REPORTAJ BLACK FRIDAY 2013: Bucureştenii, între "Nu prea am găsit ce căutam" şi "Astăzi sunt reduceri? "

Într-un mall din Capitală, la ora 2 după-masă, vinerea aceasta pare o zi normală de cumpărături din timpul săptămânii. Lumea nu se înghesuie şi nu se grăbeşte spre un loc anume, ci pare să cerceteze pe îndelete reducerile şi ofertele care îmbie din vitrine.

Urmărește
1769 afișări
Imaginea articolului REPORTAJ BLACK FRIDAY 2013: Bucureştenii, între "Nu prea am găsit ce căutam" şi "Astăzi sunt reduceri? "

REPORTAJ BLACK FRIDAY 2013: Bucureştenii, între "Nu prea am găsit ce căutam" şi "Astăzi sunt reduceri?" (Imagine: Sebastian Tataru/Mediafax Foto)

Primele care apar în cale sunt magazinele de haine şi încălţăminte. Nu trebuie să porţi ochelari ca să vezi afişele lipite pe geamuri, din interior, care anunţă preţuri mai mici cu 10, 20 sau 50 la sută, „doar astăzi”, „de BLACK FRIDAY”, sau, de ce nu, de „Friday Black”. Într-un magazin de haine pentru femei, singurele persoane prezente sunt cele trei angajate, două la casa de marcat şi una care aranjează produsele. „Nu prea s-a simţit la vânzări”, spune una dintre ele. „Poate în weekend”, spune ea.

Un alt magazin care anunţă scăderi de preţuri de Black Friday este unul de încălţăminte. Reducerile, de 10 la sută, nu au reuşit să aducă mai mulţi clienţi decât în mod normal, după cum spune vânzătoarea, cu o urmă de reticenţă în glas. Nu ştie dacă reducerile vor continua în week-end sau vinerea viitoare, când este Black Friday de fapt.

Un alt magazin de haine, un alt spaţiu fără clienţi. „Nu a cumpărat mai multă lume decât de obicei”, spun vânzătoarele. Nici aici nu se ştie dacă preţurile vor fi reduse în week-end sau vinerea următoare. ”De obicei se anunţă seara”, precizează una dintre ele.

Pe drumul spre magazinele de electrocasnice, începi să înţelegi unde este lumea care nu se înghesuia la intrarea în mall. Într-un astfel de magazin mişună oameni de toate vârstele: tineri, vârstnici, mame cu copii mici, cupluri care iau la rând televizoarele şi cuptoarele cu microunde. La intrare fiecare e întâmpinat cu un pliant pe care scrie ”Black Friday: Nu doar o zi de vineri pe an! 7 zile de vineri pe săptămână”.

Angajaţii magazinului poartă tricouri negre cu inscripţii ”Black Friday”, alături de procente ca ”20%”, ”40%” sau ”50%”. Etichetele ataşate produselor variază şi ele în reducerile afişate, ieşind în evidenţă prin fonturi de dimensiuni şi culori diferite: roşu, galben, portocaliu.

Dintre toate raioanele, în zona televizoarelor s-au strâns cele mai multe persoane - şi aşa a fost toată ziua. ”Televizorul cu diagonala de 32 s-a vândut cel mai bine”, spune un angajat, arătând spre vedeta zilei, un televizor smart, LCD, însoţit de o etichetă pe care scrie ”13% reducere”. ”Am epuizat repede stocul şi a avut mai multe preţuri, pe care le-am tot scăzut”, mai explică el.

Tot la televizoare, lumea continuă să cerceteze produsele, iar angajaţii se plimbă de colo-colo ca să-i ajute pe cei nehotărâţi. ”Păi cum, cumpăr online şi tot trebuie să vin aici ca să ridic produsul?”, întreabă un bărbat, la care unul dintre angajaţi se grăbeşte să îi dea explicaţii. ”Gigiii”, strigă o femeie cam de 25 de ani către un bărbat, chinuindu-se în acelaşi timp să ţină pasul cu el. ”Uite-l pe ăsta subţire, na!” Bărbatul grăbeşte pasul şi se îndreaptă către electrocasnice.

Aici, o femeie mai în vârstă analizează maşinile de spălat expuse. ”Nu ştiu pe care să o iau, că s-a stricat a mea… Vreau firma asta, că e bună, dar are atâtea chestii că…nu vedeţi, nici nu ştiu”, se plânge ea, încercând să se orienteze spre un model mai simplu.
La auzul veştii că astăzi sunt preţuri reduse, femeia tresare şi începe să caute eticheta maşinii de spălat la care se hotărâse: ”Da? Nici nu ştiu, care e reducerea? Cu cât e mai ieftin?”

Tot la electrocasnice, femeia care mai devreme se oprise la ”televizorul ăla subţire” aleargă după bărbatul care continuă să meargă mai repede decât ea. ”Gigiii… Deci pe care-l luăm?” ”Nu ştiu, lasă-mă! Şi să mă lase şi Black Friday-ul ăsta în pace. Cică îmi dau ei reduceri…”

La coada spre casa de marcat nu e mare înghesuială şi nici oamenii care aşteaptă nu sunt impacientaţi. Oamenii par să fie ordonaţi după o regulă anume, stau câte doi şi sunt în jur de 30. Mulţi privesc în gol şi aşteaptă să avanseze, alţii verifică eticheta de pe cutie sau vorbesc cu cei de lângă ei: ”Pe asta am văzut-o şi în altă parte” sau ”Hai că mă duc să mă mai uit la laptopuri” se aude din mulţime.

La un alt magazin de electrocasnice, pliante asemănătoare sunt împărţite clienţilor la intrare. ”Black Friday - 22, 23 şi 24 noiembrie”, este scris de data asta.

Înăuntru domneşte un aer închis, e greu de respirat şi ai impresia că locul a fost plin toată ziua de clienţi care au forfotit după reduceri. Şi aşa s-a şi întâmplat. ”Toată ziua a fost plin, n-am stat deloc degeaba”, spune un angajat. Aici, cele mai bine vândute au fost tabletele, care s-au cumpărat şi la preţuri de 150 de lei. ”Pe acelea le-am dat primele, de la 6, de când am deschis. Era o oaste de oameni”, mai adaugă tânărul, înainte să se grăbească să ajute nişte posibili cumpărători.

Un bărbat cam de 40 de ani a cumpărat un robot de bucătărie. Reducerea – 30 la sută, două milioane din preţul iniţial. E primul lui Black Friday de cumpărător şi e de părere că a găsit cele mai mici preţuri. ”Doar la televizoare nu prea sunt reduceri”.

Un alt bărbat, însoţit de doi prieteni, îşi caută un laptop. ”Nu prea am văzut”, spune el cu jumătate de gură în timp ce tastează pe telefonul mobil. ”Dar am găsit ceva pe un site şi stau să mă uit”.

Aici cea mai mare mulţime nu e nici la televizoare, nici la casă, ci la standurile de încercat tablete şi telefoane mobile. Nu toate au reduceri, doar câteva apar ca având un preţ mai mic, iar procentele sunt toate în jur de 10-13 la sută. Din când în când porneşte o alarmă de la un fir care leagă o tabletă de masă, iar paznicul vine şi o opreşte cu un aer obişnuit. Deranjaţi de zgomot, unii clienţi se mută, dar locurile goale se umplu repede cu alţi doritori de tablete sau, cel puţin, de testarea lor.

Ieşirea din mall duce spre aceleaşi magazine de obiecte vestimentare. Cel de încălţăminte este de data asta aproape plin. Vânzătoarea le arată câteva produse celor curioşi , aceştia mai fac eventual un tur prin micul magazin şi pleacă fără să cumpere nimic.

Spre ieşirea din centrul comercial, merg în paralel cu o femeie care ţine de mână doi copii. Unul cară o cutie cu un televizor smart, LCD, de diagonală 32 şi, cu un zâmbet larg pe faţă, strigă ”Mamă!”, după care cuvintele i se pierd într-un şir de exclamaţii. ”Haideţi odată, că m-aţi înnebunit...” îi grăbeşte femeia, aruncând şi ea parcă o privire mândră la televizorul nou.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici