RAPORT în cazul prăbuşirii MH17: Procurorii olandezi au identificat suspecţi. Avionul a fost doborât cu o rachetă rusească. FILMUL COMPLET al evenimentelor

Procurorii olandezi care anchetează doborârea avionului malaysian în Ucraina au găsit martori, în estul Ucrainei, care au indicat suspecţi, ancheta urmând să continue în anul 2016, afirmă surse citate de site-ul agenţiei AP. Avionul companiei Malaysia Airlines prăbuşit în estul Ucrainei în iulie 2014 s-a dezintegrat în aer după ce a fost lovit de o rachetă de fabricaţie rusească de tip Buk, lansată din regiunile separatiste, anunţă Tjibbe Joustra, preşedintele Comisiei olandeze pentru siguranţa transporturilor (DSB). O companie rusească de stat care fabrică rachete afirmă că ancheta sa cu privire la prăbuşirea avionului contrazice concluziile anchetei olandeze, relatează AP în pagina electronică.

Urmărește
12273 afișări
Imaginea articolului RAPORT în cazul prăbuşirii MH17: Procurorii olandezi au identificat suspecţi. Avionul a fost doborât cu o rachetă rusească. FILMUL COMPLET al evenimentelor

RAPORT în cazul prăbuşirii MH17 (Imagine: AFP / Mediafax Foto)

"Raportul a fost realizat şi pe baza unor mărturii. Nu este uşor să găseşti martori în astfel de cazuri. Dar sunt martori care au indicat unele persoane de interes pentru anchetatori", a comunicat Comisia olandeză de anchetă.

Potrivit unor surse, procurorii olandezi au câţiva suspecţi, dar identităţile acestora nu au fost dezvăluite.

"Anchetatorii au exclus posibilitatea unui atac aer-aer. Avionul care efectua cursa MH17 (Amsterdam - Kuala Lumpur) s-a dezintegrat în aer după ce a fost lovit de o rachetă sol-aer de tip Buk, lansată din regiunile separatiste din estul Ucrainei", precizează raportul.

"Dezintegrarea avionului în apropierea frontierei Ucrainei cu Rusia a fost rezultatul detonării unei rachete. Explozia a avut loc în partea stângă a avionului. A fost o rachetă de tip Buk 9N314M, din seria 9M38", precizează raportul.

"Spaţiul aerian al Ucrainei ar fi trebuit să fie închis în acel moment. Dar niciuna dintre părţile implicate nu a recunoscut riscul conflictului militar de la sol", a declarat Tjibbe Joustra.

"Alte 16 avioane şi elicoptere militare fuseseră doborâte în Ucraina cu câteva săptămâni înainte, unele chiar de la altitudini mai mari", a spus Joustra.

"Statele implicate în conflict trebuie să facă mai mult pentru protejarea avioanelor civile", a recomandat Joustra, prezentând concluziile comisiei de anchetă.

"Comisia de anchetă este conştientă că aceste concluzii nu răspund întrebării esenţiale: cine este de vină pentru prăbuşirea avionului. Aceasta va fi sarcina investigaţiei penale", subliniază raportul.

Avionul de tip Boeing 777 al companiei Malaysia Airlines (MH-17), care zbura pe ruta Amsterdam - Kuala Lumpur, s-a prăbuşit pe 17 iulie 2014 în estul Ucrainei. Cele 298 de persoane aflate la bord au murit.

Raportul olandez afirmă că avionul MH17 a fost doborât de o rachetă Buk, potrivit rudelor victimelor

Rudele unora dintre cele 298 de persoane care se aflau în avionul MH17, doborât în iulie 2014 în Ucraina, au fost informate, anterior, cu privire la o parte din conţinutul raportului întocmit de Comisia Olandeză pentru Securitate, care precizează că aeronava a fost lovită de o rachetă rusească de tip Buk.

Una dintre rudele victimelor a declarat pentru BBC că, potrivit raportului, avionul a fost lovit de o rachetă de tip Buk de fabricaţie rusească.

Barry Sweeney, tatăl unui britanic care se afla în avion, Liam Sweeney, a precizat că o rachetă ar fi lovit întâi cabina piloţilor, omorându-i pe cei trei membri ai echipajului aflaţi înăuntru şi lăsând fragmente în trupurile lor. Acesta a adăugat că, ulterior, cabina pare să se fi rupt.

El şi alte rude ale victimelor informate despre raport afirmă că li s-a spus că este improbabil ca persoanele aflate la bordul avionului să fi ştiut ce se întâmplă în acele momente.

Raportul analizează patru probleme, şi anume ce a cauzat dezintegrarea avionului în zbor; de ce zbura într-o regiune de conflict; de ce au fost nevoite unele rude să aştepte patru zile pentru a primi confirmarea oficială a morţii celor apropiaţi aflaţi la bord şi în ce măsură erau conştienţi pasagerii şi membrii echipajului de ceea ce se întâmpla în ultimele momente.

Cu toate acestea, raportul nu precizează cine este vinovat de acest dezastru, întrucât Comisia nu are autoritatea să atribuie vina, conform reglementărilor care guvernează anchetele cu privire la prăbuşirea zborurilor internaţionale.

O anchetă penală separată, condusă de olandezi, se desfăşoară în continuare, iar rezultatele ei urmează să fie publicate peste mai multe luni.

Comisia Olandeză pentru Securitate a prezentat concluziile mai întâi familiilor şi rudelor victimelor şi apoi presei, la baza militară Gilze-Rijen.

Comisia va prezenta, de asemenea, părţi din avion, aduse din regiunea Doneţk, aflată sub controlul separatiştilor proruşi, şi reconstituite.

Raportul olandez, contrazis de producătorul rus de rachete Almaz-Antey

O companie rusească de stat care fabrică rachete afirmă că ancheta sa cu privire la prăbuşirea avionului care efectua zborul MH17 contrazice concluziile anchetei olandeze, relatează AP în pagina electronică.

Ian Novikov, conducătorul concernului rus Almaz-Antey, nu a precizat însă ce conţine raportul şi nu a spus, într-o conferinţă de presă, la Moscova, dacă a avut acces la raportul final olandez înainte ca acesta să fie făcut public.

Boeingul 777 al companiei Malaysia Airlines care efectua zborul MH17 ar fi fost doborât cu ajutorul unei rachete de tip sol-aer, suspectează occidentalii.

Ucraina şi state occidentale susţin că această rachetă a fost lansată de către trupe ruseşti sau de către separatişti proruşi susţinuţi de Moscova. Aceste acuzaţii s-au concentrat asupra unui sistem antirachetă de tip Buk, produs de ruşi în mai multe variante.

Almaz-Antey a anunţat în iunie că o anchetă preliminară sugerează că avionul a fost doborât de un model de Buk care nu se mai află în servciul armatei ruse.

Însă Novikov a fost ambiguu în privinţa acestei concluzii, sugerând că ar fi putut să fie vorba de un model chiar mai vechi decât se credea iniţial.

El a spus că a fost efectuat un experiment, în iulie, în cursul căruia o rachetă a fost trasă în table de aluminiu care imitau fuzelajul unui avion, iar şrapnele de la acel tir au indicat că a fost vorba despre un model mai vechi.

Această informaţie a fost prezentată anchetatorilor olandezi, dar nu a fost luată în considerare, a afirmat Novikov.

Almaz-Antey a efectuat, apoi, un "experiment natural", folosind un avion de linie casat de tip Iliuşin-86, despre care Novikov a declarat că seamănă cu un B-777.

Novikov a declarat că rezultatul arată că, dacă avionul a fost lovit de o rachetă de tip Buk, aceasta a fost trasă din satul Zaroşenske, despre care Rusia afirmă că se afla sub controlul Guvernului ucrainean la momentul respectiv.

Un oficial american a declarat pentru The Associated Press că în proiectul de raport olandez se arată că avionul a fost distrus de către o rachetă sol-aer de tip Buk de fabricaşie rusească, lansată din satul Snijne, care se afla sub controlul rebelilor proruşi. Oficialul, care nu a fost autorizat să vorbească în mod public despre acest lucru, a făcut aceste declaraţii sub protecţia anonimatului.

Numeroase relatări, inclusiv o anchetă efectuată de către grupul de tip open-source Bellingcat, sugerează, de asemenea, că avionul a fost doborât de o rachetă trasă din apropiere de Snijne.

Aceste relatări concordă cu constatările pe care AP le-a făcut cu doar cu câteva ore de doborâre. Un jurnalist de la The Associated Press a văzut un sistem antirachetă Buk în zona respectivă în ziua în care s-a prăbuşit avionul, subliniază agenţia americană.

Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici