- Home
- Externe
- LONDRA, (08.01.2015, 20:21)
- Valentin Vidu - Mediafax
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Traficanţii de imigranţi pot cumpăra nave vechi "la fel de uşor ca maşinile de ocazie"
Ambarcaţiuni vechi şi ruginite, ca cele interceptate săptămâna trecută de Marina italiană, cu sute de imigranţi clandestini la bord, sunt vândute cu doar câteva sute de mii de dolari, pe pieţe paralele, "la fel de uşor ca maşinile de ocazie", subliniază experţi maritimi.
Urmărește
249 afișări
Traficanţii de imigranţi pot cumpăra nave vechi "la fel de uşor ca maşinile de ocazie" (Imagine: Mediafax Foto/AFP)
Traficul de imigranţi afectează în special Italia, care se confruntă de mai mulţi ani cu un aflux în creştere de imigranţi clandestini ce încearcă să ajungă în Europa pe mare, riscându-şi viaţa.
Autorităţile italiene au anunţat vineri că cu preluat controlul asupra Ezadeen, nava în pană abandonată de echipaj cu 360 de imigranţi la bord în largul Calabriei (sud). Cu câteva zile înainte, Marina italiană reuşise să aducă în port Blue Sky M, un cargobot care transporta aproape 800 de imigranţi abandonaţi în plină Mare Adriatică.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Adrian Sârbu: Azi, în Sfânta zi a Crăciunului, poate știi de ce Iisus Hristos nu s-a născut român
-
Care sunt cei şapte magnifici care au salvat bursa din Germania şi au sfidat crizele anul acesta
-
UE s-ar putea extinde: O ţară din Europa vrea să organizeze un referendum pentru a adera la UE
-
Dronele ucrainene ar fi distrus un depozit de muniţie rusesc în regiunea Rostov
Cele două ambarcaţiuni, una navigând de 48 de ani, iar cealaltă de 37 de ani, nu aveau certificat de navigabilitate la zi şi nu au "nicio valoare de piaţă, mai puţin ca fiare vechi", declară Simon Ward, directorul Ursa Shipbrokers, o firmă de brokeraj în transport maritim cu sediul în portul grec Pireu.
Cele două vapoare nu ar fi putut să fie vândute, nici măcar pe pieţele specializate din Turcia, cu mai mult de 250.000 de dolari. Ştiind că preţul casării acestor epave poate ajunge la 100.000 de dolari, unii proprietari mai puţin scrupuloşi preferă uneori să-şi cedeze bunurile închizând ochii la identitatea cumpărătorilor.
Cumpărarea unui vapor la mâna a doua este "la fel de uşoară ca achiziţionarea unei maşini de ocazie", declară alt mijlocitor, cu sediul la Londra, sub protecţia anonimatului. Iar pentru traficanţi cumpărarea acestor nave vechi "la un preţ de nimic şi urcarea imigranţilor la bord" poate constitui o sursă substanţială de profit.
Potrivit unor oficiali italieni, pasagerii de pe Ezadeen au plătit între 4.000 şi 8.000 de dolari pentru a traversa Mediterana, ceea ce pentru traficanţi reprezintă o adevărată mană - între 1,4 şi 2,8 milioane de dolari.
"Vândut pe site-uri de Internet"
În pofida faptului că modul în care traficanţii au ajuns să pună mâna pe cele două nave nu a fost stabilit încă, în acest stadiu nimic nu indică faptul că navele ar proveni dintr-un circuit de revânzare ilegal.
Registrele Biroului Maritim Internaţional nu conţin vreo menţiune a vreunui furt, iar sistemul automat de urmărire era operaţional pe ambele ambarcaţiuni.
"Este perfect legal să vinzi un vapor de ocazie oriunde în lume", subliniază David Olsen, un expert de la publicaţia maritimă Lloyd's List.
"Ele sunt vândute pe site-uri de Internet şi chiar şi pe Ebay", relevă expertul. "Şi văd destui oameni, la o bere, negociind un preţ", fără să se preocupe de detaliile operaţiunii, "doar pentru a vedea dacă pot scăpa uşor" de ambarcaţiune.
Vânzarea acestor fiare vechi la mâna a doua are loc, totuşi, "în afara principalelor pieţe tradiţionale", pe care vânzătorii cu reputaţie nu se hazardează, declară un mediator londonez.
Nava Ezadeen a fost inspectată ultima dată în iunie 2014, în Liban, iar Blue Sky M în România, în aprilie 2014. Însă ambarcaţiunile nu erau în regulă atunci când au fost confiscate, subliniază Simon Ward.
În opinia sa, Ezadeen "ar fi putut să fie cumpărat în cadrul unui acord între dealeri de fiare vechi sau vândut de către proprietari care credeau că va fi casat, însă un terţ ar fi putut interveni şi prelua controlul asupra vasului".
Construirea şi echiparea navelor sunt supuse unor reguli foarte stricte, impuse de către Organizaţia Maritimă Internaţională, o instituţie ONU din care fac parte aproximativ 170 de ţări.
Aceste dispoziţii sunt consolidate ţară cu ţară, dar şi la nivel de porturi. Însă anumite administraţii sunt mai puţin vigilente decât, spre exemplu, cele ale statelor membre UE.
Ezadeen se afla sub pavilionul Sierra Leone, iar Blue Sky M sub pavilionul Republicii Moldova, la fel ca alte şapte nave dintr-un grup de 20 de vase interzise de organizaţia Entente de la Paris pentru controlul navelor (Paris MOU), din care fac parte 27 de administraţii maritime din Europa şi America de Nord.
Citește pe alephnews.ro: Armistițiul de Crăciun a reprezentat un moment istoric în timpul Primului Război Mondial. Cum s-a produs acest lucru
Citește pe www.zf.ro: S-a terminat cu sunatul după doctori, vânatul de programări şi aşteptatul. 2025 va fi anul revoluţiei tehnologice şi în sănătate. Ce vor putea face pacienţii în viitorul apropiat. VIDEO
Citește pe www.zf.ro: Cum poate România să ajungă o forţă în regiune şi să lase în urmă toţi vecinii
Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
S-a terminat cu sunatul după doctori, vânatul de programări şi aşteptatul. 2025 va fi anul revoluţiei tehnologice şi în sănătate. Ce vor putea face pacienţii în viitorul apropiat. VIDEO
Warren Buffett a spus cândva că o casă poate să fie un coşmar dacă ochii cumpărătorului sunt mai mari decât portofelul său. Totuşi, crede că investiţia sa de 31.500 de dolari este una dintre cele mai bune
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe