CSAT aprobă achiziţionarea a 24 de avioane F16

CSAT a aprobat, marţi, propunerea MApN de achiziţionare a 24 de avioane F16 în uz, documentul urmând să fie trimis Parlamentului spre dezbatere şi decizie.

Urmărește
785 afișări
Imaginea articolului CSAT aprobă achiziţionarea a 24 de avioane F16

CSAT aprobă achiziţionarea a 24 de avioane F16 (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

În cadrul şedinţei CSAT, ministrul Apărării, Gabriel Oprea a prezentat o informare cu privire la Programul Avion Multirol al Forţelor Aeriene.

"Având în vedere că România nu dispune de resursele financiare necesare pentru achiziţionarea unor avioane multirol noi, CSAT a aprobat propunerea MApN de achiziţionare a 24 de avioane F16 în uz, propunere care va fi trimisă Parlamentului pentru dezbatere şi decizie. Ministrul s-a referit în expunerea sa la implicaţiile cauzate de terminarea, în următorii ani, a resursei avionului MIG 21 Lancer, aflat în dotarea Forţelor Aeriene Române", se arată în comunicatul Administraţiei Prezidenţiale.

De asemenea, Oprea a prezentat concepţia privind comanda şi controlul structurilor de forţe în Armata României, documentul fiind aprobat de către CSAT. Această concepţie permite realizarea unui flux informaţional şi decizional mai eficient, se arată în comunicat.

Potrivit documentului, ministrul Oprea a mai informat CSAT cu privire la starea de operativitate a echipamentelor din dotarea Ministerului Apărării Naţionale şi situaţia stocurilor de muniţii. Documentul s-a referit inclusiv la necesarul de muniţii pentru anii următori, precum şi la nevoia de recuperare a întârzierilor în ceea ce priveşte calendarul de delaborare a stocurilor de muniţie scoasă din uz.

"Ministrul Apărării Naţionale a prezentat planul de pregătire şi planificare operaţională a efectivelor româneşti suplimentare care vor fi dislocate în teatrul de operaţii din Afganistan în anul 2010, urmând ca fondurile să fie alocate din fondul de rezervă la dispoziţia Guvernului", se mai arată în comunicat.

MApN a lansat, în 2007, cele şase programe strategice de înzestrare a României, demers care, potrivit conducerii ministerului, "va asigura coerenţa politicii de dotare şi instruire a Armatei Române, creşterea interoperabilităţii cu partenerii (aliaţii) şi sporirea protecţiei şi capacităţii de manevră a detaşamentelor noastre dislocate în teatrele de operaţii".

MApN a anunţat la 11 septembrie 2009 că România a trimis o "scrisoare tip «Letter of Request»" Guvernului SUA în legătură cu avioanele F16, explicând că demersul este o procedură specifică în relaţia cu SUA, în concordanţă cu prevederile acordului referitor la programele de asistenţă economică şi tehnică.

Surse MApN declarau MEDIAFAX la începutul lunii ianuarie 2010 că în ceea ce priveşte achiziţionarea de avioane multirol, bugetul MApN nu prevede nici fonduri de la buget şi nici posibilitatea de credite de angajament.

Oficialii MApN, susţineau sursele citate, aşteaptă ultimele răspunsuri oficiale din partea ofertanţilor în luna ianuarie urmând ca apoi să aibă loc discuţii în Guvern şi apoi în CSAT scopul final fiind ca în 2013 să fie deja în uz avioanele multirol pe care România intenţionează să le achiziţioneze.

Ambasada SUA a anunţat, în ianuarie, răspunzând unei solicitări MEDIAFAX că Statele Unite au transmis informaţii preliminare către MApN referitoare la avioanele F-16, răspunzând astfel unor întrebări formulate de Armata română.

La rândul său, directorul de marketing pentru România al firmei Gripen, Richard Smith declara că partea suedeză a făcut deja mai multe oferte avantajoase părţii române privind achiziţionarea de avioane Gripen. El lega însă procedura de achiziţie de codul de conduită al EDA (Agenţia Europeană de Apărare) şi spunea că semnarea acestuia de către România ar fi garanţia pentru o procedură de achiziţie transparentă.

Înlocuirea actualelor avioane MIG-21 Lancer, avioanele de luptă din dotarea Statului Major al Forţelor Aeriene (SMFA) al căror ciclu de viaţă se va încheia în curând, este printre primele probleme ale Ministerului.

Analiza caracteristicilor tehnico-economice ale celor mai performante avioane multirol a determinat identificarea a cinci tipuri care satisfac cerinţele operaţionale elaborate de apărare. Este vorba despre F-16 - Lockheed Martin, SUA, JAS-39 Gripen - SAAB, Suedia, Eurofighter Typhoon - consorţiu Germania, Marea Britanie, Italia şi Spania, F-18 - Boeing, SUA şi Rafale - Dassault Aviation, Franţa.

Cerinţele operaţionale emise pentru achiziţionarea a 48 de avioane multirol şi a suportului logistic iniţial au fost aprobate în luna iulie 2005.

Potrivit Wikipedia, F-16 Fighting Falcon este un avion de luptă multirol proiectat iniţial de General Dynamics şi îmbunătăţit de Lockheed Martin pentru United States Air Force. Dispune de comenzi de zbor electronice fly-by-wire (suprafeţele de comandă sunt controlate electronic) şi poate efectua viraje cu acceleraţie de 9g.

Caracteristici generale:

  • Echipaj: 1
  • Lungime: 49 ft 5 in (14.8 m)
  • Anvergură: 32 ft 8 in (9.8 m)
  • Înălţime: (4.8 m)
  • Greutate (gol): 18,238 lb (8,272 kg)
  • Greutate încărcat: 26,463 lb (12,003 kg)
  • Greutate maximă la decolare: 42,300 lb (16,875 kg)
  • Motor: 1× Pratt & Whitney F100-PW-220 sau 1× General Electric F110-GE-100 postcombustie turboventilator, F100 14,590 livre fără postcombustie şi 23,770 livre cu postcombustie; F110 17,155 livre fără postcombustie, 28,985 livre cu postcombustie (F100 64.9 kN / 105.7 kN; F110 76.3 kN / 128.9 kN)

Performanţe

  • Viteză maximă: Mach 2.05 la altitudine, 1,321 mph (2,500 km/h)
  • Rază de acţiune: 2,000+ mi distanţă maximă de zbor (3,200+ km)
  • Rază de luptă: 340 mi (295 nm, 550 km) într-o misiune sus-jos-sus cu şase bombe de 1,000 livre (454 kg)
  • Plafon de serviciu: 55,000+ ft (15,240+ m)
  • Viteză ascensională: 50,000 ft/min (255 m/s)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici