizie specială dedicată acestor activităţi.

Olandezii mai controlează Damen Galaţi, care a avut în 2022 afaceri în scădere la 227 milioane de lei, faţă de 586 mil. lei anul anterior, arată datele de la mfinante.ro. Şantierul a reuşit însă să îşi crească profitul la 39,7 milioane de lei în 2022, faţă de 37,2 milioane de lei anul anterior.

Cele mai mari cinci şantiere navale de pe piaţa locală au avut în 2022 afaceri totale de 2,3 miliarde de lei (470 mil. euro), în scădere cu 20% şi adunau 8.120 de angajaţi în total, în scădere faţă de anul anterior, arată calculele ZF.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici