Patronatul constructorilor: Firmele Primăriei sfidează „legal” principiile achiziţiilor publice

Federaţia Patronatelor Societăţilor de Construcţii (FPSC) a transmis luni un document în care arată că holdingul municipal „Bucureşti - Capitală europeană”, format din 22 de firme, „sfidează principiile achiziţiilor publice” întrucât acestea apar simultan ca operatori şi ca autorităţi contractante.

Urmărește
1175 afișări
Imaginea articolului Patronatul constructorilor: Firmele Primăriei sfidează „legal” principiile achiziţiilor publice

Patronatul constructorilor: Firmele Primăriei sfidează „legal” principiile achiziţiilor publice

După modelul Capitalei, în ţară ia amploare fenomenul „firmele primăriei”, deşi „nici una din societăţiile înfiinţate nu au demonstrat sau confirmat utilitatea, economiile promise, nici transparenţă, nici eficienţă sau calitate”. Holdingul municipal „Bucureşti - Capitală europeană”, format din 22 de societăţi, a devenit realitate şi „deşi aflate în perioada de organizare/achiziţii/angajări, temerile operatorilor economici legate de concurenţă neloială par că se adeveresc atunci când vorbim de achiziţii publice”, se arată în documentul citat, semnat de Irina Forgo - directorul de Programe al FPSC.

„Conform Legii 98/2016 privind achiziţiile publice, noile companii sunt atât entităţi contractante, cât şi operatori economici. Aşa se face că o companie a primăriei poate atribui direct contracte unei alte companii a primăriei, aşa cum s-a şi întâmplat”, se menţionează în document.

De exemplu, notează autoarea articolului, „Compania Municipală Agrement SA Bucureşti a atribuit direct servicii de pază în valoare de 107.280 de lei către Compania Municipală Pază şi Securitate Bucureşti SA pentru evenimentul intitulat Bucureşti, inima ta. Aceeaşi societate atribuie direct Companiei Municipale Iluminat Public Bucureşti SA servicii de iluminat în valoare de 105.128,24 lei, postând un anunţ în acest sens la ora 11.18. Răspunsul companiei cu domeniul de activitate iluminat public vine la ora 11.41, iar la 12.47 în aceeaşi zi contractul este atribuit. Practica arată că entităţile contractante studiază piaţa şi de la momentul în care publică un anunţ în SEAP lasă cel puţin 24 de ore (în general 48-72 de ore) pentru ca operatorii economici interesaţi să îşi prezinte ofertele. În cazul exemplificat, 30 de minute puse la dispoziţie de una din firmele primăriei pentru ofertare exclude orice concurenţă sau posibilitatea de a obţine cel mai bun preţ, respectiv de a economisi banul public”.

„Doamna primar Gabriela Firea afirma la un moment dat că au existat o serie de tentative de discreditare a acestui demers, din diverse motive politice sau determinate de faptul că multe firme abonate la contractele cu statul îşi pierd acum contractele încheiate în trecut pe bani grei. Cred că demersul se auto-discreditează când în loc de o entitate contractantă avem 23 de entităţi care îşi atribuie contractele între ele sau vizează aceleaşi firme abonate la contractele cu statul, dar pentru mult mai multe contracte (până la urmă, una este să dotezi primăria cu laptop-uri pentru cca 800 de angajaţi, şi alta să dotezi încă 22 de societăţi, cu 5.000 sau 8.400 de angajaţi -conform informaţiilor din presă) cu articole IT (bineînţeles, prin atribuiri succesive, astfel încât să nu fie necesară o atribuire transparentă prin procedură simplificată sau licitaţie deschisă)”, mai arată documentul citat.

În opinia reprezentantei FPSC, deşi aceste firme ale Primăriei, „supradimensionate, cu salarii mult peste medie”, ar trebui să aibă personal suficient şi capabil să-şi desfăşoare toate activităţile pentru care au fost înfiinţate, fără să apeleze la serviciile altor societăţi, „iată că în Compania Municipală Imobiliară Bucureşti SA nu există experţi în achiziţii publice, astfel încât compania atribuie direct către un alt agent economic servicii de consultanţă în achiziţii publice. Deşi preţul estimat este de 3.500 de lei/lună, contractul se încheie pentru 9.000 de lei”.

În continuare, acestor societăţi „legislaţia le mai pregăteşte o facilitate, căci în forma propusă şi disponibilă pe site-ul ANAP modificarea Normelor de aplicare a legii achiziţiile publice va permite ca achiziţiile directe să fie publicate numai pe site-ul propriu al entităţii contractante, nu în SEAP, cum este acum”. Ce va însemna această modificare? „Cum niciun operator economic nu poate monitoriza toate site-urile entităţilor contractante, aceste companii vor putea să atribuie direct cui şi cum vor ele contracte de servicii/produse sub 132.519 lei + TVA sau lucrări a căror valoare nu depăşeşte 441.730 de lei + TVA”. În plus, „în cazul atribuirilor directe, operatorii/autorităţile - înscrise atât ca ofertant, cât şi ca entitate contractantă - pot vedea preţurile celorlalţi competitori”. Astfel, se arată în documentul citat, „dacă Compania Municipală X doreşte să acorde Companiei Municipale Y un contract de lucrări de 440.000 de lei, cu termen de depunere a ofertelor astăzi, ora 15.00, la ora 14.55 Compania Y va verifica ce preţuri s-au ofertat şi va intra în sistem ca operator, ofertând cu 10 lei mai puţin şi câştigând contractul. Se creează un avantaj evident firmelor care figurează în SEAP în ambele calităţi, de ofertant şi entitate contractantă”.

În aceste condiţii, mai arată directoarea de Programe a FPSC, „cei mai mulţi operatorii economici - oricum atât de afectaţi de măsurile fiscale din ultimul an, lipsa forţei de muncă sau concurenţă neloială, precum şi de lipsa investiţiilor - vor rămâne simpli spectatori la atribuirea contractelor de achiziţie publică, într-un amfiteatru în care se joacă o dramă regizată de instituţia publică numită Primărie”.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici