Les Films de Cannes à Bucarest 2019 începe vineri cu proiecţii la Iaşi, Cluj şi Timişoara

Les Films de Cannes à Bucarest 2019 debutează vineri cu proiecţii şi la Iaşi, Cluj şi Timişoara, aducând în cadrul manifestării 7 pelicule prezentate în exclusivitate, arată un comunicat remis MEDIAFAX.

Urmărește
101 afișări
Imaginea articolului Les Films de Cannes à Bucarest 2019 începe vineri cu proiecţii la Iaşi, Cluj şi Timişoara

Les Films de Cannes à Bucarest 2019 debutează vineri cu proiecţii şi la Iaşi, Cluj şi Timişoara

Les Films de Cannes à Bucarest este prefaţată joi cu un eveniment special din secţiunea ”România. 30 de ani mai târziu”. La Cinemateca Union, de la ora 18.30, sunt proiectate scurtmetrajul ”De Crăciun ne-am luat raţia de libertate” de Cornel Mihalache şi Cătălina Fernoagă şi lungmetrajul ”Videograme dintr-o revoluţie” de Andrei Ujică şi Harun Farocki.

De la ora 20.30 va avea loc dezbaterea cu acelaşi nume – moderată de Alexandru Lăzescu, care îi va avea ca oaspeţi pe Matei Vişniec, Dorin Ştefan, Octavian Ursu şi pe regizorii celor două filme. Intrarea este liberă în limita locurilor disponibile.

De vineri, 18 octombrie încep şi ediţiile locale ale Les Films de Cannes la Iaşi, Cluj şi Timişoara. În Bucureşti, proiecţiile ediţiei a zecea a festivalului vor avea loc de vineri, în toate cele şase săli partenere: la Cinema PRO, Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Ţăranului, Instituto Cervantes, Muzeul Naţional de Artă al României - Sala Auditorium şi Cinemateca Union.

Gala de deschidere a festivalului este programată vineri, de la ora 19.00 la Cinema PRO, în prezenţa sărbătoritului ediţiei, Vlad Ivanov şi a cineastului Claude Lelouch, care va introduce cel mai recent film al său, ”Les plus belles années d’une vie” şi va participa după proiecţie la o sesiune de întrebări şi răspunsuri. Tot vineri, Claude Lelouch va prefaţa la sala Elvire Popesco de la ora 18.00 şi filmul care i-a adus un Palme d’Or şi un premiu Oscar, ”Un homme et une femme”.

Tot vineri, dar la Cinema Muzeul Ţăranului, regizorul Bálint Kenyeres şi actorul Vlad Ivanov, vor fi prezenţi pentru o discuţie cu publicul la proiecţia filmului ”Hier”, de la ora 20.30. ”Hier” este proiectat în cadrul retrospectivei pe care festivalul o organizează pentru Vlad Ivanov, cu ocazia împlinirii a 50 de ani – intitulată Ivanov 50.

Cinefilii vor avea ocazia să participe la o conversaţie mai amplă cu Claude Lelouch, sâmbătă 19 octombrie, la sala Elvire Popesco, la finalul proiecţiei ”Les plus belles années d’une vie”, moderată de criticul de film Ionuţ Mareş, dialog urmat de conferinta ”Débat des auteurs”, în care celor doi li se va alătura, de la ora 16:45, şi regizorul Elia Suleiman pentru o discuţie despre starea cinematografului de astăzi.


Din 18 octombrie începe şi Les Films de Cannes à Cluj (18-20 octombrie). Marile premii de la Cannes se vor vedea la Cinema Victoria, iar seara de deschidere se va desfăşura în prezenţa actorilor Daniel Plier şi Emil Măndănac, care vor sta de vorbă cu publicul după proiecţia filmului ”Maria, Regina României”.

Les Films de Cannes à Timişoara (18-20 octombrie) începe tot vineri, la Aula Magna a Universităţii de Vest. Cinefilii vor putea urmări în prima zi comedia clasică spaniolă ”Bienvenido Mister Marshall”, filmul ”Dolor y Gloria”, de Pedro Almodóvar, dar şi ”Timişoara, decembrie 1989”, a regretatului Ovidiu Bose Paştină.

Cinefilii din Iaşi sunt invitaţi, tot vineri, la deschiderea celei de-a patra ediţii a Les Films de Cannes à Iaşi (18-20 octombrie), care se va desfăşura la Cinema Ateneu. Evenimentul va începe cu proiecţia filmului documentar ”Cannes, le festival libre”, în prezenţa Irinei Margareta Nistor. Apoi şi publicul ieşean va putea vedea filmul ”Dolor y Gloria”, de Pedro Almodóvar, câştigătorul premiului pentru interpretare masculină.

Printre proiecţiile de neratat ale acestei ediţii se numără filmele de la Cannes care nu au fost achiziţionate de distribuitori pentru fi proiectate în cinematografe în România. Proiecţiile din cadrul Les Films de Cannes à Bucarest sunt, probabil, unica şansă de a le vedea pe ecran mare.

A Hidden Life”, în regia lui Terence Malick, inclus în competiţia principală la Cannes 2019, se va vedea pe 20 octombrie la Cinema Pro şi pe 26 octombrie la Cinema Muzeul Ţăranului. Inspirat dintr-un fapt real, noul film al celebrului regizor american spune povestea unui erou necunoscut, unul dintre cei mulţi pe care istoria nu i-a înregistrat. Franz Jägerstätter, un ţăran austriac, refuză să lupte alături de nazişti, în cel de-al Doilea Război Mondial, este acuzat de trădare şi condamnat la moarte. „A Hidden Life e o operă de geniu, în sfârşit o justificare a stilului lui Malick din ultima perioadă”, citim pe London Evening Standard

Malick a fost prezent la Cannes de trei ori şi a obţinut un Palme d'Or în 2011, pentru Tree of Life şi Premiul pentru cea mai bună regie în 1979 pentru Days of Heaven. „Nu există un alt regizor în viaţă a cărui operă să fie obiectul unei anticipaţii atât de copleşitoare şi de trepidante, alimentată de lunga aşteptare pe care devotaţii trebuie s-o îndure pentru un nou film. Se întâmplă asta în parte datorită devoţiunii cineastului pentru mizanscena meticuloasă, artizanală, şi în parte din cauza secretismului cu care sunt înconjurate proiectele sale: un film de Malick e mai mult decât un eveniment – are însuşirile unei ceremonii religioase”, citim pe Telegraph

Chambre 212”, în regia lui Christophe Honoré, câştigătorul premiului de interpretare feminină în cadrul Un Certain Regard, se va vedea în cele două duminici ale festivalului, pe 20 octombrie, la Cinema Pro, şi pe 27 octombrie, la Cinema Muzeul Ţăranului. După 20 de ani de căsătorie, Maria decide să-şi părăsească domiciliul conjugal. Într-o noapte, pleacă să doarmă la un hotel din apropiere, în camera 212, de la fereastra căreia se vede perfect apartamentul ei, soţul ei, fostul ei mariaj. „Regizorul extinde limitările genului cu o perspectivă proaspătă ce se învecinează cu fantasticul”, aflăm de pe Little White Lies. În timp ce Screen International cataloghează filmul ca fiind „asumat teatral şi fantezist, nu pentru toate gusturile, dar proiectează o strălucire caldă ce ar putea atrage romanticii incurabili, cinefilii nostalgici şi fanii lui Christophe Honoré.”

Sibyl”, în regia lui Justine Triet, s-a văzut în competiţia principală de la Cannes iar în Bucureşti va fi proiectat la Cinema Elvire Popesco, pe 18 octombrie şi la Cinema Pro, pe 22 octombrie. Sibyl e o scriitoare convertită la psihanaliză. Dorinţa de a scrie este însă atât de puternică, încât decide să renunţe la mare parte din pacienţi. În timp ce caută inspiraţie pentru următoarea carte, o tânără actriţă o imploră s-o primească. „Triet manevrează materialul cu graţie şi cu măiestrie şi o îndrumă pe actriţa Virginie Efira spre una dintre cele mai impresionante şi mai complexe interpretări ale sale de până în acest moment.”

Hors Normes”, în regia lui Eric Toledano şi Olivier Nakache, a închis ediţia din acest an a festivalului de pe croazetă. În Bucureşti el se va vedea pe 19 şi 24 octombrie la Cinema PRO şi pe 27 octombrie la Cinema Elvire Popesco. De 20 de ani, Bruno şi Malik trăiesc într-o lume aparte, aceea a copiilor şi a adolescenţilor cu autism. În cadrul organizaţiilor non-profit fondate de fiecare, ei formează tineri veniţi din medii dificile pentru a putea prelua şi gestiona cazuri „hiper-complexe”, refuzate de alte instituţii. „Un film rar ce vine şi din inimă şi din realitate: un amestec puternic ce permite accesul la un subiect ascuns şi care-şi primeşte publicul cu graţie şi umor”, citim pe Screen International

Nina Wu”, regizat de Midi Z şi proiectat în Un Certain Regard la Cannes, se va vedea pe 20 octombrie, la Sala Auditorium a Muzeului Naţional de Artă al României şi pe 27 octombrie la Cinema Elvire Popesco. Nina şi-a părăsit familia şi oraşul de provincie cu opt ani în urmă, pentru a-şi construi o carieră de actriţă în Taipei. Agentul ei, Mark, insistă să dea o probă pentru rolul principal feminin într-un film de spionaj a cărui acţiune se petrece în anii 60. Un rol dificil, pentru că implică scene de sex explicit şi nuditate. Succesul e fulminant, însă starea ei psihică e în cădere liberă. „Memoria traumatică e un lucru puternic şi intriga alunecoasă a filmului sapă chiar la rădăcinile ei, cu perspectiva îndrăzneaţă şi tragică asupra consimţământului şi a abuzului”, citim pe One Room With A View

Jeanne”, în regia lui Bruno Dumont, câştigătorul unei Menţiuni speciale în Un Certain Regard la Cannes 2019, va putea fi văzut în Bucureşti pe 24 octombrie la Cinema Elvire Popesco şi pe 25 octombrie, la Cinema PRO. Anul 1429. Războiul de 100 de ani face ravagii. Jeanne, învestită cu o misiune războinică şi spirituală, eliberează oraşul Orléans şi-l repune pe tronul Franţei pe moştenitorul de drept. Împotriva ei se deschide un proces la Rouen, menit să-i distrugă credibilitatea.
Bruno Dumont a regizat primul său lungmetraj la vârsta de 38 de ani: La vie de Jésus (1996), turnat în Bailleul, locul natal. Pelicula i-a adus prestigiu imediat: a fost selecţionat în Quinzaine des réalisateurs şi a câştigat o Caméra d'Or pentru film de debut. Dumont creează opere frustre, dificile, singulare. La Cannes, se întoarce în 1999, în competiţie, cu L'humanité care îi aduce Marele Premiu al Juriului şi Premiul dublu de interpretare pentru cei doi actori amatori. În 2006, Flandres, un film dur despre devastarea provocată de război, primeşte, din nou, Marele Premiul al Juriului la Cannes. „Jeanne e ruda mai inteligentă, mai răguşită, a sprinţarei Jeannette. Dumont ne învaţă cum să experimentăm acest film limbut: aşteptând cântecul, privirile, tiparele vizuale şi, mai ales, trupul animat”, citim pe Cinema Scope

The Gangster, the Cop, the Devil”, în regia lui Won-Tae Lee, proiectat în afara competiţiei, la Cannes 2019, va putea fi văzut pe 21 octombrie la Cinema PRO şi pe 26 octombrie la Sala Auditorium a Muzeului Naţional de Artă al României. După ce supravieţuieşte unui atac violent al unui criminal în serie, Jang Dong-su, un cunoscut interlop, este nevoit să formeze un parteneriat improbabil cu un detectiv local. „Pe cât e de amuzat e să-l vezi pe Lee cum căsăpeşte oameni şi se plimbă de colo-colo într-o cămaşă în dungi lucioasă, la fel de plăcut este să-l vezi cum plănuieşte totul, de la un capăt la altul”, povesteşte cronica de pe Variety

Programul complet al ediţiei a 10-a a Les Films de Cannes à Bucarest poate fi găsit pe siteul manifestării.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici