Clasificarea universităţilor şi ierarhizarea programelor, printre noutăţile anului academic. Care sunt cele mai bune instituţii de învăţământ superior

Clasificarea universităţilor, ierarhizarea programelor de studiu şi o finanţare pe criterii obiective constituie câteva dintre noutăţile anului academic 2011-2012, acestea fiind considerate de către ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, esenţiale pentru învăţământul superior din România.

Urmărește
12028 afișări
Imaginea articolului Clasificarea universităţilor şi ierarhizarea programelor, printre noutăţile anului academic. Care sunt cele mai bune instituţii de învăţământ superior

Clasificarea universităţilor şi ierarhizarea programelor, printre noutăţile anului academic (Imagine: Shutterstock/Mediafax Foto)

Vezi clasificarea universităţilor conform nivelului de studii

Vezi ierarhia universităţilor în funcţie de programele de studiu

"Astăzi începe un nou an universitar, un an esenţial pentru viitorul învăţământului superior din România şi, în fapt, pentru viitorul României. Acest an universitar începe cu multe noutăţi care izvorăsc din Legea educaţiei naţionale, printre care clasificarea universităţilor şi ierarhizarea programelor de studii, un nou mod de organizare a doctoratului, codul studentului - toate aceste măsuri având ca scop recredibilizarea învăţâmântului românesc", a precizat Funeriu.

El a spus vorbind despre clasificare şi ierarhizare că acestea vor permite pe de o parte o constatare a misiunii pe care fiecare universitate o poate duce la îndeplinire, iar, pe de altă parte, un referenţial privind drumul care universitatea îl are de parcurs pentru a-şi îndeplini rolul în societate.

De asemenea clasificarea universităţilor permite o finanţare a performanţei pe criterii obiective.

"Nu în ultimul rând aplicarea articolului 193 din Legea educaţiei, împreună cu Asociaţia Universităţilor Europene, este de natură a recredibiliza învăţământul superior românesc în faţa partenerilor noştri din UE", a mai spus Funeriu.

Tot în anul academic care a început luni intră în vigoare şi un nou mod de organizare a doctoratului.

"Doctoratul devine din acest an o primă experienţă profesională de cercetare. Finanţarea doctoratului se realizează prin granturi consistente, statutul doctorandului este mult mai bun. Am solicitat ca locurile la doctorat să fie atribuite celor mai buni profesori şi cercetători, pe criterii de performanţă", a mai spus ministrul.

El a precizat că pentru prima dată, datorită noii Legi a educaţiei, Guvernul a adoptat Hotărârea 966/2011 care prevede pentru fiecare program de studiu capacitatea maximă de şcolarizare, conform evaluării făcută de ARACIS. Depăşirea acestei capacităţi maxime de şcolarizare ar fi o faptă extrem de gravă şi ar atrage după sine sancţiuni drastice, conform art. 138 din Legea educaţiei. Ministerul va controla foarte riguros respectarea capacităţii maxime de şcolarizare la toate universităţile.

În plus, anul universitar începe şi sub auspicii mai bune din punct de vedere al cercetării, a adăugat ministrul.

"De curând au fost atribuite aproximativ 300 din primele granturi de cercetare evaluate exclusiv de evaluatori străini. Calitatea cercetării şi a cercetătorului au fost singurele criterii avute în vedere la evaluare. Au câştigat cei mai buni", a mai spus ministrul.

De asemenea, procedurile de selecţie ale cadrelor universitare sunt mult mai transparente, iar accesul la posturile de conferenţiar şi profesor universitar se face după standarde europene. Comisiile CNATDCU şi CNS sunt formate din oameni integri, total deconectate de interese de grup sau interese politice.

"În general, anul începe sub semnul unei organizări mai bune, a stabilirii unei ierarhii a valorilor, care trebuie să fie specifice mediului universitar. Rezultatele de la bacalaureat au dat celor mai buni elevi posibilitatea să urmeze cele mai bune universităţi, iar universităţile din România au obligaţia să le dea studenţilor măsura excelenţei lor. Toate măsurile pe care ministerul le-a promovat prin Legea educaţiei naţionale şi ulterior le-a pus în practică au vizat un lucru esenţial: să dăm resurse şi putere în universităţi oamenilor de valoare", a adăugat Funeriu în conferinţă.

El a mai spus că în anul universitar 2011-2012 vor avea loc reorganizări şi alegeri ale structurilor de conducere din universităţi.

"O caracteristică aproape generală din universităţile din România este că cei buni sunt tăcuţi sau au fost reduşi de multe ori la tăcere, iar mediocrităţile sunt foarte vocale. Odată cu alegerile din universităţi a venit momentul ca cei de valoare să se facă auziţi. Eu şi Ministerul Educaţiei îi susţinem pe oamenii serioşi, oneşti, dedicaţi vieţii universitare, pe cei care înţeleg misiunea universităţilor, pe cei care ştiu ce înseamnă dezvoltare instituţională, pe cei care sunt conştienţi că de ei depinde viitorul României. Îi îndemn să iasă în faţă, să nu ezite, universităţile lor vor avea numai de câştigat dacă valoarea se va impune", a susţinut Funeriu.

Potrivit ministrului, pentru mulţi rectori acest an universitar este şi ultimul pe care îl încep în calitate de rectori. Ministrul a mulţumit rectorilor care îşi încheie mandatul. În plus, el a ţinut să precizeze că deşi şi-ar fi dorit ca statutul studentului să intre în vigoare începând de luni, acest lucru va fi amânat probabil încă o săptămână din cauza unor observaţii primite din partea rectorilor universităţilor.

"În ceea ce priveşte ierarhizarea programelor de studii, doresc să menţionez că acest demers este cu atât mai important cu cât este primul astfel de demers dus până la capăt. Vreau să subliniez că această ierarhizare nu este fixă la timp, următoarea va fi la anul. Ierarhizarea din acest este acum supusă scrutării publice, astfel încât să putem lucra împreună cu universităţile pentru a ameliora toate procedurile şi a creşte posibilitatea universităţilor să se amelioreze, să crească, pentru că până la urmă acesta este scopul nostru. Subliniez aici că verificarea datelor şi raportărilor este o activitate continuă a ministerului, iar toate datele sunt pe internet, la adresa http:/chestionar.uefscdi.ro, formulele de calcul de asemenea, ceea ce permite maxim de transparenţă", a mai spus ministrul Educaţiei, precizând că documentul este în dezbatere publică.

Ierarhizarea programelor de studii reprezintă o clasificare a locurilor unde se face performanţă.

"Multe universităţi s-au dezvoltat pe orizontală, având multe specializări noi, dar fără să aibă excelenţă pentru toate domeniile. Ierarhizarea programelor de studii şi clasificarea universităţilor reprezintă un instrument foarte bun pentru dimensionarea instituţiilor de învăţământ superior", a afirmat Funeriu.

Ministrul a adresat un îndemn cadrelor didactice şi studenţilor la început de an universitar, un îndemn pentru cadrele din universităţi: "Alegeţi-i pe cei mai buni dintre dumneavoastră".

"Ei sunt cei care vor duce universitatea mai departe. Doar cei mai voloroşi oameni în conducerea universităţii pot să vă asigure că universitatea va creşte. Am şi un îndemn pentru studenţi: «Să nu îi credeţi niciodată pe cei care vă spun că visele voastre nu se pot îndeplini». În încheiere, permiteţi-mi să declar deschis, din ministerul Educaţiei, anul universitar 2011-2012", a conchis ministrul Educaţiei.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici