Statul vrea minim 70 mil.dolari de la sud-coreeni pentru majorarea capitalului Daewoo Mangalia

Conducerea Şantierului Naval 2 Mai a iniţiat negocierile cu partenerii sud-coreeni pentru majorarea capitalului la Daewoo Mangalia Heavy Industries, obiectivul Guvernului fiind să obţină minim 70 milioane dolari din partea investitorului străin, chiar şi cu reducerea cotei de acţiuni a statului.

Urmărește
416 afișări
Imaginea articolului Statul vrea minim 70 mil.dolari de la sud-coreeni pentru majorarea capitalului Daewoo Mangalia

Statul vrea minim 70 mil.dolari de la sud-coreeni pentru majorarea capitalului Daewoo Mangalia (Imagine: Mediafax Foto)

Finanţarea totală necesară la societatea mixtă este însă estimată la peste 100 milioane dolari, modalitatea concretă de asigurare a acesteia, prin vărsare directă la capital sau şi prin comenzi, urmând să fie stabilită în negocierile cu investitorul străin, Daewoo Shipbuliding & Marine Engineering din Coreea de Sud.

Negocierile au fost iniţiate la începutul acestei săptămâni şi vor continua pe parcursul următoarelor zile.

"Conducerea Şantierului Naval 2 Mai Mangalia a iniţiat negocierile cu partenerii sud-coreeni pentru analizarea condiţiilor de realizare a unei majorări a capitalului societăţii mixte Daewoo Mangalia Heavy Industries, obiectivul statului fiind să obţină viabilizarea pe termen lung a societatii mixte, cu sprijinul substanţial al investitorului străin. În măsura în care acest obiectiv se va concretiza, Şantierul Naval 2 Mai Mangalia este dispus să îşi asume reducerea cotei de acţiuni la societatea mixtă", au declarat agenţiei MEDIAFAX surse guvernamentale.

Partea română doreşte ca investitorul sud-coreean să participe la mărirea capitalului social al societăţii mixte Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI) cu raport în numerar, pentru a asigura lichidităţile necesare DMHI, caz în care va lua în considerare posibilitatea de a participa la mărirea capitalului Daewoo Mangalia cu terenul pe care se află şantierul naval, neinclus în prezent în capitalul social.

Potrivit surselor, statul român urmăreşte să obţină din partea investitorului sud-coreean o finanţare minimă de circa 70 milioane dolari pentru majorarea capitalului social la Daewoo Mangalia, dar şi asigurarea unui portofoliu cert de comenzi pentru DMHI, care să conducă la redresarea pe termen lung a societăţii.

"În total, este însă nevoie de o finanţare de peste 100 milioane dolari, chiar dacă aceasta poate presupune o scădere a numărului de acţiuni deţinute de statul român la Şantierul Naval Daewoo Mangalia", au declarat sursele citate.

Acţionarul majoritar al Şantierului Naval DMHI este constructorul naval Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering din Coreea de Sud, cu 50,99% din acţiuni. Alţi acţionari sunt Ministerul Economiei, care deţine indirect, prin Şantierul Naval 2 Mai Mangalia, un pachet de 48,99% din capital, precum şi trei persoane fizice sud-coreene.

Sursele citate au mai arătat că partea română doreşte să se asigure în negocieri că terenul cu care statul ar putea contribui la majorarea capitalului social nu va fi folosit de către investitorul sud-coreean în alte scopuri.

Pentru asistenţă în derularea negocierilor, partea română a angajat casa de avocatură "Boştină şi Asociaţii".

Reprezentanţii casei de avocatură nu au dorit să comenteze pe această temă, iar conducerea şantierului naval nu a putut fi contactată până la ora transmiterii acestei ştiri.

Contractul de constituire a societăţii mixte între concernul sud-coreean Daewoo Heavy Industries şi Şantierul Naval 2 Mai din Mangalia a fost semnat în 1996, aportul de capital străin fiind de 53 milioane dolari. Aportul în natură al Şantierului 2 Mai era evaluat la 51 milioane dolari.

Capitalurile proprii ale DMHI s-au erodat ca urmare a creşterii preţului oţelului, începând cu anul 2004, ceea ce a dus la scăderea considerabilă a profitabilităţii companiei în perioada 2005- 2008, conform Ministerului Economiei.

În plus, şantierul naval s-a confruntat cu migraţia forţei de muncă calificate, după anul 2007, care a determinat o scădere a productivităţii muncii şi întârzieri în livrarea proiectelor, cu scăderea comenzilor şi preţurilor contractuale, ca urmare a crizei economice şi financiare mondiale, cu consecinţe negative asupra profitabilităţii în perioada 2008- 2011, dar si cu intrarea şantierelor navale din China pe piaţa navelor pentru transportul containerelor şi a materialelor în vrac.

În urmă cu un an, compania Şantierul Naval 2 Mai anunţa că va participa la majorarea capitalului social al Daewoo Mangalia Heavy Industries cu un teren de 80 de hectare evaluat la 36,75 milioane de dolari, operaţiune care să fie efectuată numai după obţinerea aprobării Comitetului Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări pentru garanţii de stat în vederea contractării unui credit de 68 milioane euro. Cererea de acordare a garanţiei a fost însă respinsă de către membrii comitetului.

Şantierul naval din Mangalia este cel mai mare şantier din ţară şi din zona Mării Negre, cu o activitate care implică 7.000 de salariaţi, dintre care circa 3.500 sunt angajaţi proprii.

Producţia şantierului constă în construcţii de nave de mari dimensiuni şi este destinată exclusiv livrărilor la extern.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici