Asociaţia Industriei de Vaping solicită respingerea propunerii PL-x nr. 174/2024 de modificare a legii 349/2002, care propune dublă legiferare şi înrăutăţeşte situaţia fumătorilor din România

  • Asociaţia Industriei de Vaping (AIV) aplaudă toate iniţiativele care duc la scăderea consumului de tutun prin combustie atât printre adulţi cât şi printre tineri, şi a susţinut toate iniţiativele de până acum referitoare la interzicerea ţigărilor electronice pentru persoanele sub 18 ani.
  • „Cu toate acestea propunerile din PL-x nr. 174/2024 conform cărora ”Se interzice vânzarea ţigărilor electronice, a produselor din tutun sau plante şi a altor produse similare tinerilor cu vârsta sub 18 ani” există deja într-o lege aflată la promulgare, legea PL-x nr. 765/2023, într-o formulare aproape identică”, se arată în comunicat.
  • „Reglementarea similară a vapingului cu produsele de tutun prin combustie le limitează opţiunile fumătorilor adulţi care vor să renunţe la fumat, determinându-i să rămână fumători sau să revină la consumul ţigaretelor, în detrimentul acestei alternative semnificativ mai puţin nocivă”, se arată în comunicat.
Urmărește
142 afișări
Imaginea articolului Asociaţia Industriei de Vaping solicită respingerea propunerii PL-x nr. 174/2024 de modificare a legii 349/2002, care propune dublă legiferare şi înrăutăţeşte situaţia fumătorilor din România

Asociaţia Industriei de Vaping solicită respingerea propunerii PL-x nr. 174/2024 de modificare a legii 349/2002, care propune dublă legiferare şi înrăutăţeşte situaţia fumătorilor din România

Prevederile din propunerea PL-x nr. 174/2024 de modificare a legii 349/2002, de interzicere a vânzării ţigărilor electronice tinerilor cu vârsta sub 18 ani, există şi în alte legi, iar prevederile acesteia referitoare la echivalarea ţigărilor clasice cu cele electronice vor mări numărul de fumători, mai degrabă decât să îl reducă.

Asociaţia Industriei de Vaping (AIV) aplaudă toate iniţiativele care duc la scăderea consumului de tutun prin combustie atât printre adulţi cât şi printre tineri, şi a susţinut toate iniţiativele de până acum referitoare la interzicerea ţigărilor electronice pentru persoanele sub 18 ani. Cu toate acestea propunerile din PL-x nr. 174/2024 conform cărora ”Se interzice vânzarea ţigărilor electronice, a produselor din tutun sau plante şi a altor produse similare tinerilor cu vârsta sub 18 ani” există deja într-o lege aflată la promulgare, legea PL-x nr. 765/2023, într-o formulare aproape identică.

Mai mult, considerăm ca fiind total neoportune celelalte modificări propuse în aceeaşi iniţiativă, ale articolului 2, litera e) din legea 349/2002, conform cărora prin: ”fumat se înţelege inhalarea voluntară a emisiilor rezultate din arderea sau încălzirea ţigaretelor, ţigărilor de foi, cigarillos, pipe. ţigaretelor electronice cu şi fără nicotină şi produselor cu tutun încălzit;”. Aceste prevederi nu trebuie în nici un caz adoptate, întrucât extinderea automată şi neadaptată a prevederilor referitoare la ţigări şi asupra dispozitivelor de vaping (vaporizatoare electronice, tutun încălzit) va avea efectul invers celui pe care-l vizează iniţiatorii acestor modificări. Reglementarea similară a vapingului cu produsele de tutun prin combustie le limitează opţiunile fumătorilor adulţi care vor să renunţe la fumat, determinându-i să rămână fumători sau să revină la consumul ţigaretelor, în detrimentul acestei alternative semnificativ mai puţin nocivă.

Din păcate, această propunere legislativă este o încercare surprinzător de slab fundamentată de a pune împreună ”mere cu pere”, întrucât vaporizatoarele funcţionează pe cu totul alte baze decât ţigaretele care se bazează pe combustia tutunului. Autorii afirmă în expunerea de motive a acestei propuneri legislative că ”Specialiştii în sănătate publică admit faptul că aceşti vapori/aerosoli sunt la fel de dăunători ca şi fumul de ţigară tradiţională”. În realitate, conform unui studiu major făcut de Public Health England, agenţia de sănătate a guvernului britanic, vapatul este cu cel puţin 95% mai puţin nociv decât fumatul, pentru că aceste produse conţin doar o fracţiune din cei peste 7.000 de compuşi chimici (majoritatea nocivi) ce pot fi găsiţi în ţigări. Adevărul ştiinţific, după cum putem vedea, este cu totul altfel decât este prezentant în propunerea legislativă. Mai mult, vapatul este recunoscut de tot mai multe ţări, precum Anglia, Franţa, Belgia, Canada sau Noua Zeelandă, ca fiind una din principalele modalităţi de renunţare la fumat. În toate aceste ţări este interzis accesul minorilor la orice fel de produse cu nicotină, în paralel cu recunoaşterea importanţei ţigărilor electronice pentru lupta împotriva fumatului.

Totodată, autorii propunerii fac referire la un raport al Comisiei Uniunii Europene referitor la creşterea vânzărilor de tutun încălzit, fără să ofere nici un context pentru acesta. În realitate, Parlamentul European devine tot mai favorabil folosirii ţigărilor electronice în lupta împotriva fumatului. Astfel, Parlamentul Uniunii Europene a adoptat în 13 decembrie 2023 ”Raportul privind bolile netransmisibile”-NCD (Report on Non-Communicable Diseases). Raportul acoperă modalităţile de prevenire a unor astfel de boli (cancer, boli cardiovasculare sau diabet) şi evidenţiază legătura dintre acestea şi stilul de viaţă, cum ar fi fumatul. Acest document a fost votat de o mare majoritate a deputaţilor în Parlamentul European (578 de voturi pentru, 39 împotrivă şi 15 abţineri). Foarte important, acest Raport al Parlamentului European privind bolile netransmisibile consideră că „ţigările electronice ar putea permite unor fumători să se lase progresiv de fumat”. Este deci evident că în nici un caz Uniunea Europeană nu ar fi o susţinătoare a egalizării ţigărilor electronice cu fumatul.

În aceste condiţii, Asociaţia Industriei de Vaping solicită Parlamentului şi Guvernului României:

A. Respingerea propunerii legislative PL-x nr. 174/2024. Interzicerea comercializării pentru tinerii sub 18 ani este o măsură bună, dar care a fost adoptată deja prin altă lege aflată la promulgare, deci vorbim de dublă promulgare. Pe de altă parte, articolul 1 din această propunere, care echivalează ţigările electronice cu tabacul clasic, este profund nefast deoarece va determina creşterea numărului de fumători şi va avea un impact negativ asupra sănătăţii publice.

B. Realizarea unui framework de măsuri pe promovare, prezenţă la punctul de vânzare şi sponsorizare care să reflecte caracterul diferit al vapingului faţă de ţigări şi care să fie concentrat pe a le oferi fumătorilor acces la alternative viabile la fumat.

C. Aplicarea şi înăsprirea legislaţiei existente pentru combaterea vânzării către minori.

Este foarte important ca Parlamentul şi instituţiile de reglementare din România să bazeze deciziile de reglementare cruciale pentru sănătatea fumătorilor şi lupta împotriva fumatului pe adevărul ştiinţific şi bunele practici din domeniu, şi nu pe propuneri legislative anti-fumat lipsite de o fundamentare solidă, precum cele aflate în discuţie. Asociaţia Industriei de Vaping se pune în continuare la dispoziţia instituţiilor statului român pentru începerea unui dialog real şi găsirea celor mai bune soluţii de reglementare a produselor de vaping.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici