- Home
- Life-Inedit
- (12.05.2020, 15:52)
- Ana Obretin
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Povestea dirijabilului Norge. Tristul sfârşit al primei aeronave care a reuşit să ajungă la Polul Nord
- Dirijabilul semirigid Norge este prima aeronavă cu care a fost survolat Polul Nord
- Se întâmpla pe 12 mai 1926, într-o expediţie condusă de Roald Amundsen
- Soarta dirijabilului italian este una tristă, fiind dezmembrat, fragmente din acesta fiind duse în colţuri ale lumi
Urmărește
1269 afișări
Sursa FOTO: Profimedia
Roald Amundsen a fost primul om care a ajuns la Polul Sud. Printre numeroasele sale realizări s-a numărat însă şi primul survol necontestat al Polului Nord.
Amundsen şi 15 alţi bărbaţi s-au îmbarcat într-un dirijabil semirigid fabricat în Italia în 1926 şi au efectuat cu succes o călătorie pe deasupra Polului Nord. Norge, condus de Amundsen, a devenit prima aeronavă care a ajuns la Polul Nord, iar survolul a avut loc pe 12 mai 1926. Totodată, Norge a fost prima aeronavă care a zburat peste calota glaciară între Europa şi America de Nord.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Un testament atipic. Warren Buffett își provoacă copiii să cheltuiască 144 de miliarde de dolari în zece ani de la moartea sa în scopuri filantropice
-
Ministerul Finanţelor a împrumutat joi 5 miliarde de euro de pe piaţa internaţională. Guvernul are nevoie tot mai mare de finanţare pentru acoperirea deficitului bugetar
-
Liderul Hezbollah afirmă că exploziile dispozitivelor de comunicaţii au depăşit „toate liniile roşii” şi ameninţă Israelul
-
90 de persoane au ajuns la spital în urma focarului de toxiinfecţie alimentară din Mehedinţi. Sursa posibilă: Preparate furnizate în şcoli
În anii 1920, toată lumea vedea potenţialul dirijabilelor. Erau aeronave care oferea multe posibilităţi pentru cercetare, călătorie, putând fi folosite chiar şi în război.
Amundsen s-a numărat printre cei care şi-au dat seama de acest lucru, iar, în 1925, i-a venit ideea de a survola Polul Nord. El şi prietenul său Hjalmar Riiser-Larsen (fondatorul Royal Norwegian Air Force), care va face şi el parte din expediţie, s-au decis asupra unui dirijabil semirigid, N-1, conceput de Umberto Nobile, un inginer italian considerat o autoritate în domeniu. N-1 a fost primul dirijabil semirigid fabricat de Nobile. După ce Amundsen l-a contactat pe Nobile şi i-a vorbit despre expediţia la Polul Nord, Riiser-Larsen a mers la Roma, unde a încheiat un contract cu guvernul italian şi cu inginerul, pentru achiziţia N-1. Aeronava a fost vândută pentru 75.000 de dolari, cu condiţia ca italienii să o cumpere înapoi pentru 46.000 de dolari.
Ca orice expediţie la acel moment, cea a lui Amundsen era foarte scumpă. Lincoln Ellsworth, un faimos explorator polar american, a decis să doneze suma de 100.000 de dolari, contra unui loc în echipaj. Expediţia a primit numele de Zborul transpolar Amundsen-Ellsworth-Nobile. Restul cheltuielilor au fost acoperite de Aeroclubul Norvegiei.
Dirijabilul a fost modificat pentru a rezista în condiţii extreme şi a găzdui echipajul şi a fost predat delegaţiei norvegiene pe 29 martie 1926, pe aerodromul Ciampino, potrivit thevintagenews.com. În timpul ceremoniei, la care a fost prezent şi premierul Benito Mussolini, dirijabilul a fost botezat Norge.
Pe 11 mai 1926, Amundsen şi cei 15 membri ai expediţiei, plus câinele lui Nobile, Titina, plecau din Ny-Ålesund, în ultima etapă a expediţiei care avea să îi ducă pe deasupra Polului Nord.
În ziua următoare, la 01.25, Norge a ajuns la Polul Nord, dar echipa nu a putut ateriza, coborând în schimb steagurile naţiunilor aflate la bord, norvegiană, americană şi italiană. În afara unor certuri izbucnite între Amundsen şi Nobile, expediţia s-a confruntat şi cu probleme tehnice, dirijabilul necesitând reparaţii frecvente. Pe 13 mai, echipajul a încercat să aterizeze în Wainwright, Alaska, dar din cauza unei furtuni a ajuns în Siberia şi din nou în Alaska. Deşi nu cunoşteau poziţia diijabilului, ei au decis să aterizeze, lucru care s-a întâmplat pe 14 mai, lângă satul Teller.
Soarta lui Norge este una tristă. După zbor, fiind deteriorat, a fost dezmembrat pentru a fi trimis în Italia. Acest lucru nu s-a întâmplat niciodată, bucăţi din el ajungând în diferite locuri.
Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!
Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!
Citește pe alephnews.ro: Ucraina cere ajutor statului român. Ministrul de Externe vrea ca România să doboare dronele rusești
Citește pe www.zf.ro: ”Fără milă”: Multinaţionala prezentă şi în România care a decis să cheme înapoi angajaţii 5 zile pe săptămână la birou
Citește pe www.zf.ro: Pagina verde. Plastic – realităţi şi prejudecăţi. Ioan Vâţ, ALPLA: „În 2025, vrem să majorăm capacitatea de producţie din fabrica de PET reciclat pe care o avem la Târgu-Mureş“
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
”Fără milă”: Multinaţionala prezentă şi în România care a decis să cheme înapoi angajaţii 5 zile pe săptămână la birou
Cum a reuşit un magnat indian să întoarcă cu susul în jos una dintre cele mai scumpe piete imobiliare din lume
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
BREAKING | Gemenii-premianți din Târgu Jiu, dați dispăruți pe 16 septembrie, au fost găsiți! Ireal unde erau
CANCAN.RO
Localitatea din România în care o casă se vinde cu DOAR 4.000 de euro acum, în septembrie 2024
GANDUL.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe