Ora Pământului 2012: Un apel pentru stingerea luminilor şi pornirea telefoanelor inteligente

Pentru a-i convinge pe pământeni să stingă luminile, sâmbătă, şi să "salveze" planeta, promotorii iniţiativei Earth Hour mizează în acest an pe reţelele de socializare - o idee poate nu chiar atât de strălucită, întrucât internetul pare la rândul său, destul de vorace din punct de vedere energetic.

Urmărește
570 afișări
Imaginea articolului Ora Pământului 2012: Un apel pentru stingerea luminilor şi pornirea telefoanelor inteligente

Ora Pământului 2012: Un apel pentru stingerea luminilor şi pornirea telefoanelor inteligente (Imagine: Silviu Matei/Arhiva Mediafax Foto)

În fiecare an, de la Sydney la Los Angeles, tot mai multe municipalităţi şi persoane particulare rămân în întuneric timp de o oră, manifestându-şi astfel voinţa de a combate fenomenul de încălzire globală, răspunzând astfel apelului lansat de World Wide Fund for Nature (WWF).

Ediţia din 2012 va avea loc sâmbătă, începând cu ora locală 20.30 din fiecare ţară, iar organizatorii speră să depăşească performanţa din 2011, când la acest eveniment au participat 5.200 de oraşe din 135 de ţări.

Pentru a prelungi acţiunea dincolo de graniţa celor 60 de minute, organizatorii îi îndeamnă pe cei mai motivaţi dintre participanţi să apeleze la reţelele de socializare, urmărind ştirile pe Facebook, vorbind despre angajamentele lor pe Twitter sau îndemnându-i pe ceilalţi să acţioneze la rândul lor, prin intermediul unor înregistrări video postate pe YouTube.

Singura "capcană": toate aceste tehnologii generează şi ele CO2, prin utilizarea telefoanelor inteligente, a PC-urilor şi a tabletelor - dispozitive care consumă energie electrică.

La fiecare incursiune pe internet, oamenii contribuie la emiterea indirectă de CO2: cel provenit din energiile fosile arse pentru fabricarea şi reîncărcarea aparatelor, dar şi cel pentru alimentarea nenumăratelor servere pe care sunt stocate datele informatice.

Deşi acest impact este dificil de măsurat, un studiu realizat în anul 2008 de cabinetul Bio Intelligence Service a ajuns la concluzia potrivit căreia sectorul noilor tehnologii se face vinovat de generarea unui procent de 2% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră pe plan mondial, un procent echivalent cu cel generat de industria transporturilor aeriene.

Simpla expediere, recepţie şi stocare a mesajelor e-mail de un angajat dintr-o companie franceză ce numără 100 de salariaţi generează de exemplu 13,6 tone de CO2, afirmă Agence de l'environnement de la maîtrise de l'énergie (ADEME).

Prin comparaţie, emisiile anuale pe locuitor în Franţa sunt de circa 6 tone de CO2.

În 2009, revista Time a generat o polemică neobişnuită afirmând, pe baza unui studiu realizat de un cercetător de la Universitatea Harvard, că două căutări pe motorul Google generează în medie 14 grame de CO2, aceeaşi cantitate generată de funcţionarea unui ceainic.

Criticaţi cu regularitate de diverse ONG-uri, inclusiv de Greenpeace, giganţii internetului fac tot mai multe eforturi în acest sens şi nu ezită să le prezinte.

În octombrie 2011, compania Facebook a anunţat că a ales un oraş din nordul Suediei, Luleaa, aflat în apropiere de cercul polar, unde îşi va amplasa primul ei centru de stocare a datelor din Europa. Clima din acea zonă reprezintă un atu în măsura în care "răcierea serverelor reprezintă o problemă majoră pentru centrele de stocare a datelor", au explicat reprezentanţii companiei Facebook, care a fost ţinta criticilor organizaţiei Greenpeace.

În ceea ce priveşte compania Twitter, o platformă de microblogging pe care se postează în fiecare zi peste 340 de milioane de mesaje de cel mult 140 de caractere, fiecare mesaj "cântăreşte" circa 0,02 grame de CO2, a declarat în 2011 Raffi Krikorian, directorul departamentului de infrastructură a site-ului, într-un comentariu postat pe internet. "Putem să facem mai bine de atât", a adăugat el.

Organizatorii iniţiativei Ora Pământului recunosc faptul că au ezitat multă vreme înainte de a decide să implice internetul în lupta contra încălzirii globale.

"În ansamblu, capacitatea de a construi o campanie digitală şi de a se angaja alături de mulţi oameni de pe întreaga planetă, prin reducerea la minimum a călătoriilor, reprezintă unul dintre marile atuuri ale tehnologiei", a spus Andy Ridley, cofondator şi directorul executiv al acestei iniţiative.

"Este important să precizăm faptul că obiectivul Earth Hour nu se referă la cantitatea de emisii care vor fi evitate în acea noapte, ci mai mult în angajarea persoanelor private, a organizaţiilor şi a guvernelor, pentru atingerea unui obiectiv mai larg şi de a asigura un viitor durabil", a adăugat Andy Ridley.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici