Într-un raport privind efectele conflictului asupra educaţiei în şase ţări şi teritorii din regiune, fondul pentru copii al ONU, UNICEF, a precizat că peste 8.500 de şcoli nu mai pot fi folosite, din cauza violenţelor.
Raportul detaliază cazuri ale unor elevi şi profesori care au fost vizaţi de focuri de armă, clase folosite ca buncăre improvizate şi copii nevoiţi să traverseze liniile de front pentru a da examene.
„Impactul destructiv al conflictului este simţit de copii din toată regiunea”, a declarat Peter Salama, directorul regional al UNICEF pentru Orientul Mijlociu şi Africa de Nord.
„Nu este vorba doar de pagubele fizice aduse şcolilor, dar şi de disperarea unei generaţii de elevi care îşi văd speranţele şi viitorul năruite”, a adăugat el.
Numai anul trecut, UNICEF a documentat 214 atacuri asupra unor şcoli din Siria, Irak, Libia, teritoriile palestiniene, Sudan şi Yemen.
În Siria, organizaţia a apreciat că educaţia plăteşte un preţ mare după patru ani şi jumătate de conflict.
Una din patru şcoli a fost închisă de la izbucnirea conflictului în martie 2011, astfel că peste două milioane de copii au fost nevoiţi să renunţe la cursuri, iar alţi aproximativ 500.000 au fost în pericol să-şi piardă şcolile.
UNICEF a precizat că unul dintre cele mai grave atacuri directe asupra unei şcoli din regiune a avut loc în Yemen, unde 13 cadre didactice şi patru copii au fost ucişi într-un atac asupra biroului unui profesor, în oraşul vestic Amran.
„Crimele, răpirile şi arestarea arbitrară a elevilor, profesorilor şi personalului didactic au devenit comune” în regiune, subliniază raportul.
În Fâşia Gaza, unde anul trecut a avut loc un război de 50 de zile între militanţii Hamas şi Israel, soldat cu moartea a 2.200 de palestinieni şi a 73 de israelieni, ONU a menţionat că cel puţin 281 de şcoli au fost avariate, iar opt au fost distruse complet.
UNICEF a cerut îmbunătăţirea serviciilor informale de educaţie în ţările afectate de închiderea şcolilor, iar statelor donatoare să acorde fonduri pentru educaţie în Orientul Mijlociu.