- Home
- Politic
- CLUJ-NAPOCA, (06.12.2012, 13:19)
- Departamentul Corespondenţi
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
ALEGERI PARLAMENTARE: Campanie anostă, doar cu afişe, fără mitinguri şi confruntări între candidaţi, în Transilvania - FOTO
Campania pentru alegerile parlamentare din acest an a trecut aproape neobservată, singurele semne fiind afişele de pe stâlpi. Mitingurile în marile oraşe din Transilvania aproape au lipsit, ca şi confruntările între candidaţi, care au preferat să se promoveze "din casă în casă", online sau cu bannere.
Urmărește
726 afișări
ALEGERI PARLAMENTARE: Campanie anostă, doar cu afişe, fără mitinguri şi confruntări între candidaţi, în Transilvania (Imagine: Facebook)
La Cluj, Sibiu, Alba Iulia, Arad, campania electorală nu s-a simţit ca în alţi ani, candidaţii fiind "vizibili" doar prin intermediul afişelor electorale sau în fotografiile postate pe reţele de socializare ca "martori" ai întâlnirilor cu alegătorii, desfăşurate destul de "intim", în condiţiile în care marile mitinguri de campanie aproape că au lipsit.
Cluj: Campanie fără dosare penale, cu sesizări la BEJ şi reclamaţii "de ochii presei" şi autocolante cu rât de porc peste afişele candidaţilor
ULTIMELE ȘTIRI
-
Moldova își crește bugetul pentru apărare. Parlamentul a aprobat o nouă strategie pe 10 ani
-
Putin afirmă că premierul slovac Robert Fico s-a oferit să intermedieze negocierile de pace dintre Rusia şi Ucraina
-
„El mi-a propus acest lucru”. Vladimir Putin dezvăluie că Joe Biden a propus amânarea aderării Ucrainei la NATO în 2021
-
Prognoza pentru următoarele 4 săptămâni: temperaturi de „gerul Bobotezei” la început de an
La Cluj-Napoca, a fost o campanie electorală fără incidente majore, fără conflicte între echipele de "lipitori de afişe" ale partidelor. În schimb, candidaţii au fost preocupaţi mai mult de desfăşurarea unei campanii "door-to-door", mai ales în cartierele municipiului, unde au împărţit fluturaşi şi au avut întâlniri cu alegătorii.
Preferând aşadar campania în cartiere, candidaţii la parlamentare din Cluj nu au organizat acţiuni de amploare, fiind un singur miting electoral, desfăşurat la Casa de Cultură a Studenţilor din Cluj-Napoca, în prezenţa a peste o mie de persoane, şi la care candidaţii USL au fost susţinuţi "de la centru" de către liderii Victor Ponta, Crin Antonescu şi Daniel Constantin.
În schimb, candidaţii ARD din Cluj-Napoca s-au bazat doar pe notorietatea primarului Emil Boc, care i-a însoţit în campania electorală desfăşurată în cartiere.
Nici în ceea ce priveşte incidentele electorale nu s-a remarcat vreunul, astfel că Poliţia nu a deschis dosare penale în această campanie.
Afişele electorale puse pe panourile oficiale sau pe stâlpi au fost singurele care au arătat că este campanie electorală. Pe sute de afişe, indiferent de formaţiunea politică din care făcea parte candidatul, au fost lipite însă autocolante care înfăţişează un rât de porc. Nimeni nu a revendicat aceste autocolante, iar candidaţii au fost nevoiţi să îşi înlocuiască afişele.
În cutiile poştale, în special din colegiile 1 şi 2 din Cluj-Napoca, au fost distribuiţi fluturaşi denigratori atât la adresa unor candidaţi USL, cât şi ARD.
Astfel, pe unul dintre aceşti fluturaşi, de culoare neagră, a fost tipărit un mesaj din partea "Fundaţiei pentru Parlament Curat", cu un text destul de explicit la adresa candidatului USL pentru Senat Mircia Giurgiu: "Mafia USL susţine curva politică Giurgiu Mircia! Garantat Gigi Becali. USL susţine un trădător şi un traseist. Ruşine! Nu-l votăm pe traseistul Giurgiu Mircia, a schimbat 3 partide în 5 ani! Traseistul este un trădător, un om fără caracter şi fără onoare, o curvă politică. Unde e ciolanul, acolo e şi Giurgiu. Nu votăm cu trădătorul Giurgiu!". Textul "sancţionează" trecerea lui Giurgiu pe la PRM, PDL şi ulterior PSD, formaţiune al cărei membru este în prezent.
Un alt fluturaş, semnat de "Grupul de Iniţiativă Civică - Transilvania Ortodoxă", îi vizează pe candidaţii ARD Alin Tişe şi Daniel Buda: "Apăraţi credinţa creştină ortodoxă. Nu-i votaţi pe penticostalii Daniel Buda şi Alin Tişe! Alături de penticostalul Emil Boc au confiscat puterea în Cluj şi distrug ortodoxia! Ajută Biserica Ortodoxă! Votează candidaţii creştin ortodocşi! Nucleul neoprotestanţilor din PDL începe cu fostul premier Emil Boc, care este penticostal, la fel ca şi fostul primar de Cluj-Napoca Sorin Apostu, de fostul preşedinte al Consiliului Judeţean Cluj Alin Tişe şi deputatul Daniel Buda. Ei distrug biserica ortodoxă atrăgând şi condiţionând pe creştini ortodocşi cu bani publici (ai noştri) de care dispun după voia lor. Nu-i lăsaţi să intre în Parlament şi să facă legi care vor afecta pe toţi creştinii ortodocşi!".
Niciuna din cele două asociaţii care apar ca semnatare ale textelor de pe aceşti fluturaşi nu este cunoscută.
Pentru atragerea alegătorilor, candidatul independent pentru Colegiul 1 Cluj-Napoca Liviu Alexa apare pe unele afişe electorale într-o fotografie în care ţine în braţe un căţel pe care l-a adoptat şi cu care a participat chiar şi la o emisiune electorală, pe un post local de televiziune.
Soţia şefului CJ Cluj, reclamată că a dus oamenii la mănăstiri şi a folosit în campanie maşina consiliului
Sesizări au fost înregistrate însă la Biroul Electoral Judeţean sau au fost "reclamate" incidente în conferinţe de presă ori prin intermediul comunicatelor.
Astfel, candidatul ARD în Colegiul 9 - zona de munte, Alexandru Coroian, a reclamat, în faţa jurnaliştilor, că Elena Uioreanu, candidat USL, ar fi oferit "mită electorală" locuitorilor din mai multe comune. Astfel, aceştia ar fi fost transportaţi cu autocare la mai multe mănăstiri din Moldova şi din judeţ, motiv pentru care Coroian a cerut - în faţa jurnaliştilor, nu oficial - Parchetului de pe lângă Tribunalul Cluj să vizioneze un filmuleţ postat pe internet cu acei localnici şi să se autosesizeze, în caz contrar urmând să depună el plângere penală împotriva Elenei Uioreanu.
Aceeaşi Elena Uioreanu, soţia preşedintelui Consiliului Judeţean Cluj, a fost subiectul unei reclamaţii la BEJ, făcute de reprezentanţii ARD. Aceştia au susţinut că Elena Uioreanu a folosit în campania electorală un autoturism aparţinând CJ, însă BEJ Cluj şi-a declinat competenţa spre Autoritatea Electorală Permanentă (AEP).
O altă sesizare a ajuns la BEJ în urma unei dispute privind un banner al PPMT, amplasat în comuna Floreşti de lângă Cluj-Napoca. Materialul electoral a fost afişat pe un panou publicitar şi avea mesajul "Românie federală! Transilvanie europeană! Autonomie!", text considerat de primarul comunei, Horia Şulea (PNL), "antistatal" şi "anticonstituţional", motiv pentru care a dispus îndepărtarea bannerului. Ca urmare, PPMT Cluj a sesizat BEJ, iar această instituţie a decis că bannerul trebuie pus la loc de autorităţile din Floreşti, care, la rândul lor, s-au adresat Biroului Electoral Central. În final, decizia BEC a dat dreptate autorităţilor din Floreşti.
Sibiu: Campanie electorală cu inimi de cauciuc, cizme împărţite prin sate şi tombolă cu globuri de Crăciun
Reprezentanţii Poliţiei Sibiu şi cei ai Biroului Electoral Judeţean (BEJ) spun că a fost o campanie electorală "liniştită".
Preşedintele BEJ Sibiu, Dumitru Şomandră, afirmă că instituţia a primit o singură sesizare privind organizarea de către un candidat a unei tombole, el explicând lipsa incidentelor prin faptul că "oamenii sunt civilizaţi şi cu un grad de instruire ridicat". Pe durata campaniei, Poliţia a fost sesizată privind două incidente electorale, doi bărbaţi fiind amendaţi cu câte 500 de lei pentru lipirea unor afişe electorale în locuri nepermise.
De partea cealaltă, liderul PSD Sibiu, Ioan Cindrea, spune că această campanie este "cea mai intensă" de până acum, incluzând "întâlniri în fiecare localitate, pe fiecare stradă, în fiecare cartier şi cămin cultural".
Candidaţii s-au concentrat pe acţiunile electorale directe, astfel că a fost organizată o tombolă cu globuri de sticlă în municiul Sibiu, iar sătenii din Mărginime au primit cizme de cauciuc.
Astfel, artistul sticlar Ion Tămâian, candidat USL în Colegiul 1 la Camera Deputaţilor, a anunţat organizarea unei tombole în 5 decembrie, la care s-au putut înscrie locuitorii municipiului Sibiu. Tămâian a susţinut că iniţial a fost vorba despre flyere prin care invita oamenii la atelierul său, însă în urma comentariilor că acţiunea ar reprezenta mită electorală el a amânat tombola pentru perioada de după alegeri, când va oferi, prin tragere la sorţi, o mie de "globuri de Crăciun marca Tămâian", în valoare de 9 lei bucata. În atelierul său din localitatea Şelimbăr, Ion Tămâian realizează globuri îmbrăcate cu foiţă de argint sau aur, care se vând în special în străinătate, unele ajungând şi la Casa Albă.
Pe de altă parte, Mircea Cazan, preşedintele PNL Sibiu, cunoscut ca "deputatul cu cele mai multe case", care candidează pentru un nou mandat în Colegiul 6, a împărţit electoratului din Mărginimea Sibiului cizme. El a susţinut că acestea nu valorează mai mult de 10 lei, limita impusă de legea electorală, şi că nu ştie câte a împărţit, întrucât mai avea rămase şi de la campania trecută, însă au fost "atâtea cât a fost necesar".
Acelaşi Cazan a fost acuzat, în presa locală, că a "furat" startul campaniei, după ce şi-a montat, cu câteva zile înainte ca aceasta să înceapă oficial, bannere pe stâlpii Electrica şi şi-a lipit afişe pe porţi în localităţile din Mărginime. Potrivit lui Mircea Cazan, materialele nu erau ilegale, pentru că nu conţineau îndemnul "votaţi" şi pentru că el este deputat în funcţie.
Deputatul PDL Cornel Știrbeț, care vrea al patrulea mandat în Colegiul 1 Sibiu, a apelat din nou la autocarul de campanie folosit la alegerile locale, cu care acum se plimbă prin municipiul Sibiu, dar fără a difuza muzică, după ce în luna mai a fost amendat de Poliţia Locală. Autocarul a fost reinscripţionat cu chipul său şi patru mesaje legate de proiectul Sibiu, capitală regională. Din autocar, candidatul PDL a împărţit pliante informative şi "inimi de sibian", nişte mingiuţe de cauciuc în formă de inimă, inscripţionate cu "Sibiu - capitală regională". Aproximativ 7-8.000 de astfel de inimi din cauciuc au fost inscripţionate de acest candidat.
Alba: "Ceasul schimbării", pornit de USL şi biciclete care "ARD calorii", donate de un candidat
Şi în judeţul Alba, campania electorală a fost lipsită de incidente deosebite, dar şi destul de apatică din punctul de vedere al modului în care candidaţii au ales să se promoveze. În judeţ au lipsit în acest an mitingurile de amploare, specifice campaniilor electorale trecute, iar majoritatea candidaţilor s-au axat pe promovarea în presă, prin panouri stradale şi afişe, iar cu alegătorul au preferat să se întâlnească în târguri, în pieţe sau la alte evenimente locale.
Candidaţii din Alba au fost mai prezenţi în comunităţile pe care vor să le reprezinte şi şi-au intensificat acţiunile de promovare "din casă în casă".
Co-preşedinţii USL Alba, Teodor Atanasiu (PNL) şi Ioan Dârzu (PSD), au pornit, la debutul campaniei electorale, un ceas care "cronometrează timpul rămas până în 9 decembrie, când USL începe să schimbe în bine judeţul Alba". Ceasul, sub forma unei pendule, a fost personalizat cu sigla USL şi mesajul "Mai sunt 30 de zile până când schimbăm Alba în bine", fiind amplasat în sala de conferinţe a sediului de campanie al USL Alba.
Candidatul ARD pentru Colegiul Alba Iulia la Camera Deputaţilor, Dorin Nistor, a donat municipalităţii 15 biciclete, cu inscripţii în culorile ARD, cu mesajul "ARDem calorii pentru o inimă mai bună", iar cuvântul inimă fiind înlocuit de conturul unei inimi asemănătoare celei care apare în sigla ARD. Bicicletele au fost primite de primarul din Alba Iulia, Mircea Hava, coleg de partid cu Dorin Nistor, edilul precizând că municipalitatea le pune la dispoziţie gratuit albaiulienilor sau turiştilor care vor să facă plimbări în zona istorică din Alba Iulia. La rândul său, Dorin Nistor a declarat că a cumpărat bicicletele cu 6.000 de lei.
Dorin Nistor a împărţit în campania electorală şi căni cu mesaje precum "Nu toţi care au mustaţă câştigă", făcând aluzie la principalul său contracandidat, Călin Potor (USL), care are mustaţă, dar şi la primarul Mircea Hava, care a câştigat al cincilea mandat de primar în municipiu în luptă tot cu Potor, Hava având şi el mustaţă.
Metodele de campanie ale lui Nistor l-au "atins" şi pe premierul Victor Ponta, căruia candidatul ARD i-a trimis un colet cu mai multe cărţi despre Alba Iulia şi Unirea de la 1 Decembrie 1918, "pentru a-şi aminti ceea ce a învăţat despre istoria României". Nistor a făcut acest gest după ce Ponta a anunţat că Guvernul nu finanţează manifestările de la Alba Iulia de 1 Decembrie. "I-am făcut premierului acest cadou simbolic, pentru că îmi doresc să îşi reamintească ce a învăţat cu siguranţă la şcoală şi în familie: să preţuiască istoria naţională şi să respecte simbolurile ei, aşa cum o fac toţi românii (…) Nu pot decât să-i urez lectură plăcută şi aprofundată", a spus Nistor.
Majoritatea candidaţilor din Alba s-au orientat şi spre mediul online, având site-uri de campanie sau pagini pe reţelele de socializare. În acest domeniu, unul dintre cei mai activi politicieni este liberalul Teodor Atanasiu, a cărui echipă de campanie a înfiinţat o pagină specială pe Facebook - "Teodor Atanasiu-Senatorul tău", pe care sunt postate mesaje şi fotografii din campanie şi care a adunat aproape 4.500 de prieteni.
La rândul său, candidatul ARD pentru Camera Deputaţilor în Colegiul Munţii Apuseni - Teiuş, Corneliu Olar, în prezent deputat PDL pentru această zonă, se promovează printr-un videoclip şi un imn de campanie. Videoclipul începe cu mesajul "Cântecul lui Olar - făcut cu drag de o ceată de moţi de pretutindeni. Corneliu Olar merită un cântec şi un nou mandat de deputat al moţilor" şi se încheie cu mesajul "Hai cu Olar! Ţine cu moţii", sloganul electoral al candidatului ARD la aceste alegeri.
Videoclipul conţine un colaj de fotografii în care Corneliu Olar apare alături de oameni din Apuseni, împreună cu preşedintele PDL, Vasile Blaga, iar în altă fotografie - în timpul unor dezbateri în Parlament. Olar apare şi în fotografii inedite, îmbrăcat în costum popular, în timp ce gustă dintr-o cană cu palincă în mijlocul unui grup de localnici, dar şi călare pe cal, îmbrăcat în costum popular moţesc.
Imnul conţine versuri în care alegătorii sunt îndemnaţi să-l voteze pe Corneliu Olar pentru că "îi de-al nostru, moţ ca Horea", "e om de omenie" şi pentru că "luptă pentru moţi": "În decembrie la alegeri/ Nu vota-n zadar/ Ia-ţi prietenii şi familia/ Şi hai cu Olar!/ Votează cu Olar!/ Şi la greu, dar şi la bine/ Olar este lângă tine/ Ştie moţilor amaru'/ Şi când s-o umplut paharu'/ Din câmpie până-n munte,/ Lumea şede să-l asculte,/ Din munte până-n câmpie/ Pe Olar lumea îl ştie/ Că e om de omenie !/ Îi de-al nostru, moţ ca Horea,/ Asta ştim cu toţi./ Olar este un om vrednic/ Luptă pentru moţi !/ Luptă pentru toţi!".
Arad: Candidaţii "s-au bătut" în spaţiul virtual, iar echipele de campanie s-au bătut în stradă
În ochii arădenilor, campania electorală din judeţ a fost anostă. Faţă de alţi ani, au fost aproape inexistente mitingurile electorale, concertele şi parangheliile. Candidaţii au ales internetul şi strategia door-to-door pentru a-şi prezenta oferta, însă au ajuns şi prin şcoli sau cămine de bătrâni.
Astfel, un fapt inedit faţă de alegerile precedente a fost că partidele nu au mai organizat lansări zgomotoase de candidaţi. Au lipsit şi confruntările directe de la televiziunile locale. Practic, candidaţii au acceptat discuţii doar cu moderatorii, nu şi cu rivalii politici. În multe cazuri, au venit de acasă cu propriile întrebări, la care tot ei au răspuns. O practică omniprezentă în presa scrisă din Arad. Cu mici excepţii, interviurile publicate nu au fost realizate la iniţiativa jurnaliştilor, ci a candidaţilor: ei au întrebat, ei au răspuns.
Candidat la Camera Deputaţilor, Mihail Neamţu (ARD), preşedintele Noua Republică, a insistat să aibă o dezbatere televizată cu contracandidatul său de la USL Flavius Măduţă, care însă nu a avut loc.
Alegătorii arădeni au aşteptat o confruntare directă şi între fostul premier Mihai Răzvan Ungureanu (ARD) şi senatorul Ovidiu Marian (USL). Cei doi se bat pe colegiul senatorial din municipiul Arad.
Ungureanu s-a bucurat de vizibilitate, fiind purtat de primarul Gheorghe Falcă pe la mai toate evenimentele publice. Cei doi au fost nedespărţiţi. Dacă MRU susţinea o conferinţă de presă, neapărat primarul era de faţă. Falcă şi-a schimbat inclusiv fotografia de profil de pe Facebook, acum fiind una în care este alături de MRU, nu de propria famile. În fotografiile de campanie şi pe bannere apare în mijlocul candidaţilor ARD.
Pe cât de absente au fost mitingurile electorale, pe atât de intensă a fost prezenţa candidaţilor în spaţiul virtual, mult mai confortabil şi mai ieftin. Candidaţii s-au dovedit foarte activi mai ales pe reţelele de socializare. De exemplu, preşedintele PDL Arad, fostul vicepremier Gheorghe Seculici, a avut şi câteva postări pe zi, deşi de la evenimentele publice a lipsit cu desăvârşire.
Din fotografiile postate pe reţelele de socializare se vede că mai toţi candidaţii din Arad au ales strategia door-to-door. Însă ieşirile lor pe stradă au fost atât de discrete încât par organizate doar pentru sesiunile foto.
În drumurile lor din uşă-n-uşă, candidaţii ARD din municipiu s-au bătut la propriu pe căminele de bătrâni.
Campania electorală a ajuns însă şi în şcoli. Mihail Neamţu şi-a postat fotografii cu vizita sa la Şcoala generală nr. 22, unde a învăţat între 1985 şi 1988. În fotografii, apare alături de fosta sa învăţătoare, dar şi cu grupuri de elevi.
Pe stradă, echipele de campanie, formate aproape exclusiv din tineri, au fost ceva mai prezente, dar mai mult pentru a împărţi suveniruri. Fostul ministru al Muncii Claudia Boghicevici s-a dovedit darnic, echipele sale împărţind şorţuri de bucătărie, găleţi, căni sau cutii de chibrituri. Unii au au primit inclusiv tigăi, dar nu mai ştiu de la ce candidat.
Pulsul şi tensiunea campaniei din Arad au fost măsurate însă de USL. Candidaţii s-au înghesuit cu corturile sanitare prin tot judeţul, oferind electoratului mici servicii medicale, printre care măsurarea tensiunii arteriale, a pulsului sau a glicemiei.
Coincidenţă sau nu, şi ajutoarele alimentare de la Uniunea Europeană au fost împărţite înainte de alegeri. Cum Primăria Arad, condusă de PDL, a ales pentru prima dată să le distribuie direct acasă la beneficiari, USL a reacţionat, acuzând că alimentele sunt oferite drept mită electorală din partea ARD. Mai ales că cei care le distribuiau au fost, în mare parte, membri ai Organizaţiei de Tineret a PDL sau voluntari ai unei asociaţii conduse de consilierul local Glad Varga, tot de la PDL.
Pe la sate, primarii s-au implicat şi ei în campanie. Primarul din Seleuş şi-a declarat comuna "liberă de PDL (ARD)" şi a afişat acest mesaj pe un banner instalat la intrarea în localitate.
Ici-colo, campania s-a soldat cu incidente. Grupurile rivale de susţinători şi-au mai rupt afişe, şi-au tăiat bannere sau chiar s-au bătut. Cinci dosare penale au fost deschise, iar şase persoane au fost amendate în cele patru saptămâni de campanie. Unul dintre dosare este pentru un membru al echipei electorale USL, care ar fi bătut cu bastonul un tânăr de la PDL, într-o confruntare directă între cele două grupuri rivale, petrecută în centrul Aradului.
De asemenea, senatorul Ovidiu Marian a reclamat că i-a fost spart sediul de campanie, iar contracandidatul său Mihai Răzvan Ungureanu a sesizat că i-a fost vandalizat sediul, prin mâzgălirea pereţilor exteriori, ambele incidente fiind cercetate de către poliţişti.
Citește pe alephnews.ro: Platforma de socializare X a lui Elon Musk devine un experiment social
Citește pe www.zf.ro: S-a terminat cu sunatul după doctori, vânatul de programări şi aşteptatul. 2025 va fi anul revoluţiei tehnologice şi în sănătate. Ce vor putea face pacienţii în viitorul apropiat. VIDEO
Citește pe www.zf.ro: Cum poate România să ajungă o forţă în regiune şi să lase în urmă toţi vecinii
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
S-a terminat cu sunatul după doctori, vânatul de programări şi aşteptatul. 2025 va fi anul revoluţiei tehnologice şi în sănătate. Ce vor putea face pacienţii în viitorul apropiat. VIDEO
Vreţi să trăiţi mai mult? 6 sfaturi esenţiale de la un specialist care spune că şi-a „întinerit” vârsta cu 20 de ani
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
Una dintre cele mai râvnite femei din lume s-a despărțit de iubitul fotbalist. Cine e latino loverul de care s-a îndrăgostit
PROSPORT.RO
Ce a putut să scrie o tânără pe salata boeuf, de Crăciun? Au râs cu lacrimi când au văzut mesajul genial
CANCAN.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe