- Home
- Lumea nouă
- (03.07.2017, 18:06)
LUMEA NOUĂ | Invenţia care îi va ajuta pe nevăzători să se deplaseze în siguranţă. Povestea românului care a creat un dispozitiv revoluţionar
Ochelarii Mitra, invenţia lui Tudor Popa, ajută persoanele nevăzătoare să treacă mai uşor peste problemele pe care le întâmpină zilnic. Invenţia ajută persoanele cu deficienţe de vedere să aprecieze distanţele şi să identifice obstacolele, pentru a se deplasa în siguranţă.
GENERAŢIA NOUĂ | Ochelarii care îi vor ajuta pe nevăzători să se deplaseze în siguranţă. Povestea tinerilor care au creat un dispozitiv revoluţionar
Oare ce "văd" nevăzătorii? La această întrebare a încercat să răspundă Tudor Popa, fondator al proiectului Oculus Mitra - o pereche de ochelari ce permit nevăzătorilor să distingă şi să aprecieze distanţele şi să se deplaseze în siguranţă fără însoţitor. Cu această întrebare în minte, Tudor Popa a găsit un răspuns, răsfrângerea culorilor, care sunt compuse din procente RGB, în procente de mirosuri.
Totul a pornit în anul 2015, de la o discuţie cu un prieten despre sinestezie, definită ca o asociere de senzaţii distincte, ne spune Tudor.
"Curioşi fiind cum este să <<miroşi culorile>> ne-am gândit la un aparat care ar putea transpune culorile în stimuli olfactivi. Fiecare culoare este formată din trei culori principale cărora, la rândul ei, le putem asocia un miros specific", povesteşte Tudor, un tânăr de 18 ani.
Adevărata revelaţie a lui Tudor: "Am realizat destul de repede că noi am fost cei care au închis ochii cu adevărat"
Tânărul a fost impresionat, însă, şi de George, un tânăr nevăzător care, la doar 15 ani, este un pianist foarte cunoscut. "George este atât de talentat, încât a ajuns la performanţa de a cânta de mai multe ori pe scena Ateneului din Bucureşti şi chiar de a cânta live cu trupa Voltaj. (...) Am realizat destul de repede că noi am fost cei care au închis ochii cu adevărat. Luând simţurile cu care ne-am născut drept gratuite, nu am văzut problemele adevărate ale persoanelor nevăzătoare. Acestea nu erau culorile, ci deplasarea şi orientarea. Ne-am pus în pielea lui George şi am înţeles că observarea culorilor nu reprezintă o problemă adevărată, ci că sunt alte impedimente, precum aprecierea distanţelor, menţinerea unei traiectorii în linie dreaptă, observarea pericolelor şi multe altele."
Aşa au apărut ochelarii Mitra, care îi ajută pe nevăzători să aprecieze distanţe, să identifice obstacolele sau pericolele din faţa lor (borduri, gropi, obiecte încinse) şi să se poată deplasa în linie dreaptă.
Alături de echipa sa, Tudor crease deja, în mai puţin de două luni, primul model funcţional al ochelarilor Mitra. Invenţia considerată genială a fost testată de copiii şi profesorii de la Şcoala Pentru Deficienţi de Vedere.
"Timp de câteva luni, am colectat feedback-ul de la testele pe care le făceam atât cu George, cât şi cu colegii lui şi l-am implementat astfel încât ochelarii Mitra să fie cu adevărat de ajutor pentru nevăzători. (...) Am câştigat titlul de <<Compania Anului 2016>> la secţiunea elevi şi am avut onoarea de a reprezenta România la finala europeană a compeţitiei <<Company Of the Year 2016>> de la Lucerna, Elveţia. Am câştigat un premiu de excelenţă în IT", povesteşte Tudor Popa.
Ochelarii transformă informaţia în sunete
Cum funcţionează? Ochelarii sunt dotaţi cu mai mulţi senzori care detectează mişcarea şi distanţa, apoi aceste date sunt colectate şi procesate de software, care transformă informaţia în sunete. Practic, scăderea sau creşterea frecvenţei şi intensitatea sunetelor îl ghidează pe cel care poartă ochelarii; sunt emise sunete şi atunci când persoana se abate de la direcţie, fie dreapta, fie stânga.
„În urma feedbackului primit am învăţat că produsul nostru trebuie să fie personalizabil. Unii ne-au zis că vor să se audă mai repede, alţii mai rar, alţii că vor să audă de la o distanţă mai mare. Vrem să facem o serie de setări pe care le poţi schimba. În plus, pentru variantele viitoare vrem să implementăm comunicarea şi pe alte canale senzoriale pentru că acum ar putea fi prea multă informaţie de perceput pe un singur canal. Haptic ar fi următorul canal pe care am vrea să ne concentrăm“, afirmă Popa. Tot el povesteşte că se gândesc şi să înlocuiască sunetele cu o voce care i-ar spune purtătorului exact ce se întâmplă, de pildă că se apropie o maşină sau că în faţă este un scaun.
Ochelarii nu au fost, deocamdată, lansaţi pe piaţă pentru că, spune inventatorul, se încearcă perfecţionarea lor astfel încât să fie cât mai potriviţi pentru toţi utilizatorii. "Lucrăm atât la experienţa de utilizare a ochelarilor, cât şi la un software pentru calculator care ajută nevăzătorii să îşi ajusteze setările ochelarilor Mitra", a explicat Tudor.
Agenţia Mediafax, cu sprijinul Ciuc România, a pornit un demers pentru identificarea românilor din Lumea Nouă, oameni speciali care au reuşit cu tenacitate să cucerească noi teritorii, şă-şi împlinească un vis, tineri dinamici şi activi social, din zona new-wave care ridică în mod accelerat o astfel de societate.
Lumea Nouă este despre o nouă cultură, un nou spirit de viaţă, despre schimbarea pe care o mână de oameni o pregătesc prin creaţiile lor, puse la dispoziţia celorlalţi. Lumea Nouă este compusă din români creativi, care fac cercetare din plăcere, care iubesc tehnologia şi care lucrează zile şi nopţi pentru o idee, aşa cum Edison şi-a dedicat întreaga viaţă ca să descopere becul, un lucru pe care acum în considerăm mărunt, dar care a dus la evoluţia explozivă a întregii lumi.
Mediafax, împreună cu Ciuc România, vă prezintă un serial despre creaţiile şi poveştile de succes ale acestor români din Lumea Nouă.
O campanie | şi |
Citeşte şi: LUMEA NOUĂ | Mălina, fata care a visat cu ochii deschişi. De la şcoala de dans, la locul 1 în lume la FLORETĂ: "Dacă nu visezi să ajungi acolo sus, nu ai cum să fii sus de tot!"
Citeşte şi: LUMEA NOUĂ | O nouă româncă face senzaţie în lume. La doar 21 de ani, Cristina Laslo calcă pe urmele celei mai bune jucătoare mondiale din handbal: Îmi trăiesc visul
Citeşte şi: LUMEA NOUĂ | Cum a reuşit o fostă jurnalistă să-i strângă pe bucureşteni în jurul unei singure idei. Povestea "Copacului cu haine"
Citeşte şi: Tinerii din LUMEA NOUĂ. O campanie despre deschiderea pe care câţiva oameni o au pentru a schimba România
Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.