Ruth Handler a creat una dintre cele mai de succes companii de jucării din lume, Mattel, iar păpuşa ei Barbie este una dintre cele mai populare şi iconice jucării din lume.
Ideea i-a venit în timp ce îşi observa fiica, pe Barbara, cum se juca împreună cu prietenele ei cu păpuşi din hârtie.
Fetele se foloseau de aceste păpuşi imaginându-şi tot felul de roluri din viaţa reală, precum acelea de studente, majorete sau adulte cu cariere.
În timpul unei călătorii de familie în Elveţia, Handler a fost inspirată de păpuşa Bild Lilli fabricată în Germania pe care a văzut-o într-un magazin.
Deşi nu era de vânzare, Handler a reuşit să cumpere una, iar când a ajuns acasă a reconstruit designul păpuşii după criteriile sale şi a a numit-o Barbie.
Primul iubit al păpuşii Barbie, Ken Doll, a apărut la doi ani după Barbie, în 1961, fiind denumit după fiul familiei Handler.
Barbie a fost un model pentru adolescenţi. Păpuşa a fost realizată în multe versiuni, în peste 125 de ţări, inclusiv în Statele Unite.
Barbie a venit în două versiuni, brunetă sau blondă, iar în 1961 a apărut o Barbie roşcată. În 1980, au fost introduse primele Barbie afro-americane şi Barbie hispanice.
Handler susţinea că Barbie este un simbol al libertăţii şi oportunităţilor pentru fetele şi femeile tinere:
“Barbie a reprezentat întotdeauna faptul că o femeie are de ales. Chiar şi în primii ani, Barbie nu a trebuit să se mulţumească doar cu faptul că este iubita lui Ken sau că este pasionată de shopping. Avea haine, de exemplu, pentru a-şi lansa o carieră ca asistentă medicală, stewardesă, cântăreaţă într-un club de noapte. Cred că alegerile pe care le reprezintă Barbie au ajutat păpuşa să prindă iniţial la public, nu doar pentru fiicele noastre – care într-o bună zi ar constitui primul val major de femei din conducere şi profesionişti – ci şi pentru mame, ” a spus Handler.