Violeta Alexandru: ”Toţi angajatorii care au luat măsura de suspendare a contractelor de muncă se califică pentru ajutorul de stat” / Cum se acordă şomajul tehnic

Ministrul Muncii, Violeta Alexandru, a afirmat, vineri, că procedura privind accesul la şomajul tehnic a fost simplificată. Ea spune că banii vor fi alocaţi de Executiv, în termen de 15 zile de la depunerea actelor la AJOFM. Solicitările pot fi trimise online.

Urmărește
18231 afișări
Imaginea articolului Violeta Alexandru: ”Toţi angajatorii care au luat măsura de suspendare a contractelor de muncă se califică pentru ajutorul de stat” / Cum se acordă şomajul tehnic

Ministrul Muncii, Violeta Alexandru va susţine o conferinţă de presă la ora 10

Ministrul Muncii, Violeta Alexandru, a afirmat, vineri, că procedura privind accesul la şomajul tehnic a fost simplificată. Ea spune că banii vor fi alocaţi de Executiv, în termen de 15 zile de la depunerea actelor la AJOFM. Solicitările pot fi trimise online.
 
„În şedinţa de Guvern de ieri (joi - n.red.) am adus câteva clarificări am simplificat procedura prin care companiile pot avea acces la resursele guvernamentale, care să le permită să acorde angajaţilor fondurile pentru şomaj tehnic. (...) Am simplificat procedura de acces la aceste fonduri în sensul în care pentru solicitările adresate de companiile a căror activitate a fost încheiată ca urmare a deciziilor autorităţilor, respectiv pentru companiile a căror activitate este afectată de această epidemie total sau parţial, pe baza unei cereri, însoţită de o declaraţie simplă, la care se ataşează lista angajaţilor pentru care s-a dispus deja măsura întreruperii temporare a activităţii, în sensul de intrare în şomaj tehnic se pot depune documentele la agenţiile judeţene de ocupare a forţei de muncă, astfel încât să poată beneficia de fondurile alocate de Guvern pentru aceste costuri”, a spus Violeta Alexandru.
 
Ministrul Muncii a mai spus că procedura a fost simplificată şi în sensul reducerii termenului până la care se efectuează plăţile. Mai precis, imediat ce actele sunt depuse la agenţiile judeţene forţei de muncă, în maximum 15 zile, agenţiile judeţene vor efectua plăţile pentru anagajtori. Până acum, legea stabilea un termen de 30 de zile.
 
„Angajatorii nu trebuie să avanseze de la ei plăţile pentru şomaj tehnic. Plăţile se vor face direct de către AJOFM, astfel încât angajatorii să dispună la începutul lunii aprilie de fonduri pentru acoperirea costurilor de şomaj tehnic. La fel se va întâmpla şi la începutul lunii mai, pentru perioada aferentă lunii aprilie”, a explicat Alexandru.
 
Conform sursei citate, prevederile privind şomajul tehnic se aplică şi companiilor care nu funcţionează în mediul neguvernamental.
 
„Pentru persoanele fizice, pentru PFA, procedura pe care Executivul a adoptat-o aseara, prevede ca, pe baza aceleiaşi proceduri şi anume o declaraţie pe propria răspundere, să se depună solicitări la agenţiile judeţene pentru plăţi şi inspecţie socială, urmând ca, pe măsură ce aceste documente se primesc, să se efectueze plăţile în cuantum de 75% din salariul brut pe ţară pentru fiecare solicitare adresată”, a spus Violeta Alexandru.
 
Toate solicitările se pot depune online, a precizat ministrul.
 
Cele mai importante declaraţii făcute de Violeta Alexandru:
 
O prioritate pentru Guvern este limitarea efectelor provocate de criza sanitara. In sedinta de guvern au fost adoptate mai multe proiecte.
 
Acordarea de somaj tehnic afectati de criza coronavirusului. Am simplificat procedura de acces la fonduri. Pentru solicitarile adresate de companiiile a caror activitate e afectata de epidemie, se pot depune documente la AJOFM pentru a putea beneficia de fondurile de la guvern.
 
Primul pas pe care trebuie sa il faca fiecare angajator este sa isi pregateasca actele. Fac precizarea ca angajatorii nu trebuie sa avanseze de la ei platile pentru somaj tehnic. Platile se vor face direct de catre AJFOM.
 
La inceputul lunii aprilie angajatorii sa dispuna de fonduri pentru acoperierea costurilor de somaj tehnic. Pentru alte categorii din mediu neguvernamental prevederiile li-se aplica total.
 
Pentru alte categorii, alti angajatori prevederile privind somajul tehnic li se aplica in totalitate. Echipele AJFOM sunt in prima linie. Primesc intrebarile dumneavoastra.
 
Pentru PFA procedura prevede o declaratie pe proprie raspundere care sa se depuna solicitari la agentiile judetene urmand ca dupa aia sa se efecuteze platile. Toate aceste solicitari se pot depune online. Toate cererile se pot depune on-line.
 
Am inclus prevederi detaliate cu privire la remunerarea sportivilor. Fiecare club se va prezenta la AJOFM. Prin aceste masuri am creat o procedura mai simpla, mai clara, mai eficienta. Am dispus comunicarea exclusivă in mediul online.
 
Ordonanta clarifica si situatia in care pentru cei care au mai multe contracte va putea activa unul singur care il avantajeaza cel mai mult.
 
Am asigurat plata pentru mamicile aflate acasa in ingrijirea copilului si fonduri pentru insertie. Am solicitat sa includem si cresele. Din punct de vedere juridic cresele nu sunt unitati de invatamant. Cresele nefiind beneficiare ale prevederii pe care ministrul Educatiei a anuntat-o si anume, inchiderea unitatilor de invatamant.
 
Angajatorii depun aceste documente la inceputul lunii aprilie si vor primi in cel mai scurt banii. As vrea sa lamuresc acest aspect. nu vom face verificari in aceasta perioada. Eventuale verificari se vor face in viitor, dar dupa ce vom depasi aceasta perioada critica. Facem apel sa ne dati informatii corecte. Reiau apelul. Pregatiti documentele si la inceputul  lunii aprilie sa fie depuse si sa primiti fondurile in cel mai scurt timp.
 
Se poate solicita ajutorul pentru deces on-line.
 
Toti angajatorii care au luat masura de suspendare a contractelor de munca se califica pentru ajutorul de stat. Perioada pentru care se aplica aceasta facilitate este perioada starii de urgenta. Aceste facilitati se acorda de la 16 martie pana la sfarsitul acestei stari de urgenta. Ajutorul de somaj tehnic se deconteaza de catre stat.
 
Contractele de munca suspendate in luna martie vor putea fi decontate, ajutorul de somaj tehnic va fi decontat de catre stat pentru numarul de zile aferente perioadei starii de urgenta. Ministerul face plata in 15 zile prin ANOFM catre cei care au depus cereri
 

Ce se întâmplă cu şomajul tehnic. Explicaţiile Guvernului României

 
Românii care au contract de muncă şi activitatea le-a fost afectată din cauza pandemiei de COVID-19 vor primi şomaj tehnic în sumă de 75% din salariul mediu brut pe economie. Angajatorii depun solictare la ANOFM pentru angajaţi, iar cei care nu au contract de muncă depun solicitare personal la ANPIS. 
 
Şeful Cancelariei primului ministru, Ionel Dancă, a explicat, vineri, într-o declaraţie de presă, ce se întâmplă cu şomajul tehnic, ce a intervenit în multe sectoare de activitate după instaurarea stării de urgenţă.
 
Astfel, şomajul tehnic se aplică de la intrarea în vigoare a decretului privind starea de urgenţă, adică 16 martie, până la finele acestei perioade, cu posibilitatea de prelungire, în funcţie de evoluţia situaţiei din ţară.
 
„Contractele de muncă suspendate în luna martie vor putea fi decontate. Mai bine zis, ajutorul de şomaj tehnic va fi decontat de către stat pentru numărul de zile aferente perioadei stării de urgenţă, respectiv de la 16 martie la 31 martie. Ce se întâmplă cu contractele de muncă suspendate înainte de intrarea în starea de urgenţă? Acestea vor avea posibilitatea să deconteze ajutorul de şomaj tehnic parţial doar pentru perioada stării de urgenţă”, a spus Ionel Dancă, despre şomajul tehnic aferent lunii martie.
 
Plata acestor ajutoare se va face în primele zile ale lunii aprilie, când se vor depune documentele solicitate.
 
„Aici procedura este foarte simplificată, adică o declaraţie pe proprie răspundere din partea angajatorului, însoţită de o listă cu angajaţii cu contractele de muncă individuale suspendate. În termen de 15 zile de la depunere a documentelor, Ministerul Muncii prin ANOFM face plata către angajator. Angajatorii au obligaţia ca în trei zile de la primirea acestei indemnizaţii să facă plata către angajaţi”, a explicat Dancă.
 
În cazul românilor cu alte forme de angajare, cum sunt profesioniştii, există prevedere în Ordonanţa de Urgenţă care include toate prestaţiile economice în baza unor autorizaţii, fie pe persoană fizică autorizată sau întreprindere individuală ori alte forme de derulare a activităţii.
 
„Pentru aceste persoane indemnizaţia fixă este de 75% din salariul mediu brut pe economie. În cazul contractelor individuale de muncă, indemnizaţia este de 75% din salariul de bază, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu pe economie. Pentru cei care au alte forme de prestare a activităţilor economice se acordă indemnizaţie fixă de 75% din salariul mediu pe economie. În situaţia în care angajatul are un salariu pentru care 75% din salariul de bază este mai mare decât 75% din salariul mediu pe economie (...) angajatorii au posibilitatea să acorde de suplimentar faţă de indemnizaţia acordată de stat. Diferenţa până la 75% din salariu de bază în funcţie de negocierile dintre angajaţi şi angajatori”, a mai spus şeful Cancelariei primului ministru.
 
În cazul persoanelor care câştigă venituri exclusiv din contracte de drepturi de autor, cum este categoria profesioniştilor sau a celor care desfăşoară activităţi creative, a fost inclusă o prevedere specială în OUG.
 
„Şi aceştia beneficiază de indemnizaţie de 75% din salariul mediu pe economie pentru perioada aferentă stării de urgenţă. Au fost, de asemenea, chestiuni clare cu privire la modul în care se constată că o companie a angajat o persoană fizică autorizată sau altă formă de desfăşurare a activităţii şi este afectată de efectele epidemiei cu coronavirus. În acest sens a fost eliminată prevederea cu privire la scăderea încasărilor cu 25% în luna martie faţă de media lunilor ianuarie şi februarie şi de asemenea a fost eliminată restricţia privind numărul de angajaţi pentru care se solicită această indemnizaţie care era limitat la 75% dintre angajaţi. În acest moment facilitatea se extinde pentru toţi angajaţii care au fost afectaţi de efectele epidemiei cu coronavirus şi nu există o limită de scădere a încasărilor sau veniturilor în baza cărora să fie eligibile pentru acest ajutor”, a mai spus Dancă.
 
Cerinţa este ca angajatorii să depună o declaraţie pe propria răspundere că au fost afectaţi pandemia cu coronavirus, aceasta urmând să fie verificată ulterior depunerii documentelor ulterior efectuării plăţilor.
 
„ Plata nu este condiţionată de efectuarea acestui control pe perioada stării de urgenţă”, a precizat Ionel Dancă.
 
Pentru românii care au contracte individuale de muncă, angajatorul depune documentele la ANOFM, la structurile judeţene sau teritoriale. Cei care nu au contracte de muncă, respectiv persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi alte categorii de profesionişti, profesii liberale, depun documentele individual la structurile teritoriale ale Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (ANPIS).
 

 

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici