Financial Times: "Factorul rus", posibilă replică la protestele din 2011, un element important în scrutinul din SUA/ "Dacă Putin vrea răzbunare, probabil că deja o are"

Ingerinţele Rusiei în campania din SUA sunt la un nivel fără precedent, părând a fi o replică a Kremlinului faţă de criticile Washingtonului după scrutinul rus din 2011, scrie Financial Times, notând că, indiferent de rezultat, "factorul rus" a atins obiectivul - polarizarea societăţii americane.

Urmărește
11448 afișări
Imaginea articolului Financial Times: "Factorul rus", posibilă replică la protestele din 2011, un element important în scrutinul din SUA/ "Dacă Putin vrea răzbunare, probabil că deja o are"

Financial Times: "Factorul rus", posibilă replică la protestele din 2011, un element important în scrutinul din SUA/ Dacă Putin vrea răzbunare, probabil că deja o are (Imagine: Arhiva Mediafax Foto/ AFP)

"Un nou mesaj apare în fiecare dimineaţă pe Twitter, publicând o nouă serie de emailuri sustrase din contul lui John Podesta, şeful echipei de campanie a lui Hillary Clinton. Mesajul apare pe ecranele calculatoarelor din întreaga Americă, forţând candidatul democrat la preşedinţie să răspundă noilor dezvăluiri stânjenitoare. Pentru mulţi specialişti şi politicieni de la Washington, aceste mesaje zilnice transmise de grupul WikiLeaks sunt un fel de replică a preşedintelui rus Vladimir Putin. Liderul rus a învinovăţit-o pe Hillary Clinton, la acea vreme secretar de Stat, atunci când la Moscova au izbucnit proteste după alegerile parlamentare din 2011 considerate ca fiind marcate de fraude. La acea vreme, Clinton exprimase «preocupări grave» în legătură cu derularea scrutinului rus", notează cotidianul Financial Times.

De data aceasta, Statele Unite depun eforturi pentru a organiza un scrutin care să producă un rezultat de necontestat - şi trebuie să mulţumească Rusiei pentru probleme. La un nivel fără precedent, Rusia - calificată de preşedintele Barack Obama în 2014 drept o «putere de nivel regional aflată în declin» - a reuşit să influenţeze alegerea viitorului preşedinte al SUA, adaugă FT într-un material intitulat "Alegeri în SUA: Factorul rus. Oficialii americani afirmă că nivelul interferenţelor ruse este fără precedent. Şi-a atins Kremlinul obiectivul?"

"Discutăm despre ameninţări la adresa securităţii noastre naţionale din partea unui guvern străin care efectuează ingerinţe în procesul nostru electoral poate pentru prima dată în istorie", explică Michael McFaul, fost ambasador american la Moscova.

În contextul în care americanii se pregătesc să aleagă între candidatul democrat Hillary Clinton şi republicanul Donald Trump, Washingtonul este în stare de alertă din cauza ingerinţelor ruse în campanie. Comunitatea serviciilor de informaţii şi Departamentul pentru Securitatea Internă au emis recent un comunicat prin care atribuie difuzarea emailurilor sustrase unei campanii "pe care o puteau autoriza doar oficialii ruşi de rangul cel mai înalt".

"Cred că o parte a acestei campanii reprezintă o replică a preşedintelui Putin. El atribuie Statelor Unite vina pentru demonstraţiile masive produse acum câţiva ani în după alegerile din Rusia, ... el crede că protestele au fost generate de serviciile secrete americane", afirmă Adam Schiff, un membru democrat al Comisiei pentru Informaţii a Camerei Reprezentanţilor.

Obiectivul lui Vladimir Putin este "slăbirea politicienilor din vechea ordine, în toate ţările, pentru a afecta unitatea ce a transformat Occidentul în singura variantă alternativă la cea a regimurilor nedemocratice", explică Vladimir Milov, fost adjunct al ministrului rus al Energiei devenit acum lider al opoziţiei de la Moscova.

Pe fondul unei campanii prezidenţiale acerbe, care a produs clivaje puternice, acţiunile Rusiei au atras atenţia mai puţin decât acuzaţiile privind presupusele acte de hărţuire comise de Donald Trump şi decât folosirea de către Hillary Clinton a emailurilor private. Foşti oficiali din serviciile de informaţii îl critică pe Donald Trump. Michael Hayden, care a condus atât CIA, cât şi Agenţia pentru Siguranţa Naţională în timpul Administraţiei George W. Bush, afirmă că starul de televiziune este ceea ce în perioada sovietică era cunoscut drept un "polezni durak" - un "idiot de folos, naiv, manipulat de Moscova, deşi în secret dispreţuit, dar a cărui susţinere oarbă este acceptată cu bucurie şi exploatată".

Agenţiile de informaţii ruse au o lungă istorie de ingerinţe în afacerile politice ale principalilor adversari, notează Financial Times, amintind că şi serviciile secrete americane procedează în mod similar. Doar că acţiunile ruse au mers mai departe anul acesta. "În trecut, ruşii erau mai tăcuţi. Acum nu mai încearcă să ascundă nimic, implicându-se în mod evident în campania electorală americană", apreciază Evelyn Farkas, fost expert la Departamentul american al Apărării.

"Oricare va fi rezultatul scrutinului prezidenţial, Rusia a atins deja un obiectiv important. Viitorul preşedinte va conduce o societate puternic polarizată, măcinată de teorii ale conspiraţiei şi având o atitudine de scepticism faţă de principalele instituţii, inclusiv faţă de FBI. Dacă domnul Vladimir Putin voia răzbunare, probabil că deja o are", subliniază Financial Times.

"Kremlinul are o mare victorie în materie de relaţii publice. Reputaţia sistemului electoral american a fost puternic afectată", constată Eugene Rumer, fost ofiţer responsabil de Rusia în cadrul Consiliului Naţional american pentru Informaţii.

 

Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici