Ordonanţa de urgenţă prin care Guvernul a modificat Legea referendumului a fost publicată în Monitorul Oficial

Ordonanţa de urgenţă prin care Guvernul a modificat Legea referendumului, stabilind că preşedintele poate fi demis cu majoritatea voturilor valabil exprimate ale cetăţenilor participanţi, a fost publicată în Monitorul Oficial joi seara, la circa două ore după avizul Executivului.

Urmărește
2914 afișări
Imaginea articolului Ordonanţa de urgenţă prin care Guvernul a modificat Legea referendumului a fost publicată în Monitorul Oficial

Ordonanţa de urgenţă prin care Guvernul a modificat Legea referendumului a fost publicată în Monitorul Oficial

Actul normativ scoate sintagma "la nivelul ţării" legată de voturile exprimate, ministrul pentru Relaţia cu Parlamentul anunţând anterior că a fost eliminată discriminarea prin care cetăţenii români, aflaţi în străinătate, nu puteau vota la referendum şi erau valabile doar voturile exprimate pe teritoriul naţional.

Ordonanţa prevede totodată că, în termen de cinci zile de la data stabilirii referendumului, se înfiinţează, după caz, Biroul Electoral Central, birourile electorale de circumscripţie, oficii electorale, birouri electorale ale secţiilor de votare, dar şi biroul electoral pentru secţiile de votare organizate în afara ţării.

"În cazul referendumului naţional, birourile electorale de circumscripţie ale judeţelor şi al municipiului Bucureşti, oficiile electorale şi biroul electoral pentru secţiile de votare organizate în afara ţării se compun dintr-un preşedinte şi cel mult şase delegaţi ai partidelor politice reprezentate în Parlament. În cazul referendumului local, birourile electorale de circumscripţie ale judeţelor şi al municipiului Bucureşti, ale comunelor, oraşelor şi municipiilor, sectoarelor municipiului Bucureşti, precum şi birourile electorale ale secţiilor de votare se compun dintr-un preşedinte şi cel mult şase delegaţi ai partidelor politice reprezentate în consiliul local sau judeţean", se arată în document.

Preşedinţii birourilor şi oficiilor electorale sunt stabiliţi de către preşedintele tribunalului judeţean sau al muncipiului Bucureşti prin tragere la sorţi, în cel mult trei zile de la stabilirea zilei referendumului.

În cazul organizării unui referendum naţional, se constituie birouri electorale de circumscripţie doar la nivel de judeţ şi la nivelul municipiului Bucureşti, birou electoral pentru secţiile de votare organizate în afara ţării, precum şi oficii electorale de sector al municipiului Bucureşti.

Ordonanţa prin care Guvernul modifică Legea referendumului prevede că preşedintele României este demis la referendum cu majoritatea voturilor valabil exprimate ale cetăţenilor participanţi, arătându-se că modificarea a fost deja acceptată de judecătorii Curţii Constituţionale.

Ministrul delegat pentru Relaţia cu Parlamentul, Mircea Duşă, a arătat că Guvernul a eliminat astfel o discriminare care aducea "atingeri grave" drepturilor cetăţeneşti cu referire la articolul 16 din Constituţie, în sensul că se creează discriminări pozitive pentru anumite persoane în cadrul unui referendum naţional.

Duşa a aminitit că prevederile Legii prin care preşedintele era demis cu jumătate plus unu din numărul persoanelor înscrise pe listele electorale, validate prin Decizia 420/ 2007 a CCR, au fost modificate de fosta majoritate din Parlament.

"Probabil colegii de la PDL au dorit ca un referendum organizat în România să nu poată fi validat niciodată şi au dus la extrem norma aceasta de aprobare a unui referendum", a afirmat Duşa.

Acesta a precizat că a fost eliminată şi discriminarea prin care cetăţenii români, aflaţi în străinătate, nu puteau vota la referendum, fiind valabile doar voturile exprimate pe teritoriul naţional.

Ministrul pentru Relaţia cu Parlamentul a motivat modificarea Legii prin ordonanţă de urgenţă prin faptul că "probabil de poimâine trebuie să începem calendarul pentru demararea unui referendum".

Întrebat de ce Guvernul nu a eliminat discriminarea privind rata de participare la referendum şi în cazul primarilor, care nu pot fi demişi decât printr-un referendum la care iau parte cel puţin jumătate plus unu din cetăţenii respectivelor localităţi, Duşa a precizat că Guvernul va afectua această modificare prin lege, deoarece nu este o urgenţă.

"O s-o facem prin lege, nu există acum o urgenţă legată de roganizarea unui referendum local", a precizat Duşa.

Acesta a mai arătat că, în lipsa datelor finale ale ultimului recensământ al populaţiei, la un eventual referendum se vor folosi listele electorale actuale.

Guvernul a transmis la rândul său că din punct de vedere organizatoric, "în vederea facilitării centralizării proceselor verbale privind rezultatele referendumului naţional", ordonanţa de urgenţă prevede înfiinţarea a şase oficii electorale de sector ale municipiului Bucureşti.

Ordonanţa de urgenţă mai prevede ca dimensiunile buletinului de vot vor fi stabilite de către Biroul Electoral Central şi, de asemenea, vizează modificarea proceselor verbale privind rezultatele referendumului astfel încât acestea să fie corelate cu dispoziţiile legale în vigoare, respectiv Legea 35/2008, Legea administraţiei publice locale 215/2001 şi Legea 93/2004, aplicabile organizării referendumului naţional.

În documentul obţinut de MEDIAFAX, Guvernul arată că Legea 129/2007, care a introdus principiul majorităţii voturilor care au participat la referendum, a fost supusă deja controlului de constituţionalitate exercitat de Curtea Constituţională şi că, prin Decizia 420/2007, Curtea Constituţională a constatat că modificarea articolului 10 din Legea 3/2000 este constituţională

Prin Legea 129/2007 s-a stabilit că articolul 10 din Legea 3/2000 va avea următorul cuprins: "Demiterea preşedintelui României este aprobată dacă a întrunit majoritatea voturilor valabil exprimate, la nivelul ţării, ale cetăţenilor care au participat la referendum".

Ulterior, se mai arată în document, prin Legea 62/2010 privind aprobarea OU 103/2009 pentru modificarea şi completarea Legii 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului, articolul 10 a fost modificat în sensul că demiterea preşedintelui este aprobată dacă a întrunit majoritatea voturilor cetăţenilor înscrişi în listele electorale.

"Considerăm că actuala propunere de modificare a articolului 10 din Legea 3/2000, prin care demiterea preşedintelui României este aprobată dacă a întrunit majoritatea voturilor valabil exprimate, la nivelul ţării, ale cetăţenilor care au participat la referendum, nu ridică probleme de legalitate şi, mai mult decât atât, este în concordanţă cu cele precizate de Curtea Constituţională în jurisprudenţa sa, respectiv Deciziile Curţii Constituţionale 147/2007 şi 420/2007", este concluzia Guvernului.

De asemena, proiectul reglementează componenţa Biroului Electoral Central (BEC), a emiterii hotărârilor de către acesta, precum şi posibilitatea BEC de a emite hotărâri în interpretarea legii, precum şi alte aspecte organizatorice.

Curtea Constituţională urmează să se întrunească vineri dimineaţa, pentru a se pronunţa asupra cererii USL de suspendare din funcţie a şefului statului, la ora 17.00 fiind programată şedinţa comună a celor două camere pentru dezbaterea şi aprobarea acestei solicitări.

Preşedintele Traian Băsescu a fost întrebat, joi, la Parlament, dacă cererea de suspendare a sa din funcţie este constituţională, el răspunzând: "Doar Curtea Constituţională poate decide".

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici