Ce prevede legea care reglementează funcţionarea ambulanţelor

Ambulanţele private încheie contract direct cu beneficiarul, la solicitarea acestuia, şi au obligaţia de a asigura personal medical pregătit în centre de formare acreditate şi autorizate de Ministerul Sănătăţii, iar echipele de prim-ajutor calificat trebuie să fie dotate cu defibrilator.

Urmărește
2741 afișări
Imaginea articolului Ce prevede legea care reglementează funcţionarea ambulanţelor

Ce prevede legea care reglementează funcţionarea ambulanţelor (Imagine Adriana Neagoe / Mediafax Foto)

Fotbalistul Patrick Ekeng a suferit stop cardiac, vineri seara, în timpul unui meci la stadionul Dinamo, iar medicii nu i-au făcut masaj cardiac imediat, după cum se vede şi în înregistrările de la faţa locului.

Mai mult, martorii spun că ambulanţa care l-a transportat la spital, care aparţine firmei private Puls, nu ar fi avut defibrilator în dotare în noaptea aceea, deşi legea prevede acest lucru.

Faptul că fotbalistul nu a primit ajutorul corespunzător imediat după ce s-a prăbuşit pe teren o confirmă şi medicul Cristian Pandrea de la Spitalul de Urgenţă Floreasca care a susţinut imediat după incident că lui Ekeng nu i s-au făcut manevre de resuscitare.

Un serviciu privat de ambulanţă trebuie să respecte clar anumite prevederi legale pentru a putea funcţiona. Astfel, potrivit legislaţiei în vigoare, firmele de ambulanţă care acţionează în domeniul privat încheie contract direct cu beneficiarul, la solicitarea acestuia şi au obligaţia de a asigura personal medical pregătit în centre de formare acreditate şi autorizate de Ministerul Sănătăţii.

Echipele de prim-ajutor calificat trebuie să fie dotate cu echipamente specifice, inclusiv pentru defibrilare semiautomată.

Mai exact, legea 95/2006, care reglementează organizare şi funcţionarea serviciilor de urgenţă atât publice cât şi private, arată că „asistenţa medicală privată de urgenţă în faza prespitalicească este asigurată de serviciile private de ambulanţă, pe baza unui contract direct cu beneficiarul, cu asigurătorul privat al acestuia sau la solicitarea directă a beneficiarului ori a oricărei alte persoane, cu consimţământul acestuia”.

De asemenea potrivit legii "asistenţa medicală de urgenţă la spectacole în aer liber, festivaluri şi manifestări sportive se solicită obligatoriu de către organizator, pe baza unor contracte încheiate cu serviciile private sau publice de urgenţă prespitalicească. Autorităţile publice aprobă desfăşurarea acestor evenimente numai în cazul în care asistenţa medicală de urgenţă este asigurată în mod adecvat, conform normelor în vigoare".

În ceea ce priveşte medicii de pe ambulanţă, legea spune că „personalul medical, precum şi personalul nemedical care participă la acordarea asistenţei medicale private de urgenţă în faza prespitalicească sunt pregătite în centre de formare acreditate şi autorizate de Ministerul Sănătăţii Publice. Programele de formare prevăd condiţiile de certificare a personalului medical, necesităţile de formare continuă şi recertificarea acestuia”.

De asemenea, legea mai prevede că „asistenţa medicală privată de urgenţă în faza prespitalicească este asigurată cu ambulanţe şi echipamente care respectă normele şi standardele minime impuse serviciilor publice de urgenţă prespitalicească”.

Normele înseamnă că echipele de prim ajutor calificat trebuie să fie dotate cu echipamente specifice, inclusiv pentru defibrilare semiautomată. „Echipele de prim ajutor pot opera utilizând ambulanţe tip B, conform normelor şi standardelor naţionale şi europene în vigoare”, mai precizează legea.

În ceea ce preveşte autorizaţia medicală de urgenţă şi transport medical asistat, aceasta se acordă de către o comisie specială din cadrul direcţiilor de sănătate publică, în baza unui raport de inspecţie realizat de membrii comisiei, potrivit ordinului de ministru 1519/2009.

„Autorizaţia de funcţionare a furnizorilor privaţi de servicii de asistenţă medicală de urgenţă prespitalicească şi de transport medical asistat şi transport sanitar neasistat şi a serviciilor publice se eliberează de direcţiile de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti pe baza raportului de inspecţie”, se precizează în ordin.

Perioada de valabilitate iniţială a autorizaţiei este de trei ani, iar furnizorii privaţi sunt obligaţi, pe parcursul perioadei de valabilitate a acesteia, să notifice la direcţia de sănătate publică orice modificare survenită în îndeplinirea criteriilor care au stat la baza obţinerii autorizaţiei de funcţionare, în termen de maximum cinci zile de la producerea acestei modificări.

Anterior expirarării contractului, firma privată poate depune un dosar la comisia de la DSP în vederea prelungirii acestuia. Prelungirea autorizării se face pentru o perioadă de cinci ani, în condiţiile în care raportul de inspecţie este favorabil.

Dacă pe parcursul funcţionării sub autorizaţie sunt constatate probleme, activitatea firmei este suspendată temporar, iar în cazuri grave, este retrasă autorizaţia de funcţionare. Firma privată poate contesta la DSP, în termen de 48 de zile de la ridicarea autorizaţiei, iar DSP-ul trimite mai departe contestaţia la Ministerul Sănătăţii care o soluţionează printr-o comisie constituită la nivel de minister, prin ordin al ministrului Sănătăţii.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici