Fota: Guvernul a cerut introducerea pe ordinea de zi a subiectului CFR Marfă, nu avizarea privatizării

Consilierul prezidenţial pentru securitate naţională, Iulian Fota, a declarat, pentru MEDIAFAX, că Guvernul i-a solicitat preşedintelui Traian Băsescu introducerea pe ordinea de zi a şedinţei CSAT a subiectului CFR Marfă, nu avizarea privatizării, iar CSAT "exact asta a făcut".

Urmărește
604 afișări
Imaginea articolului Fota: Guvernul a cerut introducerea pe ordinea de zi a subiectului CFR Marfă, nu avizarea privatizării

Fota: Guvernul a cerut introducerea pe ordinea de zi a subiectului CFR Marfă, nu avizarea privatizării (Imagine; Liviu Chirica/ Mediafax Foto)

"În adresa transmisă de Guvern se solicita introducerea pe ordinea de zi a subiectului privatizării CFR Marfă, nu era menţionată avizarea privatizării. Noi ne-am raportat exact la ceea ce a cerut Guvernul prin adresă. Exact asta am făcut, a fost o discuţie", a afirmat Iulian Fota.

Întrebat dacă vicepremierul Gabriel Oprea a cerut în şedinţă ca aprobarea privatizării CFR Marfă către GFR să fie avizată de CSAT, Fota a menţionat că nu poate răspunde deoarece ar însemna să intre în conţinutul discuţiilor, care sunt secrete, conform legii de funcţionare a Consiliului.

De asemenea, întrebat dacă există o diferenţă între declaraţiile premierului privind necesitatea ca şi CSAT să avizeze privatizarea CFR Marfă şi solicitarea propriu-zisă transmisă de Guvern către CSAT, Fota a răspuns că "este o întrebare legitimă, dar trebuie adresată Guvernului".

"Preşedintele Băsescu a fost cooperant la orice solicitare venită din partea Guvernului", a susţinut Fota.

Totodată, Iulian Fota a arătat că el nu poate comenta procedura de privatizare, ci doar importanţa strategică a CFR Marfă.

"Nu e niciun impediment ca această privatizare să fie finalizată. Decizia CSAT din 5 februarie nu suferă nicio modificare prin prisma discuţiei de astăzi, punctele de atunci rămân în vigoare, iar instituţiile cu responsabilităţile legale trebuie să ducă la capăt procesul", a mai spus Fota.

CSAT nu a emis, în urma şedinţei de vineri, nicio nouă decizie privind privatizarea CFR Marfă, informează Preşedinţia, menţionând că strategia de privatizare a companiei a fost avizată de către Consiliu prin hotărârea din 5 februarie.

Potrivit unui comunicat de presă transmis de Administraţia Prezidenţială după încheierea şedinţei, discuţiile din cadrul CSAT privind privatizarea CFR Marfă au fost "constructive".

"Membrii CSAT au avut o discuţie constructivă legată de acest proces de privatizare având ca obiect continuarea procedurilor legale privind finalizarea procesului de privatizare a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă «C.F.R. Marfă» - S.A. Consiliul Suprem de Apărare a Ţării a avizat strategia de privatizare a CFR Marfă prin Hotărârea CSAT nr. 23/5.02.2013. Nu s-a emis o altă decizie CSAT", se afirmă în comunicatul menţionat.

În comunicat se menţionează că şedinţa de vineri a fost convocată de preşedintele Traian Băsescu în urma solicitării Guvernului transmisă joi de a introduce pe ordinea de zi a unei viitoare şedinţe a Consiliului subiectul HG din 24 iulie referitoare la aprobarea contractului de privatizare a CFR Marfă cu Societatea Comercială Grup Feroviar Român S.A., în calitate de cumpărător.

Guvernul a dat publicităţii vineri dimineaţă adresa transmisă CSAT de către Victor Ponta, în calitate de ministru interimar al Transporturilor, şi ministrul Justiţiei, Robert Cazanciuc, în document făcându-se referire la introducerea pe ordinea de zi a CSAT a subiectului aprobării contractului de vânzare către Grupul Feroviar Român, dar nu şi la avizarea de către CSAT.

GFR, parte a grupului Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat la 20 iunie câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acţiuni şi asumându-şi investiţii de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investiţii de mediu.

Preşedintele şi premierul au o dispută privind privatizarea CFR Marfă, Traian Băsescu cerând ca Victor Ponta să îşi asume responsabilitatea privatizării, iar primul-ministru solicitând avizul CSAT.

Guvernul a aprobat contractul cu GFR, în 24 iulie, susţinând însă că tranzacţia trebuie aprobată de CSAT. Preşedinţia a comunicat că CSAT nu a avizat niciodată un contract de privatizare după încheierea licitaţiei.

Potrivit Executivului, neformularea unei poziţii a CSAT în cazul contractului se va finaliza prin blocarea privatizării, instituirea unui management privat şi restructurarea companiei.

Miercuri a fost publicată pe site-ul Preşedinţiei, la secţiunea CSAT - hotărâri emise de Consiliu, hotărârea Consiliului din 5 februarie privind avizarea privatizării CFR Marfă, în document afirmându-se că "modalitatea concretă şi procedura de privatizare se află în responsabilitatea Ministerului Transporturilor şi a Guvernului României".

Potrivit hotărârii menţionate, CSAT avizează proiectul de HG pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfă şi a mandatului Ministerului Transporturilor pentru implementarea acesteia.

În articolul 2 al hotărârii se arată că "modalitatea concretă şi procedura de privatizare se află în responsabilitatea Ministerului Transporturilor şi a Guvernului României".

Hotărârea CSAT mai cuprinde şi solicitarea către Ministerul Transporturilor de a include în contractul de privatizare clauze potrivit cărora cumpărătorul se obligă, sub sancţiunea rezoluţiunii contractului şi plata unor daune interese, să menţină obiectul de activitate al CFR Marfă şi să întreprindă toate măsurile necesare pentru îndeplinirea de către companie, pe toată durata sa de existenţă, a obligaţiilor de natură strategică ce îi revin potrivit legislaţiei în vigoare, protocoalelor şi acordurilor naţionale şi internaţionale.

Aceste obligaţii menţionate în hotărâre sunt nevoile de apărare a ţării, transportul trupelor şi materialelor militare, neîntrerupt pe timp de pace, în caz de calamităţi naturale, situaţii de criză şi de război sau alte situaţii deosebite, angajamentele asumate de România prin Tratatul NATO şi convenţiile încheiate cu SUA.

Contactat de MEDIAFAX, purtătorul de cuvânt al preşedintelui, Bogdan Oprea, a declarat miercuri că, potrivit Legii 182/2002 referitoare la protecţia informaţiilor clasificate, sunt două persoane care pot hotărî desecretizarea unei hotărâri a CSAT - şeful statului şi secretarul CSAT.

Oprea a menţionat atunci că "la şedinţa CSAT din 5 februarie au fost prezenţi atât premierul Victor Ponta, cât şi ceilalţi miniştri care sunt membri ai CSAT".

"Totodată, potrivit legii de organizare şi funcţionare a CSAT (art.6, alin.3 - n.r.), Consiliul adoptă hotărârile sale prin consens", a menţionat Oprea.

În comunicatul dat publicităţii la finalul şedinţei CSAT din 5 februarie se arăta că: "La solicitarea Guvernului României, CSAT a avizat proiectul Hotărârii Guvernului României pentru aprobarea strategiei de privatizare a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă «C.F.R. Marfă» - S.A. Consiliul Suprem de Apărare a Ţării a avizat acest proiect solicitând privatizarea cu un investitor strategic şi respectarea obligaţiilor pe care «C.F.R. Marfă» - S.A. le are faţă de MApN, NATO şi alte structuri de securitate".

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici