- Home
- Life-Inedit
- BUCUREŞTI, (28.07.2014, 12:21)
- Irina Tacu
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Video REPORTAJ - Train Delivery: Ateliere creative, muzică şi diversitate, din dorinţa de repoziţionare a Gării de Nord - FOTO
Evenimentul Train Delivery a reunit în acest weekend, în Gara de Nord din Capitală, oameni de toate vârstele, care au vizitat standuri cu ateliere creative şi vagoane recondiţionate, aducând cultura urbană şi voia bună puţin mai aproape de publicul bucureştean, dar şi de călătorii aflaţi în trecere.
Urmărește
691 afișări
Duminică, pe la prânz, la intrarea dinspre coloane în Gara de Nord e forfotă mare, mai mare decât de obicei. Călători grăbiţi îşi cară bagajele, mereu cu ochii după panourile de informaţii, în timp ce oameni ai străzii îşi târăsc alene paporniţele. Fata care vinde suc face plinul dozatoarelor, ştergându-şi fruntea transpirată cu braţul îndoit. Mai în faţă, spre peroane, o femeie îşi saltă fetiţa în sus şi o ajută să bea apă de la cişmea. Din când în când, tineri cu ecusoane albe la gât traversează gara din şi spre peronul 14, cu paşi repezi şi hotărâţi, vorbind la telefon sau făcându-şi semne între ei. Unii se mai opresc la pupitrul de DJ apărut între McDonalds, biroul de informaţii şi panoul cu plecări şi sosiri. Peste weekend, vocile din difuzoare care anunţă trenurile au fost dublate de beat-uri electronice, ritmuri de discotecă şi tobe antrenante. E cald, e aglomerat şi, fără ca toată lumea să ştie, e Train Delivery.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Adrian Sârbu: Azi, în Sfânta zi a Crăciunului, poate știi de ce Iisus Hristos nu s-a născut român
-
Care sunt cei şapte magnifici care au salvat bursa din Germania şi au sfidat crizele anul acesta
-
UE s-ar putea extinde: O ţară din Europa vrea să organizeze un referendum pentru a adera la UE
-
Dronele ucrainene ar fi distrus un depozit de muniţie rusesc în regiunea Rostov
Pe linia 14 e un freamăt continuu. Tineri, părinţi cu copii zgomotoşi şi bătrâni care se plimbă atent, cu mâinile la spate, iau la rând standurile aşezate pe partea dreaptă şi vagoanele garate în stânga. Unele invită oamenii să îşi exerseze creativitatea, iar altele - să îşi spună ofurile şi să vină cu propuneri pentru administrarea Capitalei. Proiectele, 50 la număr, răspândite pe peron, dar şi în alte săli ale gării, au fost alese din 100 de propuneri primite de organizatori timp de o săptămână.
La intrarea pe peron, privirile se îndreaptă în sus, spre cinci valize suspendate, deschise şi decorate cu diverse obiecte pentru călătorii, păpuşi şi cărţi lipite de interior. "Ia uite, mă, dacă ştiam aduceam şi eu de acasă", glumeşte un bărbat. O femeie de 40-50 de ani le fotografiază de zor, cu admiraţie: "E minunat ce se întâmplă aici, nu îmi vine să cred". Are părul blond, lung până la umeri şi cu o şuviţă roz în partea stângă. Lucrează ca profesor şi logoped în Tecuci şi e hotărâtă să se inspire din proiectul valizelor pentru exerciţii de abilităţi practice cu copiii.
Vagoanele şi cisternele decorate cu graffiti sunt şi ele în centrul atenţiei, inclusiv din partea poliţiştilor care se plimbă prin mulţime. Unul dintre ele, un graffiti întins pe toată suprafaţa primei cisterne de pe şină, primeşte ultimele retuşuri de la artistul Pisica Pătrată.
În paralel cu vagoanele, un alt graffiti fură atenţia vizitatorilor, a aparatelor de fotografiat şi a smartphone-urilor. Întins pe toată suprafaţa peretelui de lângă intrarea la Muzeul CFR, super-graffitiul făcut de echipa Sweet Damage are şi un mesaj social şi educativ. Desenul, care va putea fi văzut în acelaşi loc pe toată durata anului, până la următoarea ediţie Train Delivery, înfăţişează un copil care are un trenuleţ într-o mână şi un smartphone în cealaltă. "Copilul lasă telefonul din mână pentru trenuleţ", explică un membru al Sweet Damage Crew.
Doi agenţi de pază se plimbă de-a lungul peronului, dintr-un capăt în altul. Sunt îmbrăcaţi în uniformă bej, cu mânecă lungă, şi în picioare poartă bocanci. Unul dintre ei, vesel şi cu burta ieşind în evidenţă, în vârstă de aproximativ 40 de ani, se salută zâmbind cu DJ-ul care pune muzică la scena de lângă Muzeul CFR. E încântat de Train Delivery, de muzică şi spune că nu au avut deloc probleme cu oamenii. "Cât suntem noi aici n-are cum să fie incidente", zâmbeşte satisfăcut şi îşi continuă plimbarea.
"Haideţi să vă fac o poză vintage pe bicicletă!", îndeamnă un bărbat îmbrăcat în cămaşă, cu o pălărie în stilul CFR pe cap, în timp ce două fete iau loc pe bicicletele retro şi zâmbesc la cameră.
Poziţionat în cadrul standului organizaţiei Rezistenţa Urbană, "Mazăre Fashion Show" îi opreşte pe toţi cei care se plimbă pe peron. Vizitatorii aleg imaginea cu vestimentaţia preferată a primarului Constanţei, o votează cu ajutorul unui mic sticker alb, iar cele mai votate trei dintre ele sunt trimise primăriei Constanţa.
Alte două standuri de fotografiat mai încolo, vizitatorii pot intra într-un mic "colţ de rai", dacă judeci după norii albi, din vată, suspendaţi de plafon deasupra a două scaune, împrejmuite cu o perdea albă transparentă. Locul este, de fapt, un atelier de dezvoltare personală în cadrul căruia doi străini pot sta de vorbă timp de patru minute, după cronometru. La început, participanţii erau lăsaţi să se cunoască doar timp de un minut, "dar, apoi am zis că trebuie să prelungim, după ce am văzut ce rezultate bune avem", explică psihoterapeutul Andreea Chiru, arătând spre două fetiţe aşezate faţă în faţă, care s-au cunoscut acolo pentru prima oară şi care discutau deja de o jumătate de oră.
În vagoanele garate la peron oamenii intră şi ies destul de repede. "Ai grijă să nu fie control!", atrage atenţia un tânăr bronzat, îmbrăcat în alb din cap până în picioare, cu un covrig în mână. Din cauza căldurii, nu se îngrămădesc la fel de mult ca afară, dar tot trec să vadă expoziţiile din vagoane. Dintre acestea (expoziţia Institutului Polonez şi Camera Obscură, unde Iulia Dana Băceanu arată cum se formează imaginea în cadrul aparatului de fotografiat), cei mai mulţi oameni par să se oprească în compartimentul ReOrient Express. Aici, un pictor, un artist vizual, un sculptor, un designer şi un arhitect au contribuit pentru a reconverti patru canapele şi spaţiul din jurul lor în decoruri specifice stilului din Orient Express. "Am primit numai feedback bun, iar oamenii ne rugau să facem un întreg vagon aşa", spune Rene Raileanu, pictorul din echipă.
Unul dintre momentele care au impresionat cel mai mult a avut loc pe "insula muzicală", în faţa panoului cu informaţii despre trenuri. Jam-session-ul din centrul Gării de Nord, sesiune de improvizaţii în cadrul căreia mai mulţi artişti vocali şi instrumentişti au cântat în combinaţii inedite, a strâns laolaltă zeci de oameni. Aceştia au fost atraşi în special de prestaţia Casandrei Maria Hăuşi, câştigătoare a mai multor festivaluri dedicate Mariei Tănase.
Ce e Train Delivery. Cum a pornit ideea
Aflat la a doua ediţie, Train Delivery a luat naştere anul trecut, din dorinţa de a schimba percepţia asupra Gării de Nord. Ideea unui astfel de proiect a venit de la Sorin Mîndruţescu, preşedintele din epocă al Consiliului de Administraţie al CFR, idee dezvoltată de Costin Miu, consilierul său de atunci.
"Anul trecut, am început o campanie pe care am numit-o «Redefinirea Gării de Nord» ca un spaţiu simbolic al Bucureştiului. Pentru că nu e prea românească expresia, dar e cel puţin la fel de simbolic precum Arcul de Triumf, Calea Victoriei, Ateneul Român. Or, în ultimii ani, şi undeva pe bună dreptate, gara a căpătat o conotaţie nu foarte fericită", explică Miu. "Am considerat că putem face ceva care să repoziţioneze gara ca un spaţiu al culturii urbane".
În cadrul acestei campanii, Sorin Mîndruţescu voia un eveniment care să atragă mai mulţi vizitatori în Gara de Nord, iar Costin Miu s-a gândit să colaboreze cu cei care au organizat Street Delivery, un alt eveniment de cultură urbană care, o dată pe an, închide Strada Verona circulaţiei şi o rezervă spaţiilor creative.
Organizat de Fundaţia Cărtureşti şi cu CFR colaborator principal, Train Delivery a beneficiat din partea Căilor Ferate Române de ajutor logistic şi de spaţiul de desfăşurare. La această ediţie a evenimentului a colaborat pentru prima dată şi CFR Călători, care a furnizat vagoanele de pasageri, inclusiv cel restaurant, pentru activităţile de la peronul 14. O parte din fondurile necesare a venit de la centrul cultural ArCub, iar restul, din alte finanţări.
Aproximativ 10.000 de persoane au vizitat măcar un spaţiu dintre cele puse la dispoziţie publicului în cadrul Train Delivery, potrivit Oanei Dumitru, de la Fundaţia Cărtureşti, "cu 15-20 la sută mai mult faţă de anul trecut".
Locuri uitate ale Gării de Nord, readuse în atenţia publicului
În timp ce Muzeul CFR e destul de vizitat şi în timpul anului, potrivit ghizilor din instituţie, sunt mai puţini cei care ştiu despre existenţa Sălii de Spectacole a CFR, pe care organizatorii Train Delivery au deschis-o pentru prima dată publicului. Aflată la etajul Gării de Nord, a fost folosită pentru diferite proiecţii (filmul "Fundaţia Bruce Lee", realizat de Casa Jurnalistului, şi proiecţii ShortsUp). Cu 450 de locuri, Sala de Spectacole a servit în vremea comunismului pentru şedinţe de partid şi reuniuni ale muncitorilor CFR din toată ţara, iar mobilierul a fost păstrat intact de atunci.
Există şi o colecţie specială de obiecte din perioada respectivă - pălării, costume, insigne purtate de angajaţii CFR, precum şi steme cu însemnele partidului, pe care Ion Neagu, angajat al CFR din anii '70, care are sala în grijă şi acum, le-a păstrat de-a lungul anilor şi le-a scos acum la iveală pentru a fi văzute de public.
Proiecţii au avut loc şi în Sala de conferinţe a Muzeului CFR, în Sala de aşteptare a Gării de Nord, iar Salonul Regal a găzduit conferinţe pe diverse teme culturale.
Train Delivery, punct de pornire pentru schimbări în Gara de Nord
Prima ediţie de Train Delivery, cea din 2013, a fost "doar începutul acelei campanii de repoziţionare a Gării de Nord", mai spune Costin Miu. Evenimentul a dus la obţinerea de Wi-Fi gratuit pentru public în toată gara, precum şi la introducerea spaţiului de la coloane cu taxiuri autorizate, lucru făcut din eforturile gării, menţionează Oana Dumitru, de la Fundaţia Cărtureşti. În plus, coşurile de gunoi au fost înlocuite şi au fost montate panouri cu hărţi care ajută oamenii să se descurce mai uşor prin gară.
Ca şi anul trecut, organizatorii intenţionează să îmbunătăţească Gara de Nord printr-un program de propuneri, care poate fi consultat şi pe pagina de Facebook a evenimentului. Printre acestea se află o seră în care să aducă mai mulţi copaci şi o piaţă de legume a Gării de Nord, pe peronul 14.
Citește pe alephnews.ro: Armistițiul de Crăciun a reprezentat un moment istoric în timpul Primului Război Mondial. Cum s-a produs acest lucru
Citește pe www.zf.ro: S-a terminat cu sunatul după doctori, vânatul de programări şi aşteptatul. 2025 va fi anul revoluţiei tehnologice şi în sănătate. Ce vor putea face pacienţii în viitorul apropiat. VIDEO
Citește pe www.zf.ro: Cum poate România să ajungă o forţă în regiune şi să lase în urmă toţi vecinii
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
S-a terminat cu sunatul după doctori, vânatul de programări şi aşteptatul. 2025 va fi anul revoluţiei tehnologice şi în sănătate. Ce vor putea face pacienţii în viitorul apropiat. VIDEO
Warren Buffett a spus cândva că o casă poate să fie un coşmar dacă ochii cumpărătorului sunt mai mari decât portofelul său. Totuşi, crede că investiţia sa de 31.500 de dolari este una dintre cele mai bune
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe