„Doppelganger”, cel mai mare efort de dezinformare al Kremlinului de după Războiul Rece

  • Campania „Doppelganger” a Kremlinului este cel mai mare efort de dezinformare după Războiul Rece.
  • Peste 700 de site-uri au fost create de ruşi, între noiembrie 2023 şi august 2024, pentru a răspândi informaţii false şi propaganda rusească, notează Monitorul Apărării.
Urmărește
1040 afișări
Imaginea articolului „Doppelganger”, cel mai mare efort de dezinformare al Kremlinului de după Războiul Rece

Deşi a apărut pentru prima dată în spaţiul public în 2022 (cu referire la dezinformare), conceptul de „Doppelganger” - care face referire la „fabricile” de site-uri ruseşti care oglindesc site-urile publicaţiilor internaţionale, dar care furnizează informaţii false – a ajuns din nou în atenţia Occidentului, când noi documente publicate au arătat modul în care funcţionează sistemul de dezinformare rusesc, scrie Foreign Affairs.

Potrivit sursei citate, pe 21 septembrie, Departamentul de Justiţie al SUA a anunţat că a confiscat 32 de domenii de internet în spatele cărora se afla campania SDA, care are legături cu Kremlinul, şi a publicat şi un document al FBI de 271 de pagini care includeau şi documente ale SDA, probabil obţinute de la spionii americani. SDA este compania care se ocupă de crearea unor site-uri care sunt aproape identifice cu publicaţiile occidentale de ştiri – dar care au mici modificări în URL – şi care răspândesc propaganda Kremlinului. Mecanismul pare destul de simplu: ruşii responsabili de dezinformare folosesc internetul pentru a răspândi propaganda rusă. O astfel de fabrică „de troli”, Internet Research Agency, a fost expusă şi în 2015.

Documentele ieşite acum la iveală conţin detalii despre planurile, propunerile, bugetele, obiectivele zilnice şi indicatorii de performanţă ai SDA şi legăturile acestei companii cu Kremlinul. Se pare că, deşi Rusia foloseşte noi metode tehnologice pentru a răspândi dezinformarea, multe dintre aceste metode şi obiective sunt similare celor din Războiul Rece.

SDA a apărut drept companie în 2017 şi are sediul la câteva minute de Kremlin. În 2024, are o echipă de 100 de persoane, inclusiv 18 administratori, opt scriitori şi editori, o echipă de monitorizare a presei şi o echipă pentru social media. La aceştia se adaugă şi caricaturişti şi producători de meme-uri. Pentru multe dintre campanii, SDA a colaborat cu o altă companie, Struktura, creată de acelaşi fondator. Printre clienţii companiei se numără ministerul de interne rus şi administraţia prezidenţială, chiar dacă cea din urmă nu este listată public.

Doar între noiembrie 2023 şi august 2024, SDA a produs peste 700 de site-uri false, transformând acest „proiect” într-unul din cele mai mari „fabrici” de dezinformare ale Rusiei. Şi Meta a transmis, anul acesta, că SDA a încercat să se infiltreze pe platformele sale de 8 ori, iar în mai 2024 Open AI a exclus Doppelganger de pe ChatGPT prin dezactivarea conturilor care aveau legături cu compania rusă. Mai mult decât atât, Congresul SUA s-a arătat îngrijorat, vara aceasta, că operatorii ruşi de dezinformare ar fi introdus diverse puncte de discuţii în discursurile membrilor congresului.

Cum este creată strategia de dezinformare rusească? Potrivit documentelor, sunt fabricate şi interpretate greşit diverse evenimente, sunt falsificate documente, scrisori, inventate surse, create identităţi false şi sunt inventate organizaţii totul pentru a induce în eroare audienţa. SDA numeşte toate aceste strategii „realitate augmentată” şi au scopul informării greşite a audienţei pentru provocarea „unor reacţii bazate pe emoţii”.

Pe lista priorităţilor companiei se numără videoclipurile şi documentele false, fabricarea de conversaţii telefonice şi capturile de ecran cu conversaţii din aplicaţii cunoscute de mesagerie. Documentul arată şi cum unul dintre obiectivele SDA este asigurarea victoriei candidatului republican la alegerile prezidenţiale din 2024, din SUA (Donald Trump) prin creşterea numărului de cetăţeni americani care ar spune celor care desfăşoară sondaje că sunt de părere că războiul din Ucraina trebuie încheiat cât mai repede. Nu este specificat care au fost strategiile aplicate pentru obţinerea acestui lucru sau cât de eficientă a fost campania.

Ce este interesant este că, în documentele obţinute de Foreign Affairs şi incluse şi publicate şi de FBI, SDA confirmă că există metode eficiente de combatere a dezinformării. Democraţiile ar trebui, astfel, să combată atent operaţiunile străine de influenţă pentru că asemenea campanii răuvoitoare pot slăbi societăţile. De asemenea, este confirmat faptul că eforturile platformelor de social media de eliminare a informaţiilor false funcţionează. În prezent, este subliniat că X (fostul Twitter, acum deţinut de Elon Musk) este singura platformă care poate fi utilizată în SUA pentru campaniile SDA.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici