Şova: CNADNR are nevoie de 4 miliarde de euro să astupe gropile şi are 180 mil. euro din rovinietă

Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine, Dan Şova, a declarat, joi, la Bistriţa, că CNADNR are nevoie de 4 miliarde de euro pentru a astupa gropile din şosele, iar în buget are doar 180 de milioane de euro, bani adunaţi din rovinietă.

Urmărește
300 afișări
Imaginea articolului Şova: CNADNR are nevoie de 4 miliarde de euro să astupe gropile şi are 180 mil. euro din rovinietă

Şova: CNADNR are nevoie de 4 miliarde de euro să astupe gropile şi are 180 mil. euro din rovinietă (Imagine: Octav Ganea/Mediafax Foto)

"Vreau să ştiţi nişte cifre. Direcţiile regionale de drumuri şi poduri, şapte la număr, la cererea noastră, ne-au făcut o evidenţă a ce bani ne-ar trebui doar pentru astuparea gropilor, nu pentru reabilitări sau lucrări de profunzime, numai pentru astuparea gropilor. Adunând sumele necesare la nivel naţional ne-a dat peste 4 miliarde de euro. Aceasta este suma necesară numai pentru astuparea gropilor. Bugetul anual al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) pentru astuparea gropilor este de 180 de milioane de euro, bani care se colectează din rovinietă, în fiecare an, la nivel naţional. Rovinieta se ia pentru circulaţia pe drumuri naţionale şi autostrăzi, deci pe 17.800 de kilometri de drum", a declarat, într-o conferinţă de presă, Dan Şova, citat de corespondentul MEDIAFAX.

El a spus, totodată că de la Guvern s-au alocat anul acesta 91 de milioane de lei pentru lucrări pe drumurile naţionale, din care 14 milioane de lei sunt pentru covoare asfaltice şi pentru straturi rutiere foarte subţiri, unde sunt de făcut unele reparaţii.

În ce priveşte investiţiile în drumuri, ministrul a spus că acestea sunt în valoare de 1,2 miliarde de euro şi se dau de la bugetul de stat.

"Când am preluat CNADNR, am preluat-o într-o situaţie dramatică, 680 de milioane de euro datorii, şi le-am achitat pe toate. Guvernul a alocat cei mai mulţi bani din istoria postdecembristă a României în drumuri, 1,2 miliarde de euro, dar cu 680 de milioane de euro am achitat datoriile lăsate de guvernele Boc şi Ungureanu. Nu am avut ce să facem. Dacă nu le achitam, ştiţi foarte bine ce se întâmpla şi cu firmele, şi cu procesele, şi cu locurile de muncă. Până la sfârşitul lunii mai am achitat cei 680 de milioane de euro. Nu am rămas cu foarte mulţi bani de investiţii în 2013", a spus el.

Dan Şova a declarat că, în 2014, investiţiile în reabilitări vor fi mai mari.

"În 2014, nivelul de investiţii în drumuri nu va fi mai mic, ci mai mare. Singura diferenţă este că nu vom mai avea datorii, fiindcă, în acest moment, CNADNR este foarte bine şi puternic controlată financiar. Ce lucrează plăteşte, toate contractele pe care le are sunt aprobate. Suntem într-o altă situaţie financiară. La anul vom avea aceşti bani de investiţii", a spus Şova.

Printre drumurile care vor intra în reabilitare, dar nu mai devreme de 2014, sunt şi DN 17C şi DN 17D din Bistriţa-Năsăud.

"Bistriţa-Năsăud este un judeţ care a fost păstorit timp de 20 de ani de domnul Oltean (Ioan Oltean, PDL - n.r.), care şi-a bătut joc de el, cel puţin sub raportul drumurilor. Starea drumurilor în Bistriţa-Năsăud este una dintre cele mai proaste din România. Sarcina domnului preşedintele al CJ, Emil Radu Moldovan (USL) este foarte dificilă. Trebuie să recupereze drumuri care nu au mai fost făcute din timpul lui Ceauşescu. (...) Pe DN 17 între Bistriţa şi Năsăud, un drum de 20 şi ceva de kilometri. Acest drum va fi prins pe fonduri europene din 1 ianuarie 2014, fiindcă în mod real altfel nu va putea fi făcut", a spus Şova.

Ministrul a declarat că, până atunci, se va aplica, între Bistriţa şi Năsăud, o metodă de reciclare in situ (cu bitum spumat şi suspensie de ciment în apă - n.r.) cu un covor asfaltic pe deasupra, care permite repararea drumului într-un termen relativ scurt.

"Metoda de reciclare in situ poate fi făcută cu costuri nu foarte mari, care să dea posibilitatea să crească capacitatea portantă a drumului de la 8-9 tone pe osie până la 12 tone. Aceasta e o soluţie provizorie, până ne apucăm de făcut investiţia mare. În funcţie de metodă şi de costuri, dacă reuşim să le băgăm în rectificarea pe iulie, reciclarea in situ o putem face. Va trebui să vedem la nivel naţional şi să facem o prioritizare. Sunt câteva drumuri foarte importante în nordul ţării, cum e acesta, cum e cel între Botoşani şi Suceava. Am venit să le văd la faţa locului ca să pot să raportez şi eu mai departe", a spus Şova.

În ce priveşte DN 17D, între Năsăud şi Sângeorz-Băi, un drum pe care l-a calificat "aproape necirculabil", Dan Şova a declarat că el nu va putea fi reabilitat decât cu fonduri europene cu contribuţii de la bugetul de stat, dar nu mai devreme de 1 ianuarie 2014.

Dan Şova a inspectat, în Bistriţa-Năsăud, starea infrastructurii, mai exact DN 17C până la graniţa cu judeţul Maramureş şi o parte din DN 17D spre Sângeorz-Băi.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici