Video Conducerea CFR Marfă, VIZATĂ într-un dosar DIICOT. UPDATE: Consiliul de administraţie va numi o conducere interimară a societăţii/ Bursa de Mărfuri a intermediat vânzarea vagoanelor

DIICOT Timişoara a întreprins miercuri dimineaţa, 63 de percheziţii în mai multe judeţe, 40 de persoane fiind suspectate de delapidare. Procurorii susţin că persoane din conducerea CFR Marfă ar fi subevaluat 2450 vagoane destinate casării, cauzând un prejudiciu 6.313.748,52 euro. Consiliul de Administraţie al CFR Marfă a transmis că urmează să adopte o decizie cu privire la numirea unei conduceri interimare a societăţii.

Urmărește
2887 afișări

UPDATE 13:36 Ancheta DIICOT - CFR Marfă: REMAT Călăraşi se declară „cumpărător de bună credinţă” al vagoanelor

„Societatea noastră este cumpărător de bună credinţă şi a respectat toate normele legale cu privire la adjudecarea licitaţiei”, a precizat miercuri REMAT SA Călăraşi, în contextul în care DIICOT anchetează împrejurările în care s-au vândut la fier vechi 2.450 de vagoane aparţinînd CFR Marfă.

„Ca urmare a lipsei ofertanţilor, procedura de licitaţie deschisă a fost repetată lunar până la data de 22 august 2016, când SC REMAT SA Călăraşi a adjudecat licitaţiaurmare ofertei depuse. Precizăm că preţul mare de vânzare solicitat (pentru o marfă nepregătită) a determinat SNTFM CFR Marfă SA să repete de cel puţin 6 ori procedura de licitaţie, din lipsă de ofertanţi”, arată REMAT Călăraşi.

În continuare, societatea precizează că a cumpărat vagoanele casate „urmare a ofertei depuse de 120 de euro/tonă, preţ stabilit de vânzător în condiţiile în care societatea noastră a suportat toate cheltuielile ocazionate de dezmembrarea vagoanelor casate şi cântărirea, depozitarea şi transportul fierului vechi rezultat, cheltuieli care în piaţă sunt estimate la minimum 40 euro/tonă. Precizăm că la data adjudecării licitaţiei preţul unei tone de fier vechi pregătit, pe piaţa din România, era de 165-175 euro/tonă”. Astfel încât – concluzionează REMAT SA – „Societatea noastră este cumpărător de bună credinţă şi a respectat toate normele legale cu privire la adjudecarea licitaţiei şi derularea contracxtului de vânzare-cumpărare”.

UPDATE 12:13 Bursa de Mărfuri a intermediat vânzarea vagoanelor CFR Marfă, dar nu cunoaşte calitatea acestora

Bursa Română de Mărfuri (BRM) recunoaşte organizarea unei licitaţii deschise cu vagoane aparţinând CFR Marfă, dar precizează, într-un comunicat transmis miercuri că nu are informaţii privind cantităţile livrate sau tipurile şi calitatea vagoanelor livrate.

„BRM a organizat în data de 16 august 2016, Licitaţia deschisă cu nr. 162/16.08.2016 urmată de strigare liberă a preţului pentru vânzare Fier vechi provenit din tăierea a 2.450 de vagoane pe roţi proprii care îndeplinesc condiţiile de casare - ordonator CFR Marfă SA. BRM a organizat această licitaţie conform reglementărilor în vigoare şi respectând instrucţiunile primite de la CFR Marfă SA. Licitantul câştigător a fost REMAT SA Călăraşi”, se arată în comunicatul instituţiei bursiere.

De asemenea, „BRM nu răspunde şi nu are informaţii despre derularea ulterioară a contractului, nici în ceea ce priveşte cantităţile livrate, nici referitor la tipurile şi calitatea vagoanelor livrate”.

BRM mai precizează că a pus la dispoziţia autorităţilor toate informaţiile şi documentele solicitate referitor la organizarea acestei licitaţii şi este la dispoziţia autorităţilor competente pentru orice fel de alte informaţii şi detalii.

DIICOT Timişoara a întreprins, miercuri dimineaţa, 63 de percheziţii în mai multe judeţe, 40 de persoane fiind suspectate de delapidare. Procurorii susţin că persoane din conducerea CFR Marfă ar fi subevaluat 2.450 vagoane destinate casării, cauzând un prejudiciu 6.313.748,52 euro.

Bursa Română de Mărfuri este o companie privată de interes public, înfiinţată în noiembrie 1992. Instituţia a dezvoltat, în acord cu prevederile Legii nr. 357/2005, mai multe tipuri de pieţe de interes public, activitatea principală fiind axată pe Piaţa la disponibil şi Piaţa licitaţiilor. Pe Piaţa licitaţiilor se derulează proceduri de achiziţii, vânzări, închirieri şi concesiuni, BRM fiind cel mai important consultant în domeniul achiziţiilor publice de produse, servicii şi lucrări pentru orice tip de autoritate contractantă.

UPDATE 11.30 CA al CFR Marfă va numi o conducere interimară a societăţii, în contextul anchetei DIICOT. Reprezentanţii CFR Marfă menţionează nu pot face alte declaraţii, întrucât ancheta este în curs de desfăşurare.

„Contractul de vânzare-cumpărare care face obiectul dosarului anchetat de DIICOT are ca obiect valorificarea prin vânzare a fierului vechi provenit din tăierea a 2.450 de vagoane de marfă care îndeplinesc condiţiile de casare şi care nu mai prezintă utilitate funcţională în condiţiile concrete ale activităţii proprii”, precizează CFR Marfă în comunicat.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Percheziţii au avut loc în Bucureşti, Timiş, Caraş-Severin, Hunedoara, Prahova, Mehedinţi, Călăraşi, Arad, Teleorman şi Dâmboviţa, 40 de persoane fiind suspectate de constituire a unui grup infracţional organizat, delapidare cu consecinţe deosebit de grave, fals intelectual şi uz de fals.

Procurorii susţin că în 2016, la nivelul Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă SA, s-ar fi constituit "un grup infracţional organizat, implicând factori de decizie de la nivelul central şi teritorial al societăţii de transport, având ca scop subevaluarea bunurilor din patrimoniul societăţii, cu prilejul operaţiunilor de vânzare-cumpărare a 2450 de vagoane destinate casării, facilitând astfel traficarea în folosul SC Remat SA Călăraşi a diferenţei rezultate între valoarea reală şi cea subevaluată a bunurilor casate".

Potrivit DIICOT, subevaluarea s-ar fi efectuat prin ofertarea pe Bursa de Mărfuri Bucureşti, în baza procedurii de licitaţie deschisă iniţiată de CFR Marfă a 2450 de vagoane pe roţi, la preţ de fier vechi, deşi, în conformitate cu standardele în materie, deşeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria “deşeu fier vechi greu” şi “deşeu fier vechi special” (oţel), categorii de deşeuri cu o valoare de piaţă net superioară.

"Manopera frauduloasă a fost premeditată de factorii de decizie din cadrul SNTFM CFR MARFĂ SA în conivenţă cu reprezentanţii SC Remat SA Călăraşi. S-a constatat că, deşi oferta de vânzare iniţiată de S.N.T.F.M. ”CFR Marfă” S.A pe Bursa de Mărfuri viza cantitatea generică de 49.000 tone fier vechi, ulterior contractul de vânzare-cumpărare încheiat cu ofertantul SC Remat SA Călăraşi a menţionat vânzarea fierului vechi provenit din casarea a 2450 de vagoane", arată DIICOT.

Sursa citată precizează că preţul de achiziţie a fost de 120 euro/tona de fier vechi, în condiţiile în care preţul mediu practicat pentru “deşeu fier vechi greu” era de 175,88 euro/tonă, iar pentru “deşeu fier vechi special” (oţel) era de 218,90 euro/ tonă.

"Rezultă că prin această manoperă s-a realizat practic o subevaluarea a bunurilor cu 82,42% în cazul “deşeurilor fier vechi special” (oţel) şi cu 46,56% în cazul “deşeurilor fier vechi greu”. În manoperele frauduloase au fost implicaţi factori de decizie de la nivelul central şi teritorial a societăţii de transport, precum şi reprezentanţii societăţii beneficiare", transmit procurorii.

"Primul nivel al grupului infracţional organizat a fost constituit din conducerea executivă a societăţii CFR Marfă, compusă din Directorul general Mihuţ Constantin Crăciun, Directorul Operaţiuni Dezvoltare MR Daniel Ciobanu, Directorul Departament Vânzări – Trafic Eugen Tudor, Directorul Economic – Financiar Pavel Bărculeţ, Managerul Juridic Silviu Valeriu Costea, Directorul Trafic Constantin Alupoaie, Directorul vagoane Florin Enache, şeful Biroul Urmărire Contracte Mariana Căpăţână, Şeful Serviciului Exploatare Vagoane George Niculescu, aceştia fiind cei care ar fi iniţiat vânzarea la bursa de mărfuri a celor 2450 de vagoane la preţ de fier vechi, prin subevaluarea lor şi obţinerea unui preţ mai mic decât valoarea reală. Al doilea palier al grupului infracţional ar fi fost reprezentat de către funcţionarii din cadrul sucursalelor S.N.T.F. MARFĂ ”C.F.R. MARFĂ” S.A. - Timişoara, Braşov, Iaşi, Galaţi, Craiova, Cluj, Constanţa iar al treilea ar fi fost constituit din reprezentanţii S.C. Remat SA Călăraşi, beneficiara contractului", susţine DIICOT.

Cele 2450 de vagoane supuse casării însumează cantităţile de 35.002,12 tone de oţel şi 16.584,50 tone de fier vechi greu, cantităţi care au fost menţionate în documentele încheiate ca fier vechi.

 

UPDATE 12:13

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici