Contradicţii privind muzica ambientală din magazine - Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor: Tarifele au scăzut, AMRC ascunde motivul real al creşterii preţurilor

Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor-Asociaţia pentru drepturi de autor (UCMR-ADA) susţine că tarifele pentru muzica ambientală au scăzut, respingând afirmaţiile vicepreşedintelui Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale conform cărora acestea s-au triplat, ceea ce va duce la creşterea preţurilor.

Urmărește
1552 afișări
Imaginea articolului Contradicţii privind muzica ambientală din magazine - Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor: Tarifele au scăzut, AMRC ascunde motivul real al creşterii preţurilor

Contradicţii privind muzica ambientală din magazine - Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor: Tarifele au scăzut, AMRC ascunde motivul real al creşterii preţurilor (Imagine: Shutterstock)

"Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România – Asociaţia pentru drepturi de autor (UCMR-ADA) se declară suprinsă de declaraţiile recente ale domnului Alexandru Vlad, vicepreşedintele Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRC), care susţinea în dispreţul faţă de realitate că preţurile din hipermarketuri vor creşte din cauza drepturilor private ce aparţin compozitorilor", se arată într-un comunicat al asociaţiei remis, joi, agenţiei MEDIAFAX.

UCMR-ADA precizează că "nivelul remuneraţiilor a fost stabilit prin hotărârea arbitrală a corpului de arbitri de lângă ORDA, în septembrie 2011 şi modificat prin reducere cu 18% în 13 septembrie 2012, în urma Deciziei civile pronunţate de Curtea de Apel Bucureşti".

"AMRC susţine însă, în mod eronat, că tarifele s-au triplat. Totodată, reprezentanţii AMRC vorbesc în mod eronat despre taxe, deşi cunosc faptul că obligaţiilor lor se îndreaptă către autori şi că acele drepturi reprezintă preţul drepturilor de autor, datorat creatorului. Autorii trebuie să fie remuneraţi pentru talentul lor creativ, şi nu să ne folosim în mod gratuit de operele lor", precizează Asociaţia pentru drepturi de autor.

UCMR-ADA aminteşte că remuneraţiile datorate sunt stabilite în sume forfetare lunare, în funcţie de suprafaţă, exemplificând cu situaţia unui hipermarket care are între 901-1000 mp şi care va plăti, conform deciziei Curţii de Apel, suma de 500 de lei/lună, faţă de 600 de lei/lună, în prezent, iar scăderile sunt şi mai importante pentru suprafeţe mai mari.

"Considerăm că AMRC încearcă să ascundă motivul real al creşterii preţurilor", spun cei de la Uniunea Compozitorilor.

Ei se declară şocaţi de faptul că nişte companii private ale căror cifre de afaceri se învârt în jurul a sute de milioane de euro justifică scumpiri prin faptul că trebuie să plătească câteva sute de lei pentru muzica pe care o utilizează.

UCMR-ADA atrage atenţia că remuneraţiile aferente drepturilor de autor reprezintă „salariul” compozitorilor şi că drepturile oricărui creator, fie el scriitor, pictor, compozitor sau jurnalist trebuie protejate de lege.

"Tocmai de aceea, suntem îngrijoraţi de faptul că în România este pus în discuţie unul dintre drepturile fundamentale într-un stat de drept: dreptul la proprietate. Totodată, amintim că marile magazine utilizează muzica şi ca pe un instrument de marketing. În final, atragem atenţia că nimic nu este gratis şi că ar fi absurd să ne întoarcem în perioada Romei antice, când poetul Martial se plângea că îi sunt utilizate operele fără a fi remunerat", conchid reprezentanţii UCMR-ADA.

Alexandru Vlad, vicepreşedintele Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR), a declarat pentru MEDIAFAX că marile reţele de comerciale vor scumpi produsele pe care le comercializează pentru a compensa recenta triplare a sumelor pe care le plătesc Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România pentru muzica ambientală din magazine.

"Ceea ce ne mai frământă în acest moment sunt monopolurile legale, iar recent toţi utilizatorii de muzică ambientală (magazine, restaurante, hoteluri etc) au fost afectaţi de triplarea practic a redevenţelor încasate de Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România (UCMR) pentru muzica ambientală difuzată", a declarat agenţiei MEDIAFAX Alexandru Vlad, vicepreşedintele Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR).

Dacă până în 2011 un magazin de 15.000 de metri pătraţi (suprafaţa medie a unui hipermarket) plătea 1.270 de lei pe lună, acum plăteşte 3.600 de lei, adică 43.200 de lei pe an, a susţinut el.

Adrian Iorgulescu, preşedintele Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, a declarat că toţi banii încasaţi pentru muzica ambientală din magazine se duc către autori. Taxele se plătesc atât pentru muzica autohtonă, cât şi pentru cea străină.

"Banii pentru Madonna se duc către ea, iar cei pentru Michael Jackson către moştenitorii acestuia", a completat Iorgulescu.

La rândul său, Alexandru Vlad a afirmat că magazinele plătesc drepturi de autor. "Se poate spune şi că Horia Moculescu, Marius Ţeicu sau Adrian Iorgulescu scumpesc mâncarea românilor", a spus el.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici