- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Cauzele accidentului de la Smolensk - o eroare umană sau o defecţiune?
În ultimii cinci ani s-a auzit de multe ori de repetatele probleme ale avionului prezidenţial polonez, Guvernul avea în plan să achiziţioneze o aeronavă nouă, însă tot timpul a fost amânat demersul, a declarat, pentru RFI, corespondentul Radio Polonia în România, Thomasz Kluz.
Cauzele accidentului de la Smolensk - o eroare umană sau o defecţiune? (Imagine: Mediafax Foto/AFP)
Cauzele tragediei aviatice în care sâmbătă şi-au pierdut viaţa preşedintele Poloniei, Lech Kaczynski, dar şi alţi zeci de diplomaţi nu sunt încă foarte clare. Din primele informaţii reiese că ar fi fost vorba de o eroare umană pe fondul ceţii puternice, iar avionul ar fi lovit un copac la aterizare, relatează sursa citată.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Valdimir Putin s-ar confrunta cu o revoltă a armatei. Comandanții militari ruși refuză să-și trimită subordonații la atacuri
-
Bolojan: Am semnat acest protocol pentru ca România să aibă un guvern stabil într-o perioadă dificilă
-
Crin Antonescu va fi candidatul comun pentru alegerile prezidenţiale. Propunerea va fi aprobată de fiecare partid al alianţei
-
Coreea de Nord ar putea trimite şi mai multe trupe şi drone în sprijinul Rusiei
Nu este însă total exclusă o defecţiune la bordul aeronavei, după cum declară la RFI şi corespondentul Radio Polonia în România, Thomasz Kluz: "În ultimii cinci ani s-a auzit de multe ori de repetatele probleme ale avionului prezidenţial. Odată avionul nu a putut să plece din Polonia, altă dată s-a stricat în timpul unei vizite".
Întrebat despre motivul pentru care aeronava nu a fost schimbată, jurnalistul de la Radio Polonia a declarat pentru RFI că cea mai probabilă cauză în acest caz este de natură financiară. "Guvernul avea în plan să cumpere un avion nou, însă tot timpul era amânată această măsură", afirmă Thomasz Kluz.
Corespondentul Radio Polonia în România, Thomasz Kluz, mai spune că aeronava prezidenţială a fost implicată într-un scenariu asemănător anul trecut. Atunci pilotul a fost certat de preşedinte pentru
că a ales din motive meteorologice să aterizeze pe alt aeroport decât cel stabilit iniţial. Sâmbătă, 10 aprilie, datele au fost asemănătoare: oficialii aeroportului i-au sugerat pilotului să aterizeze pe alt aeroport, după ce avionul s-a rotit de patru ori în jurul pistei din cauza ceţii. Pilotul a ales de această dată să încerce aterizarea.
RFI precizează că anchetatorii nu au dat până acum un răspuns oficial cu privire la cauzele prăbuşirii aeronavei.
Numeroase personalităţi poloneze au murit în catastrofa aeriană produsă sâmbătă în Rusia, relatează AFP, care prezintă o listă cu principalii oficiali decedaţi în acest accident: preşedintele Lech Kaczynski şi soţia sa, Maria Kaczynska; fostul preşedinte polonez în exil în perioada comunistă, Ryszard Kaczorowski; vicepreşedintele Dietei (Camera inferioară a Parlamentului polonez) şi candidat al stângii la prezidenţiale, Jerzy Szmajdzinski; vicepreşedintele Dietei, Krzysztof Putra; vicepreşedintele Senatului, Krystyna Bochenek; preşedintele Băncii Centrale a Poloniei, Slawomir Skrzypek; şeful Statului Major polonez, generalul Franciszek Gagor; comandantul forţelor terestre, generalul Tadeusz Buk; comandantul forţelor aeriene, generalul Andrzej Blasik; comandantul Marinei, amiralul Andrzej Karweta; şeful forţelor speciale, generalul Wlodzimierz Potasinski; şeful Forţelor operaţionale poloneze, generalul Bronislaw Kwiatkowski; preotul catolic al armatei poloneze, episcopul Tadeusz Ploski; preotul ortodox al armatei poloneze, arhiepiscopul Miron Chodakowski; şeful cancelariei prezidenţiale, Wladyslaw Stasiak; şeful Biroului de securitate naţională pe lângă preşedinte, Aleksander Szczyglo; secretarii de stat pentru preşedinţie, Mariusz Handzlik şi Pawel Wypych; ministrul-adjunct al Apărării, Stanislaw Jerzy Komorowski; ministrul-adjunct de Externe, Andrzej Kremer; ministrul-adjunct al Culturii, Tomasz Merta; şeful Comitetului olimpic polonez, Piotr Nurowski; preşedintele Institutului memoriei naţionale, care anchetează crimele împotriva naţiunii poloneze, Janusz Kurtyka; şeful Consiliului care supraveghează locurile memoriei naţionale, Andrzej Przewoznik; avocatul poporului pentru drepturi civice, Janusz Kochanowski; preşedintele Asociaţiei Familiilor de la Katin, Andrzej Sarjusz-Skapski; preşedintele Asociaţiei soldaţilor Armatei Ţării (AK, Rezistenţa), Czeslaw Cywinski; preşedintele camerei naţionale a avocaţilor, Agata Agacka-Indecka; fosta eroină de pe şantirerele navale de la Gdansk, în 1980, Anna Walentynowicz
Mai mulţi deputaţi, senatori, reprezentanţi ai diferitelor Biserici şi asociaţii au murit în acest accident.
O anchetă rapidă şi transparentă asupra accidentului de la Smolensk, în care a murit preşedintele polonez Lech Kaczynski, ar fi benefică pentru relaţiile dintre Varşovia şi Moscova, deja tensionate din cauza masacrului de la Katin, susţine un expert citat de CNN.
Potrivit lui James Sherr, directorul departamentului pentru Rusia şi Eurasia al centrului de reflecţie din Londra Chatham House, relaţiile dintre cele două ţări sunt deja tensionate din cauza masacrului de la Katin din 1940, în care au fost ucişi zeci de mii de polonezi, şi a relaţiei strânse dintre Polonia şi Statele Unite.
În momentul accidentului, Kaczynski mergea, împreună cu soţia sa, Maria, şi cu o delegaţie de nivel înalt în Rusia, pentru a comemora 70 de ani de la masacrul din Katin.
"Katin a fost cea mai dificilă problemă care s-a perpetuat până în prezent. Toată lumea în Polonia ştie că masacrul de la Katin a fost o mică parte din efortul sistematic al Rusiei de a extermina o întreagă clasă de polonezi", susţine Sherr.
Ambasadorul polonez la Sofia, Andrzej Papierz, a declarat, citat de site-ul Novinite.com, că ar fi putut fi supus unei presiuni mult prea mari căpitanul avionului prezidenţial polonez, din cauza nivelului foarte înalt al delegaţiei de la bordul aeronavei.
Ambasadorul Papierz a declarat că a participat la inaugurarea cimitirului militar polonez de la Katin, în urmă cu zece ani, şi ştie aeroportul din Smolensk, unde s-a prăbuşit aeronava.
"Este unul dintre multele aeroporturi militare din pădure, nu văd nicio vină din partea ruşilor aici. Acestea sunt foarte înguste, înconjurate de păduri şi de o ceaţă foarte deasă, iar acest lucru a cauza tragedia", a declarat ambasadorul, citat de BTA.
El a precizat că autorităţile vor fi, pe viitor, mai atente înainte de a trimite o delegaţie atât de numeroasă cu un singur avion. Potrivit acestuia, şi preşedintele bulgar călătoreşte cu o delegaţie numeroasă când se deplasează în străinătate.
"Noi nu suntem atât de bogaţi pentru a avea avioane Air Force 1 şi pentru a transporta pe fiecare individual. Aceasta este realitatea noastră. Au fost multe discuţii despre cumpărarea unor avioane, dar societatea este foarte sensibilă la astfel de achiziţii; astfel de decizii sunt privite negativ de populaţie, cred că situaţia din Bulgaria este similară. Oamenii văd acest lucru ca pe un fel de privilegiu, iar ca urmare, Guvernul nostru are două avioane Tu-154, dintre care unul s-a prăbuşit", a conchis ambasadorul polonez.
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
GANDUL.RO