Liberalii sesizează neconstituţionalitatea unui amendament la bugetul pe 2015 propus de PNL

Liberalii Georghe Tinel şi Eugen Nicolăescu au prezentat, luni, sesizarea privind neconstituţionalitatea legii bugetului de stat pe 2015, între aspectele reclamate de PNL regăsindu-se inclusiv un amendament iniţiat de liberali în comisiile parlamentare de buget-finanţe şi adoptat ulterior.

Urmărește
554 afișări
Imaginea articolului Liberalii sesizează neconstituţionalitatea unui amendament la bugetul pe 2015 propus de PNL

Liberalii sesizează neconstituţionalitatea unui amendament la bugetul pe 2015 propus de PNL (Imagine: Octav Ganea/Mediafax Foto)

Liderul deputaţilor PDL, Tinel Gheorghe, a prezentat motivele pentru care PNL a sesizat Curtea Constituţională în privinţa Legii bugetului de stat pe 2015.

Primul argument invocat vizează faptul că proiectul legii bugetului de stat trebuia înaintat de Guvern Parlamentului până la 15 noiembrie.

”În al doilea rând, nu avem strategie fiscal-bugetară, Legea responsabilităţii fiscal-bugetare spune clar că trebuie să ai până la 31 iulie strategie fiscal-bugetară, pentru trei ani de zile, în care să-ţi stabileşti clar cheltuielile cu principalii zece ordonatori de credite şi să stabileşti care este programul de investiţii. Nu avem o asemenea strategie fiscal bugetară şi din punctul ăsta de vedere este neconstituţională”, a mai declarat Tinel Gheorghe.

De asemenea, el a invocat ca motiv de neconstituţionalitate prevederile unui amendament adoptat la forma legii bugetului de stat pe 2015 propusă de Guvern.

”Ultimul aspect pe care noi l-am sesizat se referă la faptul că noua formulă inclusă în buget pentru echilibrarea bugetelor locale noi o considerăm ca fiind adoptată neconstituţional. În prezent, în fiecare judeţ se constituie un fond de echilibrare din cota defalcată din impozit pe venit, de 18,5%, şi din transferuri de la bugetul de stat. Resursele astfel constituite sunt împărţite unităţilor administrativ-teritoriale din judeţ pe baza unor formule care alocă sume mai mari comunităţilor sărace. Modificarea stabileşte un mecanism diferit de alocare a fondurilor, în primul rând se stabilesc limite de venituri pe fiecare tip de unitate administrativ-teritorială, comună, oraş, municipiu, judeţ, care vor fi garantate prin sistemul de echilibrare. Mai precis, dacă veniturile proprii se situează sub acele limite, sistemul de echilibrare completează diferenţa. La nivelul unui judeţ, dacă resursele din cota defalcată din impozitul pe venit de 18,5% nu sunt suficiente pentru completări, atunci se alocă de la bugetul de stat sume defalcate din TVA, cu acelaşi scop. În final, după ce unităţile administrativ-teritoriale vor fi aduse la limita prestabilită, sumele rămase se împart după criterii de tip: populaţie, suprafaţă, lungimea drumurilor publice din administrare, pe judeţe şi în interiorul acestora. Deşi aceste modificări pot părea la prima vedere în favoarea comunităţilor locale, există câteva probleme legate de modul de legiferare şi de impactul bugetar. În prima privinţă obiecţiile se referă la faptul că autorităţile locale nu au fost consultate, aşa cum prevede articolul 18 din însăşi Legea finanţelor publice locale. Amendamentul face ca legea bugetului de stat, care este lege ordinară, să reglementeze aspecte referitoare la Legea finanţelor publice locale, care este lege organică. (...) Iată de ce noi considerăm că modificarea sistemului de echilibrare a bugetelor locale, prin legea bugetului de stat, este neconstituţională”, a explicat Tinel Gheorghe.

Ulterior, viceliderul deputaţilor PNL Eugen Nicolăescu a susţinut că, în cadrul şedinţei comisiilor parlamentare reunite de buget-finanţe, opoziţia ar fi reuşit să limiteze ”posibilul dezastru pe care l-ar fi produs adoptarea prin legea bugetului a modificării definitive a Legii finanţelor publice locale, în sensul în care amendamentul este valabil numai pentru anul 2015”.

”Le-a fost frică celor de la putere să ducă până la capăt o asemenea iniţiativă, şi atunci au acceptat, să spunem, o serie de bariere pe care noi le-am propus ca amendamente, şi au acceptat ca după ce se termină semestrul I să aibă loc o evaluare a impactului pe care l-a produs aplicarea acestei noi formule de echilibrare şi eventualele corecţii care se nasc din această evaluare să fie avute în vedere la prima rectificare bugetară”, a mai spus Nicolăescu.

La întrebarea jurnaliştilor, Nicolăescu a admis că amendamentul pe care PNL îl contestă la Curtea Constituţională a fost iniţiat de opoziţie şi votat favorabil.

”Normal, că noi l-am propus...corectat”, a replicat viceliderul PNL.

„A fost poziţie politică. (...) A fost aprobat după ce noi am făcut amendamente şi s-au acceptat, deci în varianta modificată, care credem noi că va produce mai puţin rău”, a continuat Nicolăescu, după ce a fost întrebat dacă nu mai este de acord cu prevederea propusă.

Nicolăescu a fost chestionat de ce PNL mai contestă la Curtea Constituţională amendamentul.

”Ea se contestă din punct de vedere al modului în final în care a fost preluat de către PSD, că au mai făcut modificări după ce noi am făcut acele modificări”, a replicat deputatul PNL.

Nicolăescu a fost întrebat ce anume a modificat PSD la amendamentul respectiv.

”Mi-e greu să vă spun pe dinafară în clipa de faţă, că nu am venit pregătit pentru asta, dau au făcut modificări”, a replicat Nicolăescu.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici